Video transcript
Flowdrill kwam naar ons toe met een vraag: hoe kunnen we méér leads genereren via de website?
Om ze te helpen, zijn we terug naar de tekentafel gegaan. Met een nieuw leadgeneratie plan hebben we een groei van maar liefst 120 leads gegenereerd. In deze Smart Lab leg ik je uit wat we precies hebben gedaan.
In Smart Lab experimenteren we met slimme tools en tricks om betere resultaten te boeken voor onze klanten. Om de week delen we een nieuwe video. Wil je niks missen? Vergeet je dan niet de abonneren!
89% van de Nederlandse B2B marketeers geeft aan dat leadgeneratie hét focuspunt is voor 2019. Logisch, want leadgeneratie voor veel B2B organisaties dé manier om online te groeien.
Dit is wat we voor Flowdrill hebben gedaan om 120 meer leads te genereren:
#1. Hotjar
Als eerste hebben we in Hotjar de huidige situatie gemeten, met user recordings. Zo kwamen we erachter dat gebruikers moeilijk konden vinden waar ze naar op zoek waren, en het lastig voor ze was om zich wegwijs te maken met de website.
#2. Nieuwe wireframes
Naar aanleiding van deze cijfers hebben we een redesign voorstel gemaakt, en een aantal wireframes uitgeschetst. Deze wireframes waren meer gericht op het conversievriendelijker maken van de website, zodat de gebruiker meteen vindt waar hij naar op zoek is.
#3. Bestaande pagina’s aangepakt
Als derde hebben we bestaande pagina’s flink aangepakt. We zorgden ervoor dat zowel potentiële als bestaande klanten snel kunnen vinden wat ze zoeken. Bestaande klanten konden bijvoorbeeld doorfilteren op wat ze zochten, en nieuwe klanten een sample aanvragen.
Daarna is het natuurlijk noodzakelijk om de leads die je realiseert goed op te volgen. Dat hebben we gedaan met een email flow.
Bouw een e-mail flow
Het bouwen van een e-mail flow is noodzakelijk om je leads te kunnen nurturen. Nurturen betekent: warm maken, lekker maken. Pamperen dus, eigenlijk.
Belangrijk daarbij is vooral dat je begrijpt in welke intent fase de bezoeker zit. Iemand die zojuist lead is geworden, zit waarschijnlijk in de Think-fase:
In zo’n e-mail flow ga je dus op zoek naar manieren om iemand van de Think-fase naar de Do-fase te trekken. Zorg dat je erachter komt welke vragen of obstakels je doelgroep ziet alvorens je product te willen kopen.
Zodra je dat weet, kun je een e-mail flow bouwen. In de e-mails die je gaat sturen, geef je dus antwoord op de resterende vragen die iemand heeft, en zorg je dat je hem lekker verwent met extra content en andere exclusieve resources.
E-mail flows bouwen kan al laagdrempelig met programma’s zoals MailChimp, maar als je een grotere stap richting bijvoorbeeld personalisatie wilt zetten, is het interessant om eens te kijken naar marketing automation.
Zoals ik eerder al zei hebben we 120 leads gegenereerd. Dankzij deze nieuwe pagina’s zijn inmiddels de eerste afspraken met nieuwe klanten voor Flowdrill al gemaakt.