5 SEO tips voor je blog (+ gratis checklist!)

Hou jij een blog bij? Dan investeer je hier waarschijnlijk behoorlijk wat tijd in. Uiteindelijk wil je natuurlijk ook dat deze investering beloond wordt, bij voorkeur door toenemende traffic en lezers die écht geïnteresseerd zijn in de content die je schrijft.

Veel van die lezers zullen op je blog terecht komen via zoekmachines. Waarom dat zo is? Gebruikers zijn vaak op zoek naar antwoorden op een specifieke vraag. In het beste geval leidt die zoektocht naar jouw blog. Maar: dan moeten jouw blogartikelen wel zoekmachine-proof zijn!

Zoekmachine optimalisatie, door menig marketeer ook liefkozend SEO genoemd, is een niet te verwaarlozen onderwerp. Binnen Fingerspitz hebben we zelfs specialisten die de hele dag met niets anders bezig zijn. Het doel van zoekmachine optimalisatie is vrij duidelijk: zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van zoekmachines verschijnen. En laten we even eerlijk zijn: dat wil toch iedereen met een website?

Nu is het zo dat Google rekening houdt met meer dan 200 factoren om te bepalen welke zoekresultaten op welke positie worden weergegeven. Geen zorgen: je hoeft niet direct een zoekmachine specialist te worden om een succesvolle blog te kunnen schrijven. Er zijn een aantal praktische SEO guidelines die je heel eenvoudig toe kunt passen, voor een beter resultaat. En dit zijn precies de tips die ik in dit blog met je wil delen!

Waaruit bestaat SEO?

SEO gaat natuurlijk veel verder dan het optimaliseren van je blog. Wil je er echt álles over weten? Duik dan eens in dit artikel. Eigenlijk zijn er twee onderdelen van SEO:

  1. On page SEO
    Onder on page SEO verstaan we alle maatregelen die je direct op je eigen website kunt treffen, om hoger gevonden te worden in Google. Denk hierbij aan meta descriptions, HTML-code en title-tags. Daarnaast spelen ook factoren als de kwaliteit van de inhoud en laadsnelheid van de pagina een grote rol.
  2. Off page SEO
    Bij off page SEO gaat het om de ranking factoren die een rol spelen buiten je eigen website. Dit kunnen bijvoorbeeld backlinks zijn vanuit een andere site, maar ook de hoeveelheid exposure die een pagina krijgt op social media speelt hierin mee.

In dit blog ligt de focus op het verbeteren van je on page SEO.

Optimaliseer je blog voor SEO doeleinden

Zoals je je kunt voorstellen, zijn er een heleboel knopjes waar je aan kunt draaien om je positie in zoekmachines te verbeteren. De tips die ik met je wil delen, richten zich specifiek op de zaken die voor blogs van belang zijn.

Tip 1: je lezer staat altijd op nummer één

Laat ik eerst even iets ophelderen. Een pure SEO-tekst, bestaat niet. Jarenlang geloofden marketeers er heilig in dat een tekst die specifiek geschreven is voor Google leidt tot het beste resultaat. Daar heb je dus helemaal niks aan. Zo’n tekst is namelijk volledig waardeloos voor de eindgebruiker.

Ook een SEO-tekst is in de eerste plaats een informatieve tekst die je schrijft voor de lezer. Je doel zou altijd moeten zijn ‘een authentieke, informatieve tekst met doordachte inhoud’ en niet ‘een tekst met zo veel mogelijk zoekwoorden’.

Als je een blog strategisch in wil zetten om het bereik te vergroten en uiteindelijk expertise te claimen, hoort je doelgroep altijd op de eerste plek te staan. Stel jezelf voor je aan het typen slaat dan ook altijd de volgende vragen:

  1. Is het onderwerp voor mijn doelgroep interessant?
  2. Welk probleem ga ik oplossen voor mijn doelgroep?
  3. Welke zoekwoorden gebruikt mijn doelgroep in hun zoektocht naar hun oplossing?

Twijfel je of je wel écht meerwaarde biedt aan de lezer? Kijk dan de Smart Lab aflevering van mijn collega Bas. Hierin deelt hij een slim handigheidje om te garanderen dat je altijd schrijft met het juiste doel:

Heb je alle antwoorden verzameld? Dan is het tijd de juiste keywords te gaan kiezen.

Tip 2: de juiste keywords

Keywords zijn ontzettend belangrijk voor je tekst. Je kunt ervoor kiezen om een klein zoekwoordenonderzoek uit te voeren, maar zelfs de zoeksuggesties van Google geven je al een goede indicatie naar de zoektermen van je doelgroep.

Gebruik de zoeksuggesties van Google om je blog SEO-proof te maken.

Let er wel op dat je het niet overdrijft. De optimale keyword dichtheid ligt bij 2-3 procent. Alles wat hier boven ligt, wordt door Google al snel gemarkeerd als spam.

Niet alleen de keuze voor een bepaald keyword, maar ook de plek waar je deze neerzet is belangrijk. Je belangrijkste zoekwoord moet altijd terug te vinden zijn in de:

  • url van je blog;
  • titel van je blog;
  • tussenkopjes;
  • ALT-text van afbeeldingen;
  • title-tag;
  • permalink;
  • en uiteindelijk je meta description.

