Key Takeaways
- AI beeldgeneratie in digital marketing heeft 7 voordelen, namelijk hogere snelheid en consistentie in het creëren van beelden, efficiëntere creatieve verkenningsfase, personalisatiemogelijkheden, kostenefficiëntie, gebruik als gereedschap in creatieve strategie en makkelijker A/B testen.
- De technologie draagt toch ook risico’s met zich mee. Denk aan overmatige afhankelijkheid van AI wat kan leiden tot een gebrek aan menselijke touch, potentiële auteursrechtelijke problemen en ethische vraagstukken rond het gebruik van AI.
- Ondanks deze uitdagingen belooft AI beeldgeneratie nieuwe, onverkende creatieve mogelijkheden. Ook roept het creatieven op om mee te evolueren, hun werkprocessen te veranderen en de balans tussen menselijke creativiteit en kunstmatige intelligentie te bewaren.
KNMI geeft deze keer dan wel geen code rood, maar AI beeldgeneratie komt als een storm ons creatieve werkgebied in razen. Als je niet oplet, loop je het risico alles kwijt te raken. Let je wél op, dan kun je meezeilen met deze wind en voorloper zijn in het creatieve vakgebied. Wil je profiteren van de voordelen van AI, maar ook alert zijn op bedreigingen? Lees dan snel mee.
Het traditionele design proces
Het creatieve proces is een spel van menselijk talent en intuïtie. Om tot sterke creatieve campagnes en visuals te komen, is het altijd een kwestie van maatwerk. Dat betekent dat design hoe dan ook een tijdrovend proces is. Hoeveel tijd dit kost is afhankelijk van de scherpzinnigheid van de creatieve strateeg die verantwoordelijk is voor het concept. En natuurlijk de handmatige inspanning van de uitvoerende ontwerper.
Hoewel dit lineaire proces tijdrovend en arbeidsintensief is, is werken van brainstorm naar verfijning tot final uitwerking noodzakelijk om boeiende visuele verhalen te creëren. Alleen zo spreek je het publiek aan en breng je je merk tot leven.
De bijkomende stress van dit proces
Juist het vertellen van visuele verhalen heeft zijn charme. Dus de traditionele werkwijze is nog niet zo verkeerd. Maar het brengt ook stress en bekende problemen met zich mee. Strakke deadlines en limieten in het budget beperken vaak de creatieve verkenning. En juist die ontdekkingstocht is essentieel om het tofste verhaal te vertellen.
Daarnaast heb je ook weinig ruimte voor personalisatie. Want van concept tot final design kost je zeeën van tijd. Een design steeds vervormen tot een specifieke doelgroep was het simpelweg niet waard. Heb je net een perfect design voor de Gen Y doelgroep te pakken, moet je opeens alles omgooien en perfecte beelden vinden voor Gen X. Zeker als je afhankelijk bent van eigen fotografie is dit verdomde lastig. En wijk je dan af naar stockfotografie, dan lever je vaak in op de kwaliteit en uitstraling van je eigen merk. Is deze stress vanaf nu verleden tijd?
Een nieuw tijdperk voor ontwerpers
Want je hebt de afgelopen tijd veel veranderingen gezien in het marketinglandschap. Zo kwam AI voor velen als een storm uit het niets op razen. En waar jij en ik als creatievelingen bij de ChatGPT hype dachten ‘het zal wel, het is maar stoffige tekst’, schoot Artificial Intelligence later ook creatives te hulp. Tools als MidJourney en Adobe Firefly werden opeens beschikbaar voor de massa. En jij als creatief hebt eigenlijk geen andere keuze dan deze tools te omarmen en mee te evolueren.
AI beeldgeneratie stelt je in staat om in no-time een flinke voorraad ontwerpen te genereren. En dat allemaal op basis van eenvoudige briefings, die in AI-land ‘prompts’ heten.
7 voordelen van AI beeldgeneratie
1. Snelheid
De kracht van deze tooling zit in de snelheid waarin je hoogwaardige beelden krijgt. Waar je normaal het hele internet rondspeurde om dat perfecte beeld voor je campagne te vinden, is dat nu verleden tijd. In enkele minuten heb je een reeks beelden in dezelfde stijl.
2. Consistentie
Doordat je zoveel beelden in dezelfde stijl kan genereren, is het makkelijker om consistent te zijn. Dat is heel belangrijk voor het opbouwen van mentale beschikbaarheid bij je doelgroep. Nét een ander shot nodig van een scène? Met (stock)fotografie vaak onmogelijk, met AI beeldgeneratie easy-peasy.
