2024 in stijl: ontdek 5 design trends

leestijd 4 minuten
17 januari 2024

Als creatieve geest ben jij ongetwijfeld op de hoogte van de slimste design trends voor 2024. Maar je zoekt altijd naar verrassende inzichten en frisse inspiratie. 

Want één ding is zeker: trends in design zijn subjectief. Die ene toffe trend van merk ‘A’? Dat kan voor merk ‘B’ een flinke misstap zijn. En als iedereen hetzelfde gaat doen, wordt het ook maar saai, toch?

Eerlijk gezegd houdt diversiteit in design jouw creativiteit levendig en boeiend. Ben je klaar om samen nieuwe perspectieven te verkennen?

Let’s dive in!

1. AI tools als ondersteuning

Laten we aftrappen met een inkoppertje: Artificial Intelligence. De tools vliegen je om je oren. Help, je mogelijkheden worden met de dag groter. Zo ontwikkelt Midjourney zich razendsnel. En ook bedrijven zoals Adobe springen maar al te graag op de AI-trein. 

Mijn advies? Gebruik AI alleen als ondersteuning van je project. Het is niet slim om alles klakkeloos over te nemen. Waarom? Zeker bij text-to-image tools lijken veel stijlen op elkaar. Best logisch, aangezien je output is gebaseerd op bestaande data. 

Zorg dat je je prompt zo schrijft dat je altijd iets unieks van je merk terug laat komen. Denk aan bepaalde belichting, kleuren, type camera’s etc. 

Maar wacht, er is meer… Zo is het handig om tools te gebruiken die je design werkwijze makkelijker maken. Ken je Pebblely al? Een AI tool waarmee je producten in verschillende soorten omgevingen plaatst. 

Of gebruik Figma en download de plug-in ‘Diagram’. Zwaai daarin met je AI-toverstaf om snel een UI-design neer te zetten of iconen te ontwikkelen. Ideaal!

2. De simpele kracht van bold minimalisme

Waar neig jij naar: maximalisme of minimalisme? Je ziet namelijk veel designs met mixed-media en collage stijl terugkomen. Maar er is nog een middenweg: bold minimalisme. 

Dit is hoe het werkt: traditioneel minimalisme legt vaak de nadruk op subtiel, ingetogen ontwerp. Maar bold minimalisme voegt een laag van visuele intensiteit toe door opvallende kenmerken te gebruiken. 

Waar je dan aan kunt denken? Voeg bijvoorbeeld gedurfde typografie toe en je hebt een krachtig en dramatisch ontwerp, terwijl het toch elegant en eenvoudig blijft.

Afbeelding: Burger King redesign

3. Typografie als uitgangspunt

Dat gezegd hebbende… Typografie is steeds meer een uitgangspunt in designs. Hoe ver kun je gaan met een lettertype, zonder dat het zijn leesbaarheid verliest? Je mogelijkheden zijn eindeloos. Dat biedt allerlei kansen om met lettertypes jouw unieke stijl te creëren. 

Check bijvoorbeeld de advertenties van Oatly. Puur tekst met een haakje naar duurzaamheid. Simpel en een boodschap om je doelgroep aan het denken te zetten. Dus, ga lekker experimenteren!

Afbeelding: Oatly OOH

4. Verblijd met duurzaamheid

Raad eens…Het thema duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Zo denken mensen beter na over welke merken ze steunen. Hoe vertaal je duurzaamheid door in je design? 

Pas bijvoorbeeld je kleurenpallet aan. Wie weet zijn je kleuren veel te gesatureerd, en matchen natuurlijke kleuren beter. Want wat blijkt? Onderzoek vertelt ons dat consumenten onbewust een lage kleurverzadiging associëren met een ‘zachtere’ impact op het milieu (zie afbeelding). 

Maar let op: deze regel geldt niet altijd. Neem bijvoorbeeld voedsel. Dan wil je dat je sla er zo fris mogelijk uitziet. Gebruik dan juist hogere saturatie. 

Afbeelding: Fjällräven Kånken rugzak

Denk ook eens aan een duurzame verpakking. Of overweeg bij DTP-opdrachten of printen echt nodig is. Want een online magazine biedt ook veel mogelijkheden. En een brochure kan je gewoon mailen. 😉 

De kern? Denk goed mee met je klant. Misschien verras je ze wel met een nieuwe insteek.

5. Handgetekende illustraties als weerstand

Dit vind je misschien moeilijk te geloven… Maar met al dat AI geweld is het een kwestie van tijd voordat jij en ik weerstand ontwikkelen. Handgetekende illustraties raken daarom weer in opkomst. 

Want even realistisch: de razendsnelle AI ontwikkelingen kunnen je naar verloop van tijd tegen gaan staan. Omdat je veel gejatte eenheidsworsten terugziet. Dat wil je juist vermijden. En het gevolg? Mensen grijpen terug naar iets wat vertrouwd aanvoelt, namelijk handgetekende illustraties.  

Oké, ook uit AI tools kan je veel illustraties halen. Maar ben je wel dan uniek? You tell me. Persoonlijk zie ik de menselijke touch in de technische storm langzaam verdwijnen. En vergeet ook niet ‘the big elephant in the room’: ben je niet aan het rotzooien met copyright? Blijf hier altijd alert op!

Jouw onschatbare waarde?

Moraal van dit verhaal? Jouw unieke kijk en expertise op design zijn van onschatbare waarde. Dat is niet zomaar te vervangen. Dus, jouw taak? Laat je creativiteit bruisen. En zorg dat je niet té afhankelijk wordt van de digitale revolutie. Twijfel niet: vraag om hulp als dat voor jou een grote uitdaging lijkt. 

Meer over Jessica

Design met impact en een vleugje psychologie.

Jessica Arends
Creatief Strateeg

Lees meer over