6 marketinglessen uit de game-industrie

leestijd 6 minuten
15 april 2022

Betrokken klanten zijn van onschatbare waarde. En daarom ook de droom van elke ondernemer. Hoe krijg je betrokken klanten? En hoe zorg je dat klanten bij je terug blijven komen, ook wanneer de business even stil staat? Tijdens Corona hebben we dit bijna allemaal meegemaakt.

Antwoorden op deze vragen komen uit onverwachte hoek, de game industrie. Deze industrie is goed voor 200 miljard dollar, meer dan de film- en muziekindustrie samen. Met evengrote marketingbudgetten. Niet zo vreemd dat deze industrie consumenten als geen ander kan boeien. Toch zijn er acties die we ook op kleine schaal kunnen toepassen.

Dit zijn de zes marketinglessen die je kunt afkijken!

Zorg voor een goed verhaal

Het is flauw om hiermee te beginnen, dit is immers een open deur. Toch kunnen we deze niet overslaan. Juist in het huidige digitale landschap. Vanwege Corona bevinden meer van jouw concurrenten zich online én wordt het moeilijker om op te vallen. Je kunt natuurlijk ver komen zolang je bereid bent te betalen, echter is het belangrijk dat dit een ondersteuning vormt en niet de kern.

Video games gaan écht ver wanneer het aankomt op storytelling. De consument is hier onderdeel van en wordt soms gevraagd, of zelfs gedwongen, moeilijke keuzes te maken die het verhaal beïnvloeden. Op deze manier zijn spelers emotioneel betrokken en dát is wat je wil. Je publiek emotioneel raken. Bereiken. 

Game producenten weten dit maar al te goed en spelen hier slim op in. Dat kun jij ook. Vertel het verhaal van jouw product of dienst om je te onderscheiden. Of zoals Simon Sinek het zo mooi wist te verwoorden: “start with why”.

Vind de juiste mensen

En dan hebben we het niet over de ideale klant. We hebben diverse blogs en tips over het vinden van de juiste doelgroep, maar naast klanten zijn ook de juiste samenwerkingen van belang. Doe je dit goed? Dan creëer je synergie!

In veel spellen vind je bekende acteurs, denk aan grote namen zoals Keanu Reeves (Star Wars) en Kit Harington (Game of Thrones). Waarom is dit interessant? Net zoals dat we naar de film gaan om een specifieke acteur te zien, zo werkt dit ook bij andere producten. Het is een slimme manier om een nieuwe doelgroep aan te boren en te betrekken bij jouw merk.

Tegenwoordig zijn er naast de grote helden ook influencers. Doordat influencers jouw product of dienst gebruiken kunnen zij hun volgers beïnvloeden om hetzelfde te doen. Weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan eens onze blog over influencer marketing.

Pas content aan naar de kanalen

Een multi-channel aanpak is altijd een goed idee. Facebook, LinkedIn, Spotify, een vlakblad of een evenement. Voorkom het hergebruiken van dezelfde content en pas het aan zodat deze naadloos aansluit bij het kanaal dat je inzet. 

In de game industrie weten ze content perfect te integreren met diverse kanalen en platforms. Je verwacht dat dit grotendeels online gebeurt. Niks is minder waar. In februari 2022 verschenen er op diverse locaties standbeelden om de lancering van een nieuw spel (Horizon Forbidden West) te promoten. Dit was één van de monsters die in het spel zou verschijnen. Een slimme actie die zorgt voor veel bereik onder de diverse doelgroep. Zo’n grote actie ken je misschien ook als hero content. Weten hoe je zelf hero content inzet? Lees dan onze blog over het 3H-model.

Werk samen met je doelgroep

Een goede relatie met je klant is belangrijk, dat weten we allemaal. Toch wordt dit in de praktijk vaak vergeten.

De game industrie heeft veel klanten en dit kan ook niet anders. Er ontstaat een bijna onuitputtelijke bron aan fans én user-generated content. Denk aan tekeningen, sieraden, beeldjes en kleding. Naast de content die de doelgroep proactief deelt speelt Sony (fabrikant van Playstations) hier ook op in. Zij organiseren wekelijks een foto wedstrijd met elke keer een ander thema. Mensen doen mee door screenshots van hun spel in te sturen. Een slimme manier om de contentkalender te vullen én betrokkenheid te generen op je socials. 

Mensen zijn bereid dit te doen, omdat er een goede relatie is. Feedback van spelers wordt bijvoorbeeld erg serieus genomen, op deze manier worden fouten in spellen snel ontdekt en opgelost. Of er worden zelfs nieuwe elementen aan een spel toegevoegd. Door te luisteren naar je doelgroep leer je hun behoeftes pas écht begrijpen. Luister goed en creëer iets waar mensen onderdeel van willen zijn. De rest volgt vanzelf. Bijna dan 😉

Maak de consument hongerig

Het maken van een spel kan jaren duren. Soms moeten fans tot wel vijf jaar wachten op het vervolg van hun favoriete spel, nieuwsgierig naar hoe het verhaal verder gaat. Hoe houd je mensen al die tijd geïnteresseerd?

Tussen de lancering van spellen zijn er diverse evenementen. Hier wordt verteld welke spellen mensen kunnen verwachten en er worden sneak peeks gedeeld. Soms simpelweg een logo met muziek tot volledige video’s over hoe je het spel speelt. Natuurlijk worden ook de eigen socials, websites en nog meer platforms ingezet om deze content te delen.

Deze teasers zorgen ervoor dat je mensen iets geeft om over te speculeren en praten. En wat werkt beter dan mond-tot-mond reclame? Op deze manier werken bedrijven toe naar een succesvolle lancering waarop zowel oude als nieuwe fans hebben gewacht. 

Neem risico’s

Pas als je nieuwe dingen probeert kun je groeien. Gelukkig voor velen weten ze dit in de game industrie maar al te goed!

Met grote aantallen fans wordt alles wat je doet snel opgepikt en uitgelicht. Toch zijn game producenten niet bang om controversies te breken. In 2020 is één van de meest besproken games ooit gelanceerd. Mensen waren het niet eens met de geaardheid van een personage en dat leidde tot veel kritiek. Klinkt slecht, toch? Zeker, maar dit spel heeft inmiddels 300 prijzen binnengesleept en houdt daarmee de nummer 1 positie ‘most-awarded game’ vast. 

De moraal van het verhaal? Van experimenteren kun je leren!

Meer over Simone van den Nieuwenhuizen

Simone van den Nieuwenhuizen
Digital marketing consultant

Lees meer over