TikTok inzetten voor jouw bedrijf? Je leerde eerder al meer over waarom, wanneer en hoe je dit doet. Want TikTok is al een tijdje niet meer het platform voor dansjes en liedjes.
Sterker nog: dit social media kanaal heeft zich ontwikkeld tot een krachtige zoekmachine, voornamelijk onder de jongere doelgroep. Yes, dit is je kans om nieuwe klanten te bereiken en te groeien.
Daarom nemen we jou graag mee in TikTok SEO/organic. Kom erachter waarom dit tegenwoordig een onmisbaar onderdeel is van je online marketingstrategie, en hoe je op deze SEO beweging inspeelt.
Waarom TikTok organisch inzetten?
Voordat we diepte induiken, nog even iets interessants…
De voordelen van TikTok als zoekplatform beginnen bij de hoge betrokkenheid van gebruikers. Deze actieve gebruikersbasis biedt de kans om jouw merk of producten op een authentieke manier te presenteren aan de doelgroep.
Ook maken korte video’s het mogelijk om snel en effectief je boodschap over te brengen. En dat terwijl je kosten bespaart (lees: geen advertentiebudget verbranden).
TikTok als zoekmachine
Maar dat is niet het enige.
Want er is nog een heel relevant onderdeel van TikTok dat steeds populairder wordt: de zoekfunctie. Zo kent TikTok zelfs twee verschillende soorten zoekfuncties.
Ontdekken in TikTok
Allereerst TikTok beschikt over een functie genaamd ‘ontdekken’. Dit is een pagina waarop je de content die op TikTok staat kunt doorzoeken en verkennen. Nadat je jouw zoekopdracht hebt ingetypt, vind je hier tabbladen met trending video’s, hashtags, makers en gesponsorde content.
Zoeken naar vergelijkbare content
Maar wacht, er is meer.
Zo heb je ook de mogelijkheid om te zoeken naar vergelijkbare video’s via de commentaren onder een video. Dit is een manier van zoeken die andere zoekmachines niet kennen. Jij als creator kan zelf een hashtag toevoegen aan het commentaar. Vervolgens kiezen gebruikers om daar op te klikken, waardoor ze uitkomen bij soortgelijke video’s.
Maar hoe weet je waar een consument naar zoekt?
Ooit opgemerkt dat consumenten TikTok gebruiken om content te ontdekken via hashtags, geluiden en trefwoorden? Consumenten gebruiken TikTok om content te ontdekken via hashtags, geluiden en trefwoorden. Het algoritme van TikTok speelt een grote rol in wat gebruikers zien.
Dit betekent dat je content moet maken die niet alleen boeiend is, maar ook goed scoort binnen het algoritme. Ga daarom binnen de genoemde zoekfuncties op zoek naar welke content in jouw branche/niche de meeste likes, views en engagement krijgt.
Stappen voor TikTok SEO
Nu je begrijpt hoe TikTok werkt als zoekmachine, is het tijd om concrete stappen te nemen om je TikTok SEO te optimaliseren.
1. Begrijp je doelgroep
Analyseer demografische gegevens
- Gebruik TikTok Analytics om inzicht te krijgen in de leeftijd, locatie en geslacht van je volgers. Ga naar je profiel, klik op de drie stippen rechtsboven, selecteer ‘Creator tools’ en vervolgens ‘Analytics’. Hier vind je gedetailleerde informatie over je volgers.
Onderzoek engagement
- Bekijk welke soorten content het meeste engagement krijgen. Dit doe je door naar je TikTok Analytics te gaan en te kijken naar de video’s met de meeste likes, shares en comments. Onder het tabblad ‘Content’ kun je de prestaties van je video’s analyseren.
Tijdstip van activiteit
- Gebruik TikTok Analytics om te zien op welke tijden je volgers het meest actief zijn. Dit vind je onder het tabblad ‘Volgers’. Noteer deze tijden en plan je content om deze momenten heen om maximale betrokkenheid te krijgen.
2. Zoekwoordenonderzoek
Gebruik de zoekfunctie van TikTok
- Typ relevante zoekwoorden in de zoekbalk van TikTok en let op de voorgestelde zoektermen. Zo krijg je inzicht in populaire zoekwoorden en hashtags binnen jouw niche.
Analyseer de trending topics
- Bekijk de ‘Ontdekken’ pagina voor trending hashtags en geluiden. Dit geeft je een idee van wat op dit moment populair is binnen jouw niche.
3. Optimaliseer je content
Relevante zoekwoorden en hashtags
- Gebruik de zoekwoorden en hashtags die je hebt gevonden in je video’s, beschrijvingen en commentaren. Zorg ervoor dat ze relevant en specifiek zijn voor je content.
Sterke CTA
- Stimuleer je kijkers om te reageren, delen en liken door duidelijke en aansprekende call-to-actions te gebruiken in je video’s en beschrijvingen.
4. Analyseer en optimaliseer
Analyseer en optimaliseer
- Gebruik TikTok Analytics om de prestaties van je content te volgen. Kijk naar metrics zoals views, likes, shares en comments om te zien welke content het beste presteert.
Strategie aanpassingen
- Pas je strategie aan op basis van de inzichten die je verzamelt. Als een bepaalde soort video sterk presteert, maak dan meer van dat soort content. Als bepaalde hashtags niet werken, probeer dan nieuwe hashtags.
Tip: Gebruik A/B-testen om verschillende soorten content en optimalisatietechnieken te testen. Post vergelijkbare video’s met kleine variaties in hashtags, beschrijvingen of call-to-actions en kijk welke het beste presteert.
Blijf experimenteren
- Probeer verschillende soorten content en optimalisatietechnieken om te zien wat het beste werkt. Blijf experimenteren en aanpassen om je strategie steeds te optimaliseren.
TikTok SEO tips
De belangrijkste tips voor jou samengevat:
- Verkrijg inzicht in trends: Volg de trends en speel hierop in. Wat zijn de populairste hashtags? Welke zoekwoorden kan je inzetten?
- Creëer authentieke content: Gebruikers waarderen authentieke en ongefilterde content. Dit biedt je de kans om je merk sterk te presenteren.
- Optimaliseer je content: Gebruik relevante zoekwoorden en hashtags in je authentieke video’s. Combineer bovenstaande punten voor een optimaal resultaat.
Hoe beweeg jij mee op TikTok?
Dus, wat heb je geleerd? Ja, ook jij moet eraan geloven. Want er vindt daadwerkelijk een verschuiving plaats van het zoeken op Google naar het zoeken op TikTok, vooral onder een jonge doelgroep. Negeer deze trend niet en speel hierop in met jouw online marketingstrategie.
Liever samen je organische TikTok versterken? Neem contact op, samen met onze experts bereik je sowieso je doelgroep.