Google Universal Analytics: de belangrijkste functionaliteiten

leestijd 5 minuten
27 oktober 2020

In ons vorige blog kondigden we al aan dat Google Universal Analytics uit de bètaversie is. Op den duur is de overstap naar Google Universal Analytics voor iedereen onvermijdelijk. Alle nieuwe Google Analytics accounts worden immers standaard in de Universal versie aangemaakt. Maar wat betekent dat nu precies en welke extra functies zijn mogelijk? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je de overstap naar Universal snel en gemakkelijk regelt? Je leest het hier!

De belangrijkste functionaliteiten van Universal Analytics:

1. Eén cookie voor een compleet beeld

Universal Analytics plaatst in tegenstelling tot 5 cookies maar 1 cookie met een uniek user-id waarmee gebruikers worden gemeten. Dit zorgt voor extra flexibiliteit en het stelt de gebruiker centraal.

2. Cross-device tracking

We noemden het al eerder: Google Universal Analytics geeft een duidelijker beeld van individuele sessies van bezoekers die zij aflegden via meerdere apparaten. Door aan gebruikers een unieke user-id toe te kennen, kunnen alle sessies die een bezoeker aflegt over verschillende apparaten worden vastgelegd. Stel dat een klant op zijn tablet mooie schoenen heeft bekeken en vervolgens via zijn laptop de aankoop voltooit, dan zou de bezoeker in de vorige Google Analytics versie als twee bezoekers worden geregistreerd. Universal Analytics kent een user-id toe aan elke bezoeker waardoor het aankoopproces beter inzichtelijk wordt gemaakt. Je kunt deze user-id ook zelf overschrijven door een eigen id, zodra een bezoeker inlogt op je webshop bijvoorbeeld. Logt dezelfde bezoeker ook in via je app, dan geef je hetzelfde id weer door aan Google Analytics zodat de data bij elkaar komt.

3. Online en offline tracking

Bovendien biedt Universal Analytics een completer beeld van de online en offline customer journey. Universal Analytics kan namelijk koppelingen maken tussen offline kassasystemen en callcenters. Voorheen werden bezoeken op sessieniveau gerapporteerd. Verschillende browsers leidden toen nog tot aparte sessies en bezoeken. Google Universal Analytics maakt het dankzij de unieke user-id nu mogelijk om alle sessies apart te volgen en rapporteren. Zo kunnen online coupons die offline worden ingewisseld, nu worden ingelezen in Universal Analytics. Dit zorgt voor de verbinding tussen offline en online verkopen en dus een beter inzicht in het totale verkoopproces.

4. Eenvoudiger remarketinglijsten aanmaken

Het aanmaken van remarketinglijsten is nog eenvoudiger geworden. Je kunt nu namelijk geavanceerde segmenten direct omzetten in een remarketinglijst. Deze lijsten kun je vervolgens eenvoudig importeren in Google AdWords. Overigens is het voor geavanceerde remarketingfuncties zoals RLSA en Dynamische remarketing nog steeds nodig om AdWords remarketingcodes te plaatsen.

5. Google Display Network Impression Reporting

De gegevens uit de Display campagnes zijn nu ook zichtbaar in Google Analytics. Bovendien kun je de bijdrage van bannerimpressies op conversies en conversiepaden nu ook combineren met cross-device data.

6. Demografische en interesserapporten

Deze rapporten geