-
Door de juiste targeting en kanalen hebben we 463 sollicitanten gerealiseerd
-
3785% toename in leads en sollicitanten
-
463 sollicitanten voor 0,85 cent CPL
Mammoet. Een wereldwijd bekend zwaargewicht als het aankomt op hijsen en transporteren. Mammoet transporteert, verplaatst en verscheept grote en zware objecten met onovertroffen kracht. Echter liep Mammoet ergens tegenaan; die vloot aan gigantisch materieel heeft ook mensen nodig om ze te besturen en die waren er niet. Laat daar nou precies ons vraagstuk liggen. Ze zijn hard op zoek naar personeel die de handen écht vuil durven te maken. Personeel dat met deze zwaargewichten en oerkracht overweg kan.
Mammoet is op zoek naar mensen die geschikt zijn voor de klus, waarbij ze het onmogelijke mogelijk maken. De vacatures voor riggers en kraanmachinisten hadden op korte termijn invulling nodig. Vorig jaar (2020) hadden ze over heel het jaar gezien in totaal zo’n 12 sollicitaties ontvangen voor deze functies in Nederland. Dit jaar was het doel om minimaal 40 potentiële sollicitanten te werven.
“Wij waren op zoek naar een partner die heel specialistisch ons kan helpen met het behalen van onze doelen. “Fingerspitz was hier een goede partij voor.” – Justin, Global Head of Marketing & Communications bij Mammoet
Het toffe aan deze case is dat het mooi laat zien dat wanneer je tijd steekt in het goed kennen van je doelgroep, je hele mooie resultaten kan behalen. Doordat we een concept en visuals hebben weten te ontwikkelen die precies de juiste doelgroep wist te triggeren, hebben we met minimale adspend maximale resultaten weten te boeken. Een CPL €0,85 cent voor een recruitingscampagne is natuurlijk te gek voor woorden!
Ian Bosman
Head of Creative
De uitdaging
Recruitment campagnes zijn niet zo 1, 2, 3 te vergelijken met de gemiddelde leadgen campagne. Het gaat niet om het pushen van een resource, maar het conversiepunt is een sollicitatie voor een fulltime baan. Je vraagt mensen een levenskeuze te maken. Daar is flink wat overtuiging voor nodig.
Om dit voor elkaar te krijgen moest de look & feel aansluiten op de doelgroep zonder deze te onderschatten. Maar wie is de doelgroep eigenlijk? In principe zou je zeggen, iedereen die sterk is en goed met de handen en benen aan de slag kan. Je hebt daarnaast geen diploma nodig. Maar online op zo’n grote doelgroep targeten én goede resultaten bereiken gaat niet vaak samen, daarom hebben we samen met Mammoet besloten om ons te gaan focussen op de wat lager opgeleide, of ongeschoolde, jongere mensen.
Om binnen deze doelgroep succesvol te zijn is het belangrijk om korte zinnen en sterke visuele content te gebruiken. Met zogenaamde 6-word-stories hebben we op de juiste manier met de doelgroep gecommuniceerd. Naast deze stories helpen de visuals voor het sneller verwerken en het langer onthouden van de boodschap.
Verder was er nog iets unieks gaande, waar wij, samen met Mammoet, geen probleem maar juist een grote kans in zagen: COVID-19. Al het werk lag op z’n gat, en juist dan kom je met een recruitment campagne? Klinkt onlogisch, maar werkte enorm goed. Veel mensen die in de horeca werken en nu thuis zaten, waren namelijk ook high potentials voor onze doelgroep.
De route naar resultaat
Samen met Mammoet en creatief bureau Narwal is er een look & feel gecreëerd die zowel een exacte match is met de ruige uitstraling van Mammoet, als een match met de jonge doelgroep.
Geen stockfotografie van havens of standaard iets te blije beelden van mensen aan het werk, maar unieke fotografie van het personeel up close & personal. Échte mensen waar kandidaten zich mee kunnen identificeren.
Ook qua copy is er voor een creatieve invulling gekozen, namelijk de 6-word-stories waar we het eerder over hadden. Dit zijn verhalen die uit slechts 6 woorden/cijfers bestaan.
- Handen uit de mouwen, schouders eronder.
- Workout of the day: 20.000 kilograms.
- Met één console in full control.
- Mijn job? Ik verplaats de wereld.
No-nonsense en to the point short copy die tot de verbeelding spreekt.
Deze combinatie van fotografie en copy, samen met de ondersteunende huisstijl, is vervolgens doorvertaald naar alle uitingen voor onze kanaalmix. Om de doelgroep zo breed mogelijk te kunnen bereiken zijn Google Ads, Display en Social ingezet.
Om de doelgroep aan te spreken op deze kanalen, maar ook de kosten laag te houden, hebben we slim gebruik gemaakt van Inverted Unicorn Targeting (Larry Kim, 2020). Dit is een manier waardoor je twee op het oog willekeurige interesses van je doelgroep aan elkaar linkt, waardoor je een unieke doelgroep creëert waar je concurrentie niet op target.
Uitkomsten
Zelfs zonder alle beoogde kanalen in te hoeven zetten, is met een klein budget een zeer groot resultaat behaald. Zo groot zelfs, dat we hebben besloten de adspend en alle campagnes die we voor ogen hadden niet voor de volle 100% in te zetten, de potentiële sollicitanten moesten immers ook worden opgevolgd.
Door de juiste creaties, kanalen, targeting en timing te combineren hebben we 6.151 leads en 463 daadwerkelijke sollicitanten weten te realiseren. Dat is een toename van 3.758% ten opzichte van vorig jaar en dit alles met een bizar lage CPL van €0,85 cent.
In samenwerking met Mammoet en Narwal zijn krachtige creatives gerealiseerd, waarbij we slim hebben ingespeeld op de juiste doelgroep en corona situatie. Dit, samen met slimme targeting technieken, heeft ervoor gezorgd dat we deze kosten zo laag hebben kunnen houden. Maximale relevantie uit iedere cent ad spend die is besteedt.
Wij hebben onze handen vuil gemaakt en een beer, of zeg maar mammoet, van een recruiting campagne gerealiseerd met een mooie samenwerking van toffe merken. What’s your next move?