Technische SEO voor (inter)nationale websites

leestijd 8 minuten
12 oktober 2022

Als online marketeer weet je vast dat SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie, bestaat uit drie pilaren: content, autoriteit en techniek.

Deze onderdelen verschillen enórm van elkaar.

Waar moet je je prioriteit leggen wanneer je aan de slag gaat met SEO? En wat weegt zwaarder?

Sterke content, of een website die volledig technisch geoptimaliseerd is?

Dit is lastig te zeggen, de drie onderdelen gaan namelijk hand in hand om de beste organische zoekresultaten te behalen.

Ik neem je mee in hoe je website SEO wise opgebouwd moet worden én ga vervolgens dieper in op het technische aspect binnen SEO. Lees snel verder!

De SEO piramide

Wanneer je je website wil optimaliseren om vindbaar te worden in verschillende zoekmachines, waar begin je dan?

Houd hierbij rekening met de SEO piramide.

Techniek is de basis van je website. Hierin wil je zoveel mogelijk geoptimaliseerd hebben.

Houd bij het bouwen van een nieuwe website ook gelijk rekening met de techniek van je website.

Heb je al een bestaande website en heb je vanaf de ontwikkeling geen rekening gehouden met technische SEO? Probeer dan alsnog zoveel mogelijk recht te trekken.

Zaken waar je op moet letten vind je in het volgende deel van deze blog.

Wanneer je het maximale uit de techniek hebt gehaald, ga je de website vullen met content.

Houd hierbij rekening met de zoektermen waarop je vindbaar wil zijn en creëer hier je content omheen. Denk naast tekst, afbeeldingen en video’s onder andere ook aan sterke H-koppen, alt-tags, meta-titel en meta-description.

Zorg dat de onderwerpen van je content altijd relevant zijn voor website bezoekers.

Dit resulteert er namelijk in dat je content gewaardeerd zal worden, door zowel lezers als het Google algoritme, én het kan op termijn zelfs backlinks opleveren.

Staat je website helemaal, maar rank je nog niet hoog genoeg?

Autoriteit is dan de laatste stap voor topposities in de zoekmachines van onder andere Google en Bing.

Creëer een goede interne linkstructuur en bouw een sterk linkprofiel op door actief te gaan linkbuilden of bijvoorbeeld door middel van een outreach strategie waarbij je shareable content creëert.

Je moet laten zien aan de zoekmachines waarom jouw website beter is dan alle anderen.

Heb je deze stappen uiteindelijk allemaal doorlopen, dan heb je de beste versie van je website.

Technische SEO: waar moet je op moet letten bij jouw website

Je weet nu dat techniek de basis is van je website, maar waar moet je dan precies op letten?

Ik licht een aantal onderwerpen voor je uit.

De volgende onderwerpen zijn de absolute basis en kun je gebruiken als checklist voor technische SEO.

Robots.txt

Allereerst moet je een robots.txt bestand op je website hebben.

Met dit bestand kun je aan de zoekmachine laten weten welke pagina’s wel geïndexeerd moeten worden en welke pagina’s juist niet.

Hiermee kun je overbodige pagina’s uitsluiten.

Handig, want Google maakt gebruik van een bepaald crawlbudget per website.

Er zijn maar een beperkt aantal pagina’s die Google per dag ziet. En juist deze pagina’s die Google bezoekt, moeten ertoe doen.

XML sitemap

Een goede website heeft naast een robots.txt bestand ook altijd een XML sitemap.

Samen met de robots.txt neemt een zoekmachine de XML sitemap als basis voor je website.

Je wil natuurlijk dat alle webpagina’s, en óók alle nieuwe pagina’s, beschikbaar zijn in de sitemap.

Heb je dit niet, dan loop je het gevaar dat de zoekmachine pagina’s gaat missen (bijvoorbeeld omdat je interne linking niet goed genoeg is).

Dit zal vervolgens een negatief effect hebben op de vindbaarheid van je website.

Iets dat niemand wil!

Plaats je XML sitemap ook altijd in je robots.txt bestand, want dan weet je zeker dat deze gevonden wordt.

Canonical tag

Hiermee kun je duplicate content tegen gaan.

Heb je bijvoorbeeld één type product beschikbaar in meerdere kleuren op losse pagina’s?

Dan is de kans groot dat de content op al deze pagina’s hetzelfde is. Je geeft met de canonical tag eigenlijk aan welke van deze pagina’s het belangrijkst is voor je website.

Google zal deze pagina crawlen en de overige pagina’s niet.

Zo weet je zeker dat bij een bepaalde zoekterm de juiste pagina naar boven komt.

Als je de canonical tag niet instelt kiest Google zelf een pagina om te vertonen. Én ontstaat het gevaar van kannibalisatie.

Maar… Hoe doe je dat, zo’n canonical tag instellen?

Dat is gelukkig eenvoudig!

Geef je “hoofdpagina” een self referencing canonical en geef de subpagina’s een canonical naar de “hoofdpagina”.

Core web vitals

Waarschijnlijk heb je inmiddels wel gehoord over de Core Web Vitals (CWV).

De CWV spelen voornamelijk in op de snelheid van je website, maar ook op verschuivingen op je pagina.

Dit allemaal om de gebruikerservaring van websitebezoekers te optimaliseren.

Zorg ervoor dat je website voldoet aan alle gestelde normen, zoals hieronder te zien.

Tools die je helpen om hier meer inzicht in te krijgen zijn onder andere PageSpeed Insights en de data uit Google Search Console. 

Norm Core Web Vitals

Structured data

Een extraatje wat je mee kan nemen op je website is het inrichten van structured data.

Structured data maakt het voor zoekmachines makkelijker om je website uit te lezen.

Als extra voordeel worden mogelijk rich snippets vertoond bij je zoekresultaten.

Dit zorgt ervoor dat je meer opvalt tussen de zoekresultaten. En dat verhoogt uiteraard de kans dat iemand op jouw zoekresultaat klikt.

Hieronder zie je een voorbeeld van een review rich snippet.

Extraatje bij Technische SEO, review rich snippet Fingerspitz

Technische SEO voor internationale websites

Heb jij een internationale website? Dan moet je rekening houden met andere factoren dan voor een website die maar ontwikkeld is voor één land. Ik deel ze hieronder met je!

Landcode in de URL

Allereerst wil je altijd dat de landcode opgenomen is in de URL.

Voeg je bijvoorbeeld nl, de of fr toe, dan ziet Google dit als een signaal dat deze pagina bedoeld is voor dat specifieke land.

Hiermee kun je deels voorkomen dat je pagina op verkeerde plekken wordt vertoond.

Je gaat het echter niet redden met alleen het verwerken van de landcode in de URL”.

Er bestaat namelijk ook nog zoiets als Hreflang.

Hreflang

Stel jij schrijft een Nederlandse pagina over ‘tennis’ die bedoeld is voor Nederlanders.

Het zoekwoord is in Nederland en Duitsland exact hetzelfde.

Toch wil je niet met deze pagina gevonden worden in de Duitse zoekmachine, aangezien Duitsers de tekst niet zullen begrijpen.

Naast dat de behoefte van Duitsers niet aansluit op deze pagina, heeft het ook negatieve gevolgen voor de relevantie van je website (en wordt uiteindelijk “bestraft” door zoekmachines).

Met Hreflangs kun je op een pagina aangeven voor welke zoekmachine deze bedoeld is.

In dit geval zou dat kunnen door de volgende tags toe te voegen aan de broncode:

<link rel=”alternate” hreflang=”nl” href=”https://www.jouwdomein.com/nl/tennis/” />

<link rel=”alternate” hreflang=”de” href=”https://www.jouwdomein.com/de/tennis/” />

Mogelijk heb je ook bezoekers uit regio’s waar geen pagina voor geschreven is. Deze mensen kun je bedienen door gebruik te maken van een zogenoemde x-default Hreflang.

Dit zou een Engelstalige pagina kunnen zijn, hier weet je van dat de meeste mensen de pagina zullen begrijpen. 

<link rel=”alternate” href=”https://www.jouwdomein.com/en/tennis/” hreflang=”x-default” />

Internationale XML sitemap

Met een internationale website gaat de XML sitemap er anders uitzien.

Je hebt waarschijnlijk per land een pagina met dezelfde content, met als verschil de taal.

Om aan een zoekmachine te laten zien dat dit om dezelfde content gaat, maar dat de pagina’s bedoeld zijn voor een specifiek land of een specifieke taal binnen dat land, moet je dit aangeven.

Dit stuk is vergelijkbaar met de hreflangs die ik eerder besprak. De XML sitemap zal er als volgt uitzien voor de “tennis” pagina die ik als voorbeeld aanhaalde:

Specificeer je content per land

Belangrijk naast internationale technische SEO, is dat je de Nederlandse content niet één op één moet en kan vertalen naar een andere taal.

Schrijf content specifiek voor het land waar de website live komt.

Niet elk land is namelijk hetzelfde.

Er bestaan veel culturele verschillen die je in acht moet nemen wanneer je een pagina gaat vertalen.

Wat in Nederland goed werkt, werkt in België of Duitsland vaak niet.

Neem de tijd om sterke content te maken, want dit zorgt ervoor dat je website ook in het buitenland succesvol wordt.

En nu? Aan de slag met het technisch optimaliseren van je website!

Zoals je hebt gelezen is technische SEO de basis van je website.

Deze blog geeft je wat handvatten om mee aan de slag te gaan.

Wanneer je deze basis allemaal goed hebt staan kun je je website een stuk beter vindbaar maken.

Daarnaast ben je na het lezen van deze blog hard op weg om SEO specialist te worden.

Succes!

Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!

Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Meer over Ryon

Ik vind het belangrijk dat verwachtingen van klanten worden overtroffen.

Ryon Matton
Digital Marketing Consultant

Lees meer over