Tip 3: een goede blogtitel is goud waard

Met de titel van je blog wek je het interesse van de bezoeker en motiveer je deze om te klikken. Wist je dat 4 van de 5 online lezers alleen scant en niet aandachtig leest? Dat betekend dat je vaak maar een fractie van een seconde hebt om deze te overtuigen. Een aantal titel ideeën die gegarandeerd werken:

  • Voeg een snufje verrassing toe aan je titel. Verras je lezer bijvoorbeeld met een wending die hij niet verwacht, bijvoorbeeld: “10 blogs schrijven – met maar één idee”.
  • Ontrafel geheimen. Bijvoorbeeld: “10 winstgevende consentstrategieën, die alleen professionals kennen”. Je lezer kan dit ook als een uitdaging zien. Zijn zij on top of the game? Of wisten ze niets van deze strategieën af?
  • Maak gebruik van Power Words. David ‘de vader van de reclame’ Ogilvy stelde vroeger al dat woorden die urgentie uitstralen en de zintuigen kietelen meer aandacht trekken. Wil je een complete lijst met Nederlandse power words? Die vind je hier.
  • De voorbeeldzinnen én titel van deze blog verraden het al: cijfers doen het altijd goed. Onze liefde voor lijstjes ontstaat doordat ze een duidelijke verwachting scheppen, de tekst structuur geven en voldoen aan de behoefte aan snelle antwoorden.
  • Stel een vraag. Uit onderzoek van Outbrain blijkt dat titels die eindigen op een vraagteken beter presteren.

De titel moet ook altijd je belangrijkste keyword bevatten – het is immers de meest prominente plek in je blog. Ook Google ziet het keyword in de titel als bijzonder belangrijk.De H1 is hierbij het allerbelangrijkst. Zorg dat deze zo kort mogelijk is, de inhoud van de pagina goed weergeeft én overeenstemming heeft met de verwachte zoekopdracht. Mik voor de lengte van de H1 tussen 55 en 70 tekens. Maak je hem langer, wordt deze afgesneden in de weergave van de zoekresultaten.

Ook in de H2 en H3 kun je het belangrijkste keyword noemen, maar zorg dat de tekst leesbaar blijft. Als je twijfelt over welke ‘H’ je op welk moment gebruikt, vergelijk je blog dan met en boek. De H1 is de titel van het boek. Dit is er natuurlijk altijd maar één. De H2 zijn de hoofdstukken van je boek en de H3 zijn de tussenkopjes per hoofdstuk.

Tip 4: de structuur van je tekst

Kilometerslange teksten zijn, vooral via de digitale route, maar lastig te lezen. Verdeel je tekst dan ook in kleine lekkere hapjes, die voor de lezer makkelijker te consumeren zijn. Concreet betekent dit dat je waarschijnlijk meer alinea’s zou moeten maken, met minder tekst dan je waarschijnlijk gewend bent.

Je keyword af en toe in je tekst laten vallen is absoluut niet erg, maar overdrijf het niet. Een onleesbare tekst is zowel je lezer als Google een doorn in het oog. Als synoniemen.net niet één van je meest bezochte pagina’s is, gaat er iets fout.

Naast het gebruiken van witregels en je woordkeuze, zijn er nog een aantal andere manier om een lange tekst een stuk aantrekkelijker te maken, namelijk:

  • Maak gebruik van opsommingen (see what we dit there?)
  • Gebruik afbeeldingen of infographics om je tekst te ondersteunen
  • Plaats een relevante video
  • Link naar andere blogartikelen of pagina’s die voor de lezer interessant kunnen zijn

Op de vraag wat nu precies de perfecte lengte voor een SEO-tekst is, is het antwoord vrij simpel: de perfecte lengte bestaat niet. Dit is namelijk altijd afhankelijk van het soort blog en de diepgang die een bepaalt onderwerp behoeft. ‘Des te langer, des te beter’ is dus een fabel.

Tip 5: vergeet je afbeeldingen niet

Zoals ik je net verteld heb zijn afbeeldingen de perfecte manier om een lange tekst te breken. Om ook deze te optimaliseren voor zoekmachines, is het belangrijk dat je ze een bestandsnaam geeft die de foto ook daadwerkelijk beschrijft. Daarnaast kun je er ook nog voor kiezen om een ALT-tag in te stellen, waarin je je belangrijkste keyword gebruikt.

Nog een aantal praktische tips voor je afbeeldingen:

  • Maak gebruik van .jpg bestanden, deze laden sneller
  • 72 dots per inch (dpi) zijn voldoende voor een digitale afbeelding
  • Zorg dat de afbeeldigen die je gebruikt van hoge kwaliteit zijn
  • Benoem de bron van je afbeelding in het onderschrift

Is jouw blog SEO-proof?

Met onze complete SEO-checklist schrijf je razendsnel een blogartikel voor de beste vindbaarheid in Google!

Heb je nog vragen over SEO? Of kun je wat hulp gebruiken bij het in de praktijk brengen van deze tips? Neem dan gerust contact met ons op!

Meer over Anique

Nieuwsgierigheid is de lust van de geest en ik ben dan ook altijd op zoek naar de ‘waarom?’ – al moet ik het drie keer vragen.

Anique Schaal
Content specialist