3. Een efficiëntere creatieve verkenningsfase
Maar ook vóór de daadwerkelijke uitwerking maakt AI beeldgeneratie impact. Je creatieve verkenningsfase – van ideeën bedenken, herhalen en verfijnen – is zo een heel stuk efficiënter.
4. Personalisatiemogelijkheden
Personalisatie is een bewezen manier om je resultaat te verbeteren. Hoe persoonlijker je boodschap, hoe relevanter, en des te beter ‘ie aankomt. Nu met AI beeldgeneratie is het opeens simpel om een andere doelgroep in eenzelfde setting te generen. Simpelweg een wijziging van een aantal woorden in je prompt, en klaar is Kees. Zeg maar vaarwel tegen langdurige personalisatie uren.
5. Kostenefficiëntie
En dan nog een gigantisch voordeel, want uiteindelijk is het allemaal ‘a money game’. Nu je met een aantal tikken op je toetsenbord de hoogste kwaliteit beelden uit je mouw schudt, zijn je mogelijkheden vele malen groter. Jouw eerder onbetaalbare ideeën zijn opeens eenvoudig te realiseren.
6. Makkelijk A/B testen
Met AI beeldgeneratie maak je in een handomdraai meerdere varianten. Een persoon die naar linksboven kijkt, om vervolgens precies daar een button te plaatsen. Of iemand die recht de camera in kijkt, zodat je aandacht toch wordt gegrepen in die eindeloze social feed. Zo heb je in no-time een A/B test te pakken die je gebruikt om resultaten datagedreven te optimaliseren.
7. Gereedschap in je creatieve strategie
AI is in essentie een tool. Een gereedschap dat op zichzelf niets doet, totdat een echte vakman het in handen heeft. Het kan processen versnellen en de output verbeteren, maar strategische sturing is altijd nodig. Jouw en mijn rol zijn geëvolueerd. Van handmatig maatwerk naar het sturen en beheren van AI tools. Het is alleen nog maar een kwestie van fine tuning. We zijn ‘AI-dirigenten’ geworden, die de AI vormen en sturen om tot het perfecte plaatje te komen.
De risico’s van AI beeldgeneratie
Het is niet allemaal rozegeur en maneschijn. Zo is het ook slim om op de hoogte te zijn van de bijbehorende risico’s en uitdagingen van AI beeldgeneratie.
Allereerst het risico van overmatige afhankelijkheid van AI. Dit kan leiden tot een gebrek aan menselijke touch en creativiteit in je ontwerpen. Creativiteit is vooral verantwoordelijk voor het resultaat van je campagne. En doordat AI leert van eerder gemaakt werk, bestaat het risico dat we langzaam met z’n allen naar dezelfde grijze massa bewegen. Zorg daarom dat je alert bent dat AI menselijke creativiteit ondersteunt en niet overschaduwt.
Daarnaast ontstaan er potentieel auteursrechtelijke problemen als AI afbeeldingen produceert die te veel lijken op bestaande ontwerpen. Vraag je MidJourney om een ketchupfles, dan is de kans groot dat het ontwerp is gebaseerd op de fles van Heinz.
Tot slot mag je je ethische verantwoordelijkheidsgevoel bij de inzet van AI in je creatieve strategie niet vergeten. Super tof dat je visuals maximaal gepersonaliseerd zijn, maar zorg dat ze niet indringend of manipulatief zijn. Denk aan een Social Proof social post of een review van iemand die hartstikke blij lijkt met je product. En dat terwijl deze persoon helemaal niet echt is. Denk dus even twee keer na of je wel ethisch verantwoord bezig bent.
De impact voor je samengevat
AI beeldgeneratie – zoals MidJourney – hervormen momenteel razendsnel het creatieve landschap. Deze revolutie nodigt jou als creative uit om mee te evolueren en je werkprocessen te veranderen. Op naar verbeterde productiviteit, personalisatie en datagedreven optimalisaties.
Blijf alleen wel kritisch. Menselijke creativiteit en kunstmatige intelligentie moeten in balans blijven om succesvol te zijn. Alleen zo boek je échte resultaten.
Dit nieuwe tijdperk heeft nog lang geen einde. Dat zeg ik, want ik kwam recent alweer de volgende tool tegen. Die tool maakt van een MidJourney afbeelding een korte video van enkele seconden. De mogelijkheden lijken eindeloos.
Het is een spannende reis die uitzicht op onverkende creatieve mogelijkheden belooft. Grijp dit met beide handen aan, want heel eerlijk, je hebt als creative eigenlijk geen andere keuze.
Meer over Ian
Het gras is altijd groener als je de saturation omhoog gooit.
Ian Bosman
Head of Creative