7 tips voor een ijzersterke marktplaatsstrategie

leestijd 9 minuten
25 juni 2020

Steeds meer zien we grote én kleine bedrijven die het gebruik van online marketplaces toevoegen aan de marketing strategie. Er zijn namelijk steeds meer opties om consumenten te bereiken via deze marketplaces, omdat het online commerciële zoekgedrag steeds meer naar dit kanaal verplaatst. Wanneer je al gebruik maakt van bijvoorbeeld Amazon.nl of Bol.com, weet je waarschijnlijk al dat er steeds meer verkopen plaatsvinden en je dus ook steeds meer omzet uit deze marketplaces kan halen. 

Maar hoe zorg je er nou voor dat ook jij deze omzetgroei kan doormaken? In dit blog leg ik je aan de hand van 7 concrete tips uit hoe je méér uit online marketplaces kan halen. 

Tip 1: begin klein en analyseer je verkopen

Wanneer je net bent gestart met het verkopen van jouw assortiment via een marketplace, heb je waarschijnlijk goed nagedacht over welke producten je ter verkoop hebt aangeboden om meer potentiële kopers te bereiken. Over het algemeen is het goed om te starten met enkele productcategorieën of merken zodat je eerste inzichten verzamelt waarmee je vervolgens kan gaan optimaliseren. 

Je hebt een analyse gemaakt van je eerste inzichten. Maar wat nou als je erachter komt dat het aantal verkopen lager is dan je had verwacht, ondanks dat je toch al een tijdje gebruik maakt van een marketplace?

Tip 2: verstuur geoptimaliseerde feedgegevens

Voordat je een koppeling hebt gemaakt met een marketplace heb je een productfeed opgesteld waarmee je jouw productinformatie doorstuurt naar de marketplace. Ben je er van bewust dat deze productinformatie kan verschillen per product categorie. Daarom is het verstandig om allereerst te controleren of je productfeed alle vereiste en aanbevolen informatie bevat. Hoe meer gegevens je meestuurt, hoe beter een marketplace jouw producten kan indexeren. 

Consumenten op marketplaces kunnen we namelijk onderscheiden in twee categorieën. Allereerst heb je de consument die exact weet wat hij zoekt en genoeg informatie heeft over het product en hier ook specifiek naar zoekt. Deze consument weet jouw producten wel te vinden zodra je voor goede product content zorgt. Maar juist voor de consument die niet precies weet welk product hij zoekt, maar door de categorieën van een marketplace struint, is het essentieel dat je geoptimaliseerde productinformatie in jouw productfeed meestuurt. Deze consument maakt gebruik van filteropties om tot een gewenste selectie producten te komen. 

Wanneer je voor de voor jouw product relevante categorieën en eigenschappen meestuurt, helpt het deze consument enorm om jouw producten te vinden.

Tip 3: weet hoe je doelgroep denkt en optimaliseer er op los

Je zou denken dat het een no-brainer is, maar het gaat nog vaak genoeg mis: zorg ervoor dat je je content aansluit bij je doelgroep. Maar hoe doe je dat dan? Bij het gebruik van online marketplaces heb je een aantal mogelijkheden om juist deze verbinding te zoeken met je doelgroep. Je hebt invloed op je producttitel, productbeschrijving en productafbeeldingen. 

Verplaats je in je doelgroep en bedenk welke zoektermen zij gebruiken om jouw product te vinden. Stel je voor dat jouw doelgroep bestaat uit fanatieke gamers die op zoek zijn naar een nieuwe stoel voor meer comfort tijdens het gamen. Waar zou je dan op zoeken? Na een kort onderzoek weet je dat ‘gamestoel’ de meest relevante zoekterm is. 

Als fanatieke gamer kom je de volgende twee resultaten tegen:

Resultaat 1
Resultaat 2

Optimaliseer je producttitel

Zorg er dan zeker voor dat ‘gamestoel’ in je producttitel staat voor een verbeterde vindbaarheid binnen de marketplace. Ik ben op Bol.com op zoek gegaan naar een blauwe gamestoel en kwam het eerste product op de eerste productpagina tegen en het tweede product op de laatste productpagina. 

De titels verschillen van elkaar waarbij het ene product ‘game stoel’ én ‘gaming chair’ gebruikt en het andere ‘bureaustoel gamer’. 

Naast het vermelden van het belangrijkste zoekwoord bevat een goede titel ook de USP’s van het product, zodat consumenten in een oogopslag zien wat de onderlinge verschillen zijn. Een geoptimaliseerde producttitel bevat de merknaam, belangrijkste zoekwoord en USP’s. 

Een goede producttitel bevat: 

  • De merknaam
  • Het belangrijkste zoekwoord
  • De meest onderscheidende USP’s

Optimaliseer je productbeschrijving

Wanneer je productbeschrijvingen schrijft is het een valkuil om specificaties, zoals bijvoorbeeld gewicht en grootte, te ver uit te werken. Ondanks dat het goed is om dit te benoemen bevat een geoptimaliseerde beschrijving informatie over het voordeel dat de eindgebruiker eruit haalt. Daarom is het zo belangrijk om te weten wat de verwachtingen, wensen, problemen en spreektaal van je doelgroep is. 

Benadruk het belang van je product voor je doelgroep, wat de voordelen zijn van het gebruik en hoe jouw product hun leven zal verbeteren. Hoe zorgt de gamestoel ervoor dat je comfortabeler zit en meer kan genieten van je games? Product 1 schetst de situatie uitgebreid en legt precies uit waarom juist deze gamestoel zo goed voor je is. Product 2 herhaalt enkel de producttitel. 

