Sneller inspelen op inzichten van jouw doelgroep? Dat is de wens van iedere online marketeer.
Er zijn meerdere redenen waarom een Customer Data Platform een logische volgende stap
is. Zoals bijvoorbeeld het creëren van een persoonlijke cross – channel ervaring voor je
klanten. Wij vertellen je graag over verschillende aanpakken om de optimale klantreis te bieden!
Wat is een Customer Data Platform?
Een Customer data platform, afgekort CDP, is een platform dat alle beschikbare data van klanten
verzamelt en toegankelijk maakt vanuit meerdere systemen. Zo creëer je een 360 graden
klantprofiel. Een CDP kent uiteraard tal van voordelen, die we hier voor je op een rijtje hebben gezet.
Vandaag leer je meer over hoe je een CDP het beste in kan zetten voor jouw bedrijf. Want hoe pak je dit aan? En het belangrijkste: hoe ga je hiermee van start?
Kijk je liever een video? Jaap legt je alles uit over de voordelen en implementatie van een CDP:
6 strategieën die jouw klanten de optimale klantreis bieden
Personaliseer meer
In plaats van irrelevante en herhaalde content te delen, probeer je je doelgroep te bereiken op het juiste moment in hun journey met gepersonaliseerde content. Met een Customer Data Platform herken je individuen over de gehele customer journey zowel offline als online. Speel in op hun wensen en voorspel gedrag door aanwezig te zijn gedurende de gehele klantreis.
Combineer online met offline
Bedrijven die zowel online als fysieke winkels hebben kunnen niet afhankelijk zijn van hun online data. Om omnichannel ervaringen te creëren bij hun doelgroep moeten ze offline systemen zoals POS kunnen integreren met hun online CRM systeem. Op deze manier hebben ze een complete geschiedenis van gebruikers die interactie hebben met het bedrijf. Een CDP maakt het mogelijk om zowel de offline data beschikbaar te stellen met andere platformen om zo een data platform te creëren.
Optimaliseer Up- & Cross-sell
Nieuwe klanten aantrekken is een taak op zichzelf voor een bedrijf, maar het optimaliseren en behouden van bestaande klanten kan net zo uitdagend zijn. Door het creëren van persoonlijke up en cross-sell aanbiedingen vergroot je de kans op retentie en loyaliteit. Dit is alleen mogelijk wanneer je een compleet en accuraat beeld hebt van de individuele klanten. Door first party data te gebruiken kun je loyale klanten onderscheiden en deze targeten.
Betere advertentieprestaties
Om een sterke return on investment (ROI) te genereren moeten marketeers hun doelgroep kunnen bereiken over meerdere kanalen. Wanneer er segmenten worden gecreëerd door marketeers om hun advertenties te verbeteren zien ze over het algemeen beter resultaat. Door een CDP te gebruiken kunnen bedrijven manuele lijsten achterwege laten en een lijst automatisch genereren door het selecteren van bezoekerskenmerken en deze direct naar advertententie platformen doorsturen. Het is zelfs mogelijk om klanten die al een aankoop hebben gedaan, en daarom onwaarschijnlijk opnieuw converteren, uit te sluiten.
Data analytics
Veel bedrijven hebben moeite met het analyseren en verwerken van data; de tijd die eraan besteed wordt neemt tijd weg van het leveren van een goede klantervaring. Vaak komt het voor dat er een aantal weken gewacht moet worden op een analyse en/of segment. Wanneer deze klaar is is de data eigenlijk al verouderd en is het moment om erop in te spelen al voorbij. Dit proces wordt geautomatiseerd in een Customer Data Platform. Er worden automatisch profielen gemaakt zodat het meteen geïmplementeerd kan worden en voor real time activatie zorgt.
Meer weten over personalisatie en CDP’s?
In deze whitepaper gaat Mike in gesprek met drie experts over CDP. Benieuwd naar welke inzichten hij hieruit heeft verkregen? Download dan nu de whitepaper!