-
48% stijging in POAS
-
+10,46% omzetgroei uit Google Ads
-
+10,22% stijging AOV
De uitdaging
John Beerens is een van de bekendste kappers van Nederland. Met +20.000 verschillende haarproducten bedient deze hair & beauty webshop iedereen. Het doel van Johnbeerens.com is om de beauty webshop uit te laten groeien tot de grootste van Nederland.
De Nederlandse markt is sterk beïnvloed door COVID, zoals wordt bevestigd door een onderzoek van Salesforce. Terwijl de totale e-commerce markt in Q1 2021 met 141% groeide ten opzichte van Q1 2020, daalde de vraag in het eerste kwartaal van 2022 plotseling met 27%.
In de tussentijd had JohnBeerens.com hun omzet tussen 2019 en 2021 met 131% laten groeien. En niet-merkgebonden klikprijzen stegen met maar liefst 33% YoY in hun productcategorie. Terwijl hun organisatie zich had aangepast aan het nieuwe normaal, kregen we plotseling te maken met een enorme daling van de vraag, terwijl shoppers terugkeerden naar hun gedrag van voor Covid.
De route naar resultaat
Om JohnBeerens.com winstgevender te maken, waren nauwkeurige gegevens nodig. Daarom hebben we eerst Consent Mode en Enhanced Conversions geïmplementeerd. Hiermee konden we conversies matchen op basis van de variabele ‘email’ in de dataLayer.
Met behulp van een feedmanagementsysteem combineerden we de aankoopprijzen met de verkoopcijfers om de huidige winstgevendheid in kaart te brengen. De resultaten werden verwerkt in een POAS biedstrategie. Behoorlijk wat producten bleken verliesgevend te zijn.
Een vernieuwde Shopping en Search structuur met marge buckets stelde ons in staat om de zichtbaarheid af te stemmen op de winstgevendheid.
De Google Ads-campagnes werden toegevoegd, om de AOV te verhogen en we lanceerden e-mailflows om klanten te triggeren opnieuw een bezoek te brengen en een aankoop te doen. Hierdoor steeg de Customer Lifetime Value (CLV).
In Google Shopping zijn we begonnen met zes Smart Shopping-campagnes, opgesplitst op basis van bijna realtime feed-gebaseerde margebakken. We verhoogden de biedingen en de zichtbaarheid van producten met een hogere marge ten koste van producten met een lage marge.
Om de AOV te laten groeien brachten we in kaart welke producten de meeste upsell opleveren, en koppelden deze in een aparte upsell-campagne. De zichtbaarheid, AOV en POAS werden aanzienlijk hoger.
Vervolgens gebruikten we de nieuwe Customer Acquisition biedstrategie met +10% bodverhoging om nieuwe klanten aan te trekken, aangezien eerste aankopen meestal een bovengemiddelde AOV hebben.
Uitkomsten
Het doel was de POAS te verhogen met 36% en de omzet met 9%. Uiteindelijk is de POAS gestegen met 48%. De inkomsten uit Google Ads zijn met 10,46% gestegen.
De AOV van alle shopping campagnes steeg met 10,22%.
Naast de korte termijn impact zijn er ook al tekenen van langetermijneffecten. Binnen twee maanden is de gemiddelde klant conversiewaarde over de laatste twaalf maanden met 6,85% gestegen.