Een goede productomschrijving draagt naast de vindbaarheid van het product ook bij aan de verbinding met de doelgroep. Speel in op de wensen en behoeften van je doelgroep en benoem deze. Is de stoel wel echt blauw? Kan je de stoel afstellen in de gewenste positie? Benoem deze USP’s in je productomschrijving zodat een potentiële koper jouw product sneller in overweging zal nemen.

Een goede productbeschrijving: 

  • Bevat geen jargon;
  • Beschrijft de belangrijkste USP’s;
  • Beantwoordt relevante vragen;
  • Is logisch en opvallend opgebouwd.

Optimaliseer je productafbeeldingen

Een potentiële koper kan jouw producten op een marketplace natuurlijk niet aanraken. Daarom is het essentieel om meerdere afbeeldingen in hoge resolutie toe te voegen aan je productpagina. Het toevoegen van meerdere afbeeldingen vanuit verschillende hoeken geeft een potentiële koper veel meer informatie dan slechts één enkele afbeelding. Daarbij kan het ook zeker helpen om een sfeerafbeelding toe te voegen van het product in een bepaalde ruimte. 

De afbeelding versterkt het de informatie die je geeft in de productbeschrijving. De gamestoel is verstelbaar, duidelijk in beschrijving en afbeelding.

Product 1
Product 2

Een product afbeelding kan een potentiële koper heel goed helpen om een beeld te schetsen van het product. Zo zie je dat product 1 meerdere afbeeldingen heeft toegevoegd uit verschillende hoeken waarbij zelfs de functies worden getoond. Product 2 daarentegen heeft enkel een zijaanzicht van de stoel. 

Een goede productafbeelding:

  • Heeft een hoge resolutie;
  • Bestaat uit meerdere afbeeldingen vanuit verschillende hoeken.

Tip 4: zet advertenties in

Je maakt natuurlijk niet zomaar gebruik van marketplaces. Je weet dat de consument op deze websites een hoge koopintentie heeft en op zoek is naar jouw product zonder jouw merk op voorhand al in overweging te nemen. Daarom kan het interessant zijn om gebruik te maken van de advertentiemogelijkheden binnen de marketplace. 

Net als binnen Google zien we de categoriepagina’s van verschillende marketplaces meer en meer gevuld worden met advertenties. Op bijvoorbeeld Amazon.nl kan je hier al gebruik van maken. Bol.com heeft aangegeven dit op zeer korte termijn beschikbaar te maken. Door hier gebruik van te maken kom je in meerdere zoekopdrachten naar boven, bereik je meer consumenten én kun je nog meer op aankopen sturen.

Tip 5: je kunt niet altijd zes gooien

Merk je dat je verkopen tegenvallen als je al een tijdje gebruik maakt van een marketplace, ook nadat je jouw productinformatie hebt geoptimaliseerd? Dan is het raadzaam om kritisch te kijken of deze marketplace wel de geschikte is voor jouw producten. Iedere marketplace heeft namelijk zo zijn eigen karakteristieken en trekt een bepaalde doelgroep aan. 

Een all in one marketplace zoals Bol.com of Amazon.nl biedt verschillende soorten producten aan in verschillende, op zichzelf staande, categorieën. Misschien is de keuze voor deze marketplaces voor jouw producten niet de juiste of trek je een ander soort doelgroep aan die niet tot aankoop overgaat? Of is er juist veel prijsconcurrentie door andere aanbieders waardoor het voor jou niet meer interessant is om op deze marketplace actief te zijn? 

Ga dan eens op zoek naar meer verticale marketplaces die producten aanbiedt in één specifieke categorie en probeer daar de connectie te zoeken.

Tip 6: genereer reviews

Een gemiste kans die je duur kan komen te staan is het stimuleren van reviews. Hoewel de algoritmes van marketplaces een net zo goed bewaard geheim zijn als het recept van Coca Cola, weten we wél dat meerdere positieve reviews een positief effect hebben op je productprestaties. Probeer er daarom voor te zorgen dat je marketplace-klanten, ambassadeurs worden van je product door een review achter te laten. 

Omdat we weten dat een huidige klant bij een volgende aankoop van jouw merk gewoonlijk meer besteedt is het essentieel om je klanten aan te moedigen loyaal gedrag te vertonen, zodat ze terugkomen voor een herhaalaankoop. Door het stimuleren van reviews sla je niet twee maar drie vliegen in één klap: 

  1. Je moedigt je huidige klanten aan om in de toekomst een herhaalaankoop bij jou te doen.
  2. Je overtuigt potentiële klanten op je productpagina een aankoop te doen.
  3. Je verbetert je vindbaarheid binnen de marketplace. 

Tip 7: lever een meerwaarde voor klanten

Denk er bijvoorbeeld aan om unieke coupons of een look-book van jouw assortiment toe te voegen aan de verpakking van je producten. Zo zorg je voor een uniek pakket met een verrassing voor je nieuwe klant. Of heb je al wel eens gedacht aan instructies hoe jouw nieuwe klant je product het beste kan of moet gebruiken? Denk hierbij aan bijvoorbeeld een automatische mailflow waarin je tips geeft. 

Aan de slag!

Ik daag je uit om de theorie in praktijk te gaan brengen en eens te experimenteren met verkopen op online marketplaces! Wil je jezelf eerst meer verdiepen in het thema, voor je aan de slag gaat? Download dan onze gloednieuwe resource, Marketplaces 101.

Meer over Lars

Mijn ultieme online marketing strategie begint met goed luisteren naar jouw ideale klant om samen verder te groeien naar een duurzame relatie.

Lars Dam
Former Digital Marketing Consultant

Lees meer over