E-mailmarketing funnel strategie? 6 tips naar groei

leestijd 5 minuten
13 juni 2024

Jij hebt maar één doel: e-mailcampagnes met torenhoge open- en klikpercentages. Omdat je de juiste personen op het perfecte moment bereikt. 

Guess what: dat is het resultaat van een slimme e-mailmarketing funnel strategie. 

Automatisering zorgt ervoor dat je kostbare tijd bespaart, terwijl elke klant toch een unieke ervaring krijgt. Zo werk je niet alleen efficiënt. Ook verhoog je zo je klanttevredenheid en betrokkenheid. 

Maar waar begin je? Deze 6 tips helpen jou om e-mail marketing funnels succesvol te implementeren als groeistrategie.

Wat zijn e-mail marketing funnels?

Laten we een stapje terug doen. Wat is de precieze betekenis van e-mail marketing funnels?

Met e-mail marketing funnels begeleidt je (potentiële) klanten stap voor stap naar een aankoop. Dit proces zet je op in een e-mailsysteem. Je ontwerpt een geautomatiseerde reeks van strategische communicatie om de koopbereidheid en loyaliteit te verhogen. 

Het einddoel? Klanten die niet alleen kopen, maar ook echte ambassadeurs van je merk worden.

Het verschil tussen e-mailmarketing en e-mail funnels?

Aan de andere kant wil je e-mail funnels niet verwarren met de betekenis e-mailmarketing. Zo verwijst e-mailmarketing naar het verzenden van individuele e-mails. Maar e-mailfunnels zijn een serie van strategische, geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mails om ontvangers door een uitgedacht proces te leiden. Dit boost jouw conversiekansen!

De voordelen van e-mail marketing funnels

Nog niet overtuigd waarom je aan de slag wilt met e-mail funnels? Dit loop je mis:

  • Verbeterde klantenbinding: Met continu contact blijft jouw merk top-of-mind waardoor je je klantenbinding verbetert.
  • Verhoog je conversies: Doordat je gerichte content op het juiste moment verzendt.
  • Sterkere merkbeleving: Consistent contact en relevant zijn voor klanten zorgt voor meer autoriteit en betere branding.
  • Meer inzicht in klantgedrag: Elke interactie geeft waardevolle data om jouw strategie verder te versterken.

Stappenplan voor e-mail marketing funnels

Hier komt het interessante deel… Via deze 6 tips kom je erachter hoe e-mail marketing funnels werken.


Tip 1: Analyseer je huidige klantreis

Je wilt de behoeften en pijnpunten van je klanten ontdekken. Alleen zo weet je relevante berichten te sturen. Begin met marktonderzoek. Verstuur bijvoorbeeld vragenlijsten naar klanten om hen beter te begrijpen. Zo bouw je aan klantprofielen vol met data, om tot steeds meer inzichten te komen.

Tip 2: Verzamel ideeën

Maak een lijst van alle ideeën die je wilt gaan implementeren. Vergeet niet bij de basis te beginnen. Dus wat is je doelstelling? En welke flows helpen om jou op weg naar je doelen?

Deze flows hebben bewezen goed te presteren:

  • Welkomseries
  • Verlaten winkelwagen flow
  • Terugwin flow
  • Verlaten checkout flow
  • Verlaten website browse flow
  • Cross-sell flow
  • Verrijkingsflow
  • Verwachte volgende aankoop flow

Tip 3: Prioriteer al je ideeën

Maak een PEP (Priority-Ease-Potential) lijst van alle ideeën. Sorteer deze op basis van potentieel en gemak. De combinatie hiervan bepaalt je prioriteiten en geeft richting aan je startpunt.


Tip 4: Implementeren, automatisering en optimalisatie

Begin met de hoogste prioriteit op de PEP-lijst. Gebruik marketing automation software om e-mails op specifieke momenten geautomatiseerd te versturen. Je wilt blijven optimaliseren op basis van belangrijke resultaten, zoals open rate en CTR. 

Voorbeelden van tools om te automatiseren:

E-commerce (B2C): Klaviyo, Spotler Mail+, ActiveCampaign

Leadgeneratie (B2B): Hubspot, SharpSpring, Spotler B2B solution

Praktijkvoorbeeld welkom mailflow

  • E-mail 1: Welkomstkorting + verhaal bedrijf & wat de klant kan verwachten.
  • E-mail 2: Alleen tekst mail “welkom van de eigenaar”. Vertel een persoonlijk verhaal.
  • E-mail 3: 10% korting als laatste kans en toon best verkopende producten.
  • E-mail 4: Nieuwe korting (gratis verzending, of nog betere actie dan 10%) + reviews (video’s, afbeeldingen)
  • E-mail 5: Laatste kans voor je meest recente korting, storytelling over de voordelen van je merk


Het is belangrijk om wel een tijdvertraging tussen de mails in te stellen. Tussen mail 1 en 2 zit over het algemeen een kortere tijd – bijvoorbeeld 2 werkdagen – dan tussen mail 4 en 5. Test vooral wat werkt voor jouw doelgroep.

Tip 5: Testen van alle flows

Na het maken van je flows is het belangrijk om alles te testen voordat het live gaat.

Houd rekening met:

  • De triggering van een flow: Start een welkomstflow zodra een klant zich inschrijft voor de nieuwsbrief. 
    Let op: Als een klant tijdens de flow een bestelling plaatst, wil je niet dat deze nog mails ontvangt van de welkomstflow.
  • Tijdsvertraging tussen mails: Doorloop je eigen flow om te controleren of de tijdsvertraging klopt.
     
  • Check alle links en buttons: Gebruik tools zoals Litmus en voorbeeldmails om dit te testen.
  • Controleer de mailinhoud, ook dark/light mode: Test ook dit met Litmus.

Tip 6: Analyseer al je flows periodiek

Controleer regelmatig of de flows nog steeds functioneren zoals je wilt. Wil je je flows verder optimaliseren? Van experimenteren kun je leren, dus ga zeker aan de slag met A/B-testen. 

Voorbeelden van e-mailmarketing A/B-testen?

  • Aangepaste zendtijden
  • Afwisselende verzenddagen
  • Verschillende onderwerpsregel
  • De opbouw van je mail
  • Verschillende soorten afbeeldingen

Ontdek hoe slimme e-mailmarketing funnels jouw resultaten boosten

Dus, wat heb je nu geleerd? Je weet welke tools en strategieën om jouw e-mailcampagnes persoonlijker en relevanter te maken, precies op het juiste moment. En dat terwijl automatisering je tijd bespaart en de efficiëntie verhoogt. 

Analyseer je klantreis, verzamel ideeën, prioriteer, implementeer en optimaliseer stap voor stap. Test en analyseer regelmatig om je funnels te laten presteren en aan te passen aan de behoeften van je klanten.Wil jij ook jouw bedrijfsgroei boosten met een slimme e-mail funnel strategie? Samen zorgen we dat jouw mails opvallen in een overvolle inbox; neem contact op.

Meer over Robin

Het leven is niet een kwestie van de beste kaarten hebben, maar eerder een slechte hand op de juiste manier weten te spelen

Robin Erfmann
Data & Automation Optimizer

Lees meer over