Hoe blijf je bij in een snel veranderende, digitale én cookieloze wereld? HELP! Krijg jij ook complete error van al die verschillende databronnen?
Als je toe bent aan overzicht en innovatie, dan is een Customer Data Platform (CDP) aan te raden. Maar wat maakt een CDP nu zo speciaal? En hoe ga jij je daarmee onderscheiden van je concurrentie?
Entree: dit is een CDP
Nog niet bekend met dit platform? Bij deze een opfrisser.
Want stel je eens voor: een krachtige tool die klantgegevens vanuit al jouw bronnen verzamelt én activeert. Niet zomaar een plek waar je data samenkomt. Nee, een CDP is dé plek waar je klanten echt centraal staan.
Deze manier van dataverzameling faciliteert een gepersonaliseerde ervaring. Bijvoorbeeld op jouw website, advertentiekanalen of in je e-mailmarketing. Stuk voor stuk, voor al jouw klanten, op maat gemaakt.
Ooit vraagtekens gehad bij bedrijven die jou zo goed lijken te kennen? 9 van de 10 keer is dat het resultaat van een goed geïmplementeerd Customer Data Platform. Ontdek nog meer over de wondere wereld van CDP’s.
Waarom een CDP en geen CRM of DMP?
Data platforms: de keuze is reuze. De termen CRM en DMP heb je vast al eens gehoord. Zo niet? Voordat we in de details duiken: een DMP richt zich vooral op het verzamelen van data, en zijn gericht op het beheren van gegevens voor advertentie- en marketingdoeleinden. Terwijl een CRM meer gaat over klantrelatiebeheer.
Wat dan zo interessant is bij een CDP? De kracht zit ‘m in de combinatie van een CRM en DMP, inclusief de toegevoegde waarde van real-time activatie. Zo ervaart jouw (potentiële) klant je website als een warm bad. Omdat je met je data precies aansluit op de behoeften van je bezoekers. Elke keer weer.
De opkomst van first party data
Laten we een stapje terug doen. Want het belang van data is niets nieuws. Alleen sinds een aantal jaar zit er een addertje onder het gras in hoe je deze data verkrijgt. En dat niet alleen, ook hoe je je data gebruikt verandert. Onze 3 tips helpen je om toch datagedreven beslissingen te maken in een cookieloze wereld.
Eén ding is zeker: first-party data begint onmisbaar te worden. Zo raakt het belang van CDP’s ook in een stroomversnelling. Het voordeel? Dit alles dwingt je om effectief je data in te zetten. Bij het verzamelen van first party data kun je aan verschillende dingen denken. Bijvoorbeeld wanneer een gebruiker zich op je website registreert, verzamel je first-party data, zoals naam, e-mailadres en voorkeuren. Voor apps kun je gegevens verzamelen over hoe gebruikers de app gebruiken. Denk aan welke functies ze gebruiken en hoe vaak ze inloggen.
En binnen e-mail? Als gebruikers zich abonneren op je nieuwsbrief of updates, verzamel je first-party data zoals hun e-mailadres en communicatievoorkeuren.
CDP een goed idee?
Heeft jouw bedrijf te maken met verspreide data silo’s? Of hoge acquisitiekosten? Of wil je graag volledig draaien op eigen data? Dan is een Customer Data Platform een aantrekkelijke oplossing. Maar dat is niet het enige: met een CDP bepaal je ook exact waar je advertentiebudget naartoe gaat. Simpelweg omdat je inzicht hebt in wie al klant is, en wie niet. Yes, veel gerichter targeten!
Maar, vergeet niet: elke technologie kent zijn uitdagingen bij de implementatie. Een CDP is jouw beste vriend om first-party data te verzamelen. Maar die verzameling gebeurt alleen goed als je alles correct opzet. Twijfel niet om hulp in te schakelen bij deze implementatie. Als je basis niet goed staat, kun je gedag zeggen tegen alle voordelen van een CDP.
Zet je klantdata om in goud
CDP’s zijn om te blijven en het speelveld voorgoed te veranderen. Wat betekent dit voor jou? In de bruisende wereld van online marketing mag je CDP’s niet langer negeren.
Een CDP is niet alleen een brug tussen verschillende data platforms. Je transformeert de manier waarop je jouw klanten benadert en bedient. Wacht dus niet langer.
Deze technologische vooruitgang is jouw kans om je concurrentie voor te blijven.
Meer over Jelmer
Je kunt met een website alleen succesvol zijn wanneer je (klant)data weet om te zetten naar commercieel succesvolle acties.
Jelmer Dingemanse
Manager Data & Automation