Spotify komt met nieuwe reeks marketinginstrumenten voor podcast-adverteerders
Het is voor adverteerders op spotify nu ook mogelijk om luistergewoonten, frequentie (het aantal keren dat een luisteraar een advertentie heeft gehoord), bereik (het aantal luisteraars dat een advertentie heeft gehoord) en demografische informatie voor podcast-advertenties te bekijken. De nieuwe tools worden ondersteunt door Spotify’s nieuwe advertentie technologie, Streaming Ad Insertion (SAI).
Spotify bevindt zich in een unieke positie om deze dienst te kunnen leveren. Het bedrijf weet meer over zijn gebruikers dan de meeste andere spelers in de wereld van podcasts. Dit komt deels doordat luisteraars verplicht zijn om in te loggen, maar ook door de kennis die het bedrijf heeft over de muzieksmaak van gebruikers. Podcasts worden op het platform bovendien vaker gestreamd dan gedownload, wat een groot verschil is met hoe podcasting tot op heden werkte. Hierdoor is het bedrijf in staat advertenties in real-time in te voegen als mensen luisteren en bij te houden waar ze naar luisteren.
Waarom is dit belangrijk?
De podcast-sector is een booming business. Door het gebrek aan targeting- en rapportagegegevens hebben tot nu toe nog niet veel merken ingezet op podcast- advertenties. Dat adverteerders nu nauwkeurige informatie kunnen krijgen over onder andere het bereik van hun advertentie, maakt het medium een stuk transparanter. Bovendien kunnen adverteerders hiermee ook makkelijker aangetrokken worden, wat het momentum van de sector aanzienlijk kan verlengen.
Twitter rolt nieuwe ‘Promoted Trend Spotlight’ uit
Na maandenlang testen is het eindelijk zo ver: Twitter lanceert officieel zijn nieuwe ‘Promoted Trend Spotlight’. Merken kunnen op die manier in het bovenste gedeelte van de Explore Page komen – perfect voor merkcampagnes!
Al sinds juli 2018 is Twitter de nieuwe advertentievorm aan het testen. Het kostte aardig wat tijd, maar inmiddels ondersteunt de nieuwe optie 6 seconden video’s en GIF’s. Ook statische beelden kunnen worden weergegeven in de spotlight. Net als andere platforms, heeft ook Twitter niet de exacte kosten van de advertentiemogelijkheid gedeeld. Toch kunnen we waarschijnlijk al voorspellen dat een advertentie in de ‘Promoted Trend Spotlight’ een aardig gat in je zak gaat branden.
Waarom is dit belangrijk?
Uit een onderzoek van onderzoeksbureau EyeSee blijkt dat de Ad Recall (de mate waarin gebruikers zich een advertentie herinneren) bij een advertentie in de Promoted Trend Spotlight maar liefst 113% hoger ligt dat bij een reguliere advertentie op twitter. De kans dat een gebruiker klikt op je advertentie, bleek 3x waarschijnlijker dan in de standaard Promoted Trend.
Welcome to the party, Byte!
Byte, de follow-up van het inmiddels gestopte Vine, is verrassend gelanceerd. De app is beschikbaar voor zowel iOs en Android en positioneert zich als een 6-seconden looping video-app. Klinkt bekend.
De app heeft alle standaard kenmerken van een social platform, inclusief home feed, explore page en persoonlijke profielen. We hoeven je eigenlijk niet eens meer uit te leggen hoe het werkt. In principe is de app namelijk een vereenvoudigde versie van het razendpopulaire TikTok. Gebruikers kunnen video’s van 6 seconden opnemen, die vervolgens in een looping worden afgespeeld. De app mist echter de meer uitgebreide creatieve bewerkingstools van de concurrentie.
Volgens Dom Hoffman, medeoprichter van de app, staat vooral het vieren van creativiteit en gemeenschap centraal. Het compenseren van content creators is daar volgens hem een belangrijk onderdeel van. Een pilotversie van een partnerprogramma staat dan ook al in de startblokken.
Waarom is dit belangrijk?
Na minder dan 36 uur was Byte al de populairste gratis app in de iOS app store in de Verenigde Staten. Dat betekent eigenlijk twee dingen: technische problemen zijn gegarandeerd door de groeiende drukte én TikTok is niet langer de #1. Hou deze app dus vooral in de gaten, beste marketeers!
Hoffman ziet Byte overigens niet als een aftreksel van TikTok. Als je het ons vraagt: een video-sharing app blijft een video-sharing app. Om te kunnen overleven zal Byte minimaal moeten laten zien dat het misschien niet heel anders is, maar wel anders voelt dan TikTok.
TikTok overweegt feed speciaal voor merken
Is het wel een nieuwsalarm zonder een nieuwe functie of update van het razendpopulaire TikTok? We don’t thinks so. Ditmaal verrast het platform ons met de ontwikkeling van een nieuwe content feed, waarin het voor merken veiliger moet zijn om te adverteren.
Hiermee kan de Chinese appmaker tegemoet komen aan merken die willen adverteren in een omgeving die zich niet negatief kan uitwerken op hun merk. Met het stijgende aantal gebruikers van de app, groeit op dit moment namelijk ook het aantal misbruikers. Het idee is dat enkel serieuze, professionele en veelbekeken videomakers een plekje kunnen verdienen in de nieuwe feed.
Waarom is dit belangrijk?
TikTok is met zijn grote aantal gebruikers een platform dat niet langer genegeerd kan worden door merken. Toch is er op dit moment nog te weinig controle op content, wat zich voor merken die ervoor kiezen te adverteren via de app negatief uit kan werken. Bovendien biedt de nieuwe feed ook nog ruimte voor andere uitbreidingen, zoals het shoppable maken van de accounts en producties van merken.
Google zegt binnen twee jaar vaarwel tegen third-party cookies.
Het leven van third-party cookies hangt aan een zijden draadje nu steeds meer grote browsers, zoals eerder Firefox en Safari, er afstand van doen. Nu kondigde ook Google aan dat de ondersteuning voor third-party cookies in Chrome binnen twee jaar gaat worden afgebouwd.
De keuze is gemaakt als onderdeel van het “Privacy Sandbox” initiatief, dat afgelopen augustus geïntroduceerd werd. Het doel hiervan is om “een veilige omgeving voor personalisatie te creëren die ook de privacy van de gebruiker beschermt”. Om ervoor te zorgen dat advertenties relevant blijven voor gebruikers zodra het delen van gegevens geminimaliseerd wordt, is volgens Google een nieuwe aanpak vereist.
Waarom is dit belangrijk?
De stap van Google is een grote uitdaging voor de online marketingwereld. Het wordt hierdoor voor adverteerders een stuk lastiger om advertenties met specifieke content te maken. Als adverteerders het vertrouwen verliezen, kan dit ook een terugloop in inkomsten voor websitebeheerder betekenen.
Hoe het internet er uit gaat zien als de Amerikaanse grootmacht cookies van derden niet meer toe laat, weten we niet. Het enige wat zeker is, is dat de manier waarop het web werkt ingrijpend gaat veranderen.