De creativiteit trends voor 2023

leestijd 5 minuten
3 november 2022

Fingerspitz’ marketing specialisten hebben alvast vooruit gekeken naar het nieuwe jaar dat voor ons ligt: 2023.

Het einde van 2022 nadert en dat betekent dat het nieuwe jaar helemaal niet zo ver meer van ons verwijderd is.

Wil je de nieuwe trends binnen creativiteit ontdekken?

Je leest (en luistert) ze hieronder!

Jaap Jacobs (Managing Director) gaat samen met Ian Bosman (Head Creative) in gesprek over enkele topics die komend jaar op de agenda staan. 

De trends van 2023 jaar draaien vooral om de moderne aspecten van het maken van reclame. Denk aan de verminderde aanwezigheid van creativiteit in marketing of de enorme stijging in de vraag naar videomateriaal en het gebruik van artificial intelligence.

Marketing met creativiteit

Er is een crisis gaande op het gebied van creativiteit in marketing. De resultaten van vele onderzoeken zijn duidelijk: creativiteit heeft een enorme invloed op het succes van campagnes. 

De king of targeting, Google, onderzoeksbureau Nielsen en talloze ervaren adverteerders over de hele wereld zijn het eens met dit principe. 

Wat er aan de hand is? 

Er wordt te weinig creativiteit toegepast in nieuwe campagnes.

Of het nu gaat over B2B, aan de massa communiceren of aan een kleine niche met B2B leadgen; het juiste verhaal vertellen is een key ingredient dat nodig is wanneer je als bedrijf wilt groeien.

Terug naar een traditionele vorm van marketing?

“Jazeker, de hypotheker!” of “Even Apeldoorn bellen”. Het zijn bekende zinnen, allemaal afkomstig uit campagnes die draaien om een verhaal en niet zozeer om de zogenaamde ‘bullet point-reclames’. 

De korte verhaaltjes zorgen ervoor dat mensen bleven praten over hun reclames. “Heb je de nieuwe Even Apeldoorn Bellen reclame al gezien?”. 

Het is geen verrassing dat bedrijven proberen jouw aandacht te trekken met verhalen. Maar in de huidige marketing en creativiteit wereld ligt dit aspect steeds verder achterwege. 

De algemene stijl in marketing campagnes is namelijk aan het veranderen. 

Campagne beelden bevatten steeds vaker letterlijke tekst(en) en opsommingen met informatie over het product. 

Dit lijkt een moderne vervanger te zijn voor het traditionele ‘verhalen vertellen’, waarbij de campagne beelden bestaan uit puur foto- of videomateriaal.

Sterke video content

Het gebruik van videomateriaal is de afgelopen jaren steeds groter geworden en het blijft groeien. 

TikTok is hierbij een goed voorbeeld. 

In een relatief korte tijd is het een ontzettend populair social media platform geworden. En het lijkt er nog niet op dat de app zijn piek bereikt heeft. 

Instagram heeft, nadat Tiktok zo’n succes heeft bereikt, een vergelijkbare videoservice ingesteld: Instagram Reels.

Maar denk ook aan Google met de komst van Performance Max, waarbij videocontent ineens de standaard wordt bij SEA campagnes.

We kunnen de kracht en de keuze voor het gebruik van video niet langer negeren.

Om succesvolle marketing campagnes te draaien, is het gebruik van videomateriaal een must.

Influencer marketing

Als je bedrijf gelimiteerd wordt door het niet hebben van de juiste kennis of niet genoeg middelen heeft om mee te gaan in de stroming van video gerelateerde campagnes, is er een perfecte zijstap die je kunt maken.

Namelijk: influencer marketing

Social media (kanalen) maken het steeds gemakkelijker om via influencers producten aan de man te brengen. 

Het platform TikTok gaat nog een stapje verder. 

Zij hebben de TikTok Spark Ad functie gecreëerd, waardoor bedrijven vrij gemakkelijk bestaande content kunnen gebruiken voor hun reclame doeleinden. 

Met toestemming van de makers van de content kunnen bedrijven eenvoudig bestaande en authentieke content heel doelgericht (her)gebruiken.

Artificial intelligence

Wat voor impact gaat artificial intelligence (AI) hebben op creativiteit?

In de afgelopen 20 jaar is er al een flinke stijging in het gebruik van AI zichtbaar geweest. En het blijft toenemen.

DALL-E, een AI-website die programmeert op basis van specifieke opdrachten, kan heel eenvoudig een afbeelding genereren. 

Wanneer je woordspecificaties opgeeft, gaat het algoritme aan de slag met je input en worden er afbeeldingen gecreëerd. Een vergelijkbare tool is ontwikkeld door Nvidia. 

Of deze AI tools in de toekomst onderdeel worden van de dagelijkse tools van een creatief marketeer, is nog niet zeker.  

Op dit moment bevinden de tools/programma’s zich nog in een relatief vroeg stadium van de ontwikkelingen en veel van de bestaande data in de tools zijn gebaseerd op al bekende data. 

Heinz heeft dit ondervonden toen het bedrijf door DALL-E een afbeelding over Ketchup lieten creëren.

De AI tool bleek zijn inspiratie bij het merk zelf te halen, omdat een groot deel van de AI afbeeldingen een variatie waren op de bekende ketchup(fles) van het merk.

DALL-E afbeelding op input van Fingerspitz, gebaseerd op Heinz' vindingen van hun onderzoek

In de toekomst, wanneer de programma’s verder ontwikkeld en geperfectioneerd zijn, is het mogelijk dat ze een grotere rol krijgen in het werk van een creatief marketeer.

Wat momenteel ook een zeer interessante tool is, is Expoze.io. Dit is een predictive-eye-tracking algoritme. Je upload een afbeelding in het programma met als resultaat een predictive heatmap. 

De heatmap geeft precies aan welke elementen opvallen in je visual en welke niet. 

Ideaal toch?

Omdat je van tevoren je visual kunt optimaliseren zonder er veel mee te experimenteren of geld voor hoeft uit te geven, bespaart het een hoop tijd, werk én geld. 

Maar komt het creatieve beroep dan niet in gevaar, als er zoveel gebruik wordt gemaakt van hulptools?

De tools assisteren bij het inkleuren van de tekening, maar gelukkig zullen er altijd mensen blijven die de randjes van de tekening netjes moeten afwerken.

Dus nee, het creatieve beroep is niet in gevaar. 

De creatieve mens blijft aanwezig bij het productieproces van succesvolle marketing.

Wil jij graag meer horen over de creatieve trends van 2023 en hoe Fingerspitz hier mee omgaat? Neem contact met ons op!

Meer over Ian

Het gras is altijd groener als je de saturation omhoog gooit.

Ian Bosman
Head of Creative

Lees meer over