How to: een geoptimaliseerde productfeed voor marketplaces

leestijd 9 minuten
1 juli 2021

Voorkom slapeloze nachten over jouw productfeed! Stel je eens voor: je bent al heel wat tijd bezig met het verkopen van producten op jouw e-commerce platform. De ene na de andere bestelling vliegt de deur uit, maar je weet zeker dat er nóg meer te winnen valt. Na wat onderzoek te hebben gedaan kom je er al snel achter dat het verkopen van jouw producten via marketplaces hèt nieuwe kanaal moet zijn in jouw marketingmix. 

Of je jouw producten nu op bol.com, Amazon.nl of een andere marketplace wilt aanbieden: je hebt daarvoor toch net een andere productfeed nodig. De productfeeds van de meeste webshops bevatten al veel data die je eenvoudig kan gebruiken voor het adverteren op bijvoorbeeld Google Shopping. Daar zijn de vereisten om te adverteren wat dat betreft minimaal. Maar wil je de stap naar marketplaces maken, dan is in 9 van de 10 gevallen een nieuwe productfeed vereist. Waarom? Iedere marketplace wilt de zoektocht van haar bezoekers naar jouw product zo makkelijk mogelijk maken. 

Om die zoektocht zo makkelijk mogelijk te maken bieden veel marketplaces enorm veel productfilters aan per productcategorie. En juist die filters zorgen ervoor dat jij een uitgebreide productfeed moet aanleveren. Een minimaal ingevulde productfeed presteert over het algemeen ook niet goed. Dus eigenlijk is les 1 al om de feed zo compleet mogelijk aan te leveren voor je gekozen marketplace.

Je hebt er natuurlijk geen zin in om helemaal happy met marketplaces te starten en er vervolgens achter te komen dat je productfeed eigenlijk helemaal niet goed inlaadt. Je verkopen vallen tegen en het bereik is ook niet wat je ervan had verwacht.

Wat nou als je in een aantal eenvoudige stappen voor een geoptimaliseerde productfeed kan zorgen waarmee je jouw resultaat verbetert? Dan slaap je toch veel beter en kan jij aan het einde van je werkdag je laptop met een gerust hart dichtdoen? Ik geef je graag wat handige tips!

Een goed begin is het halve werk

Je zal niet de eerste webshop zijn waarbij de basisgegevens voor de productfeed nog niet goed doorkomen, ik kom dit zelf toch nog regelmatig tegen. Geen reden tot paniek: dit is juist het moment om ervoor te zorgen dat je het fundament voor je productfeed rechttrekt.

Met het fundament bedoel ik ook echt de fundamentele gegevens die je nodig hebt, denk bijvoorbeeld aan: 

  • Producttitel
  • Productbeschrijving
  • Product afbeelding link
  • Product link
  • Product GTIN/EAN
  • Product merk
  • Product voorraad (in aantallen)
  • Productprijs

Bovenstaande gegevens zijn echt de basis die vereist zijn om met je productfeed te adverteren. Uiteraard zijn deze gegevens ook van belang om te vermelden in je eigen webshop, dus ga ik er vanuit dat je deze wel op een rijtje hebt. 

Dan heb je additionele data die per webshop erg kunnen verschillen. Probeer daarom zoveel mogelijk data over je product in je productfeed te vermelden wat relevant kan zijn voor de productcategorie:

  • Product grootte (lengte, breedte, hoogte)
  • Product gewicht
  • Product kleur
  • Product materiaal
  • Product voor mannen of vrouwen

Verkoop je bijvoorbeeld lampen? Dan is het interessant om te weten welke kleur de lamp heeft, van welk materiaal het gemaakt is, welke fitting nodig is, wat het kleur licht is, voor binnen of buiten bedoeld en ga zo maar door.

Heb je een webshop in haarproducten? Dan is data over de ingrediënten van een shampoo, voor welke kleur haar of welk moment van de dag een heel stuk interessanter. 

Ga dus goed na welke informatie voor jouw producten interessant is en pas daar het liefste zoveel mogelijk ook jouw webshop op aan. Hoe meer een bezoeker over jouw product te weten komt, hoe meer bewijskracht je levert om een aankoop te stimuleren. Daarnaast bereid je je gelijk voor op een vliegende start op marketplaces, daar moet je vaak nog veel meer data opgeven over jouw producten. Met een goede basis kun je sneller cross matchen op basis van regels. 

Regels? Waar komen die nu ineens vandaan? Mijn productfeed heeft toch geen vaste regels? Dat klopt, maar om het doorsturen van je producten naar marketplaces zo gemakkelijk mogelijk te maken, adviseer ik je om gebruik te maken van een feed management systeem zoals Channable. 

Dit is een software systeem die je basis productfeed inlaadt en koppelingen maakt met vele ecommerce platforms en vergelijkingssites waaronder Google Shopping, Bol.com en Amazon.nl. En juist per koppeling kan je, op basis van regels, een unieke geautomatiseerde productfeed maken. Zo hoef je dus niet zelf meerdere productfeeds te maken en te onderhouden, maar doe je dat allemaal vanuit één overzichtelijk dashboard. Zeker wanneer je van plan bent om je producten op meerdere websites aan te bieden, is zo’n geautomatiseerde productfeed ideaal!

Maar een goed begin is maar de helft

Wanneer je een keuze hebt gemaakt over op welke marketplace je jouw producten wilt aanbieden, of je biedt je producten al aan, maar bent nog steeds op zoek naar de handige tips die ik je heb beloofd, gaan we nu starten met het vormen van jouw unieke productfeed! In mijn vervolgstappen ben ik er vanuit gegaan dat je gebruik maakt van een feed management systeem. 

Je hebt je basisfeed geupload en de koppelingen met jouw marketplace zijn gemaakt. Nu kun je jouw productfeed gaan opbouwen met regels. 

  1. Categorie

Allereerst is het belangrijk om aan te geven binnen welke categorie jouw product(en) vallen binnen de marketplace. Wanneer je dit goed invult pluk je daar aan het einde van de rit de vruchten van. De meeste feed management systemen hebben namelijk ingebouwde checks waarin je per categorie ziet welke informatie nog mist. 

Daarnaast is het toevoegen van een categorie een vereiste voor praktisch iedere marketplace, dus doe dit zorgvuldig. Dit is de categorie waar bezoekers jouw producten moeten verwachten.

  1. Uitsluitingen

Ik kan me voorstellen dat je vele producten aanbiedt op je webshop maar je niet wilt dat ook al deze producten beschikbaar worden op een marketplace. Misschien is het vanwege de kosten/opbrengst verhouding niet meer interessant geworden, of heb je afspraken met een merk die het verbiedt om het product buiten jouw webshop te verkopen. 

Maak dan een regel aan waarin je op verschillende lagen producten uitsluit. Ik onderscheid twee levels van uitsluitingen. 

Level 1 uitsluitingen

Dit zijn uitsluitingen die je moét doen. Zo verbeter je de kwaliteit van je productfeed en voorkom je vervuiling: 

  • Producten die niet meer op voorraad zijn
  • Producten met een verkoopprijs die op €0 staat
  • Producten zonder afbeelding of werkende afbeelding link
  • Producten met een ongeldige GTIN/EAN
  • Producten waarvan er nog maar X op voorraad zijn

Die laatste leg ik graag nog extra toe. Wanneer je namelijk zowel op je webshop als via een marketplace aanbiedt en je hebt nog maar één product op voorraad en via beide kanalen wordt op hetzelfde moment het product besteld, dan moet je dus één klant teleurstellen met een vertraagde levering. 

Bepaal voor jezelf wat het minimale aantal op voorraad moet zijn zodat je alsnog aan je verzendvoorwaarden kan voldoen. 

Level 2 uitsluitingen

Dit zijn uitsluiten die je graag zelf wilt toevoegen, omdat je bepaalde producten niet wil doorsturen naar de marketplace. Bijvoorbeeld, omdat dit je best lopende producten zijn en niet daarin de concurrentie wilt aangaan met de marketplace. Of, zoals ik eerder aangaf, is de kosten/opbrengst verhouding niet interessant. Sluit deze producten dan uit op basis van het kenmerk wat hiervoor onderscheidend is, enkele voorbeelden: 

  • Productcategorie
  • GTIN/EAN
  • Producten van een bepaalde prijs en hoger/lager
  1. Verplichte en aanbevolen velden

Zoals ik eerder al heb gezegd, heeft iedere marketplace per productcategorie haar eigen verplichte velden/kenmerken die je door moet sturen. Zorg ervoor dat je deze in ieder geval toevoegt aan jouw productfeed. Vaak zijn dit kenmerken uit het fundament van je basisfeed. Daarom is dat goede begin ook zo belangrijk. Zo voorkom je verrassingen bij het opbouwen van je productfeed in deze stap van het proces. 

Een vereist kenmerk wat ik nog niet eerder heb genoemd, is informatie over de verzending. Het land van verzending, de verzendkosten en levertijd zijn vaak ook verplicht om in je productfeed te hebben staan. In je webshop zal dit waarschijnlijk aan de achterkant geregeld worden. Een marketplace heeft niet dezelfde backend, maar stuurt de bestellingen juist door naar jóuw backend. Vandaar dat zij ook graag willen weten wat de verzendvoorwaarden zijn, om het zo transparant mogelijk te maken voor de bezoekers op het platform.

Dan heb je nog aanbevolen velden. Deze bevatten vaak specifieke productinformatie zoals het type product, de kleur of het materiaal. Let er daarbij wel op dat het aanleveren van deze informatie ook nog eens erg kan verschillen per marketplace. Dat ligt weer helemaal aan de filtering die het platform hanteert. Let ook goed op hoofdlettergebruik, dat kan een echte dealbreaker zijn.

  1. Je titels en beschrijvingen

Nu je alle belangrijke productinformatie hebt toegevoegd is het zaak om eens goed te kijken naar je product titels en -beschrijvingen. Wat op je webshop heel logisch en clean kan zijn, kan op een marketplace juist het tegenovergestelde werken. 

Ik kan me goed voorstellen dat je je webshop zo overzichtelijk mogelijk wil houden en te lange producttitels wil voorkomen. Daar moet je voor het gebruik van marketplaces toch even in omdenken, rijke & beschrijvende titels zijn namelijk key om goed gevonden te worden! 

Verkoop je bijvoorbeeld een ‘Lars Hoekbank Leer’ in je webshop? Dat kan voor jouw bezoeker goed vindbaar zijn, maar voor een marketplace moet je er toch aan denken om met de juiste regels de titel te optimaliseren. Denk aan bijvoorbeeld: ‘Grijze Hoekbank Lars | Leer | Industrieel | 2 meter x 1,50 meter | Gratis verzending’. 

In een ander artikel geef ik je meer tips voor het optimaliseren van je producttitels, -beschrijvingen en -afbeeldingen. 

De tweede helft

Gefeliciteerd! Als je goed hebt meegelezen en aan de slag bent gegaan met het verbeteren van je productfeed ben je alweer een paar uur verder, maar wel met een geoptimaliseerde productfeed.

Het optimaliseren van je productfeed is ook zeker niet iets wat over één nacht ijs gedaan is. Wanneer je ervoor zorgt dat je de basis goed instelt en de geautomatiseerde regels logisch zijn opgebouwd, scheelt het je een hoop werk in het vervolg. Het is niet dat je nu achterover kan leunen, maar het zorgt wel voor een hele hoop meer rust wanneer je productfeed goed inlaadt.

Controleer ook zeker periodiek de meldingen die je krijgt vanuit je feed management systeem en het dashboard van de marketplace over producten met missende kenmerken of waar de kenmerken nog niet optimaal zijn. Nu kun je heel gericht optimalisaties doorvoeren en je productfeed onderhouden. 

Profiteer van de fijne basis die je hebt gelegd en focus je op verkoop via jouw marketplace! Download het marketplaces playbook om nog dieper aan de slag te gaan met jouw marketplace.

Meer over Lars

Mijn ultieme online marketing strategie begint met goed luisteren naar jouw ideale klant om samen verder te groeien naar een duurzame relatie.

Lars Dam
Former Digital Marketing Consultant

Lees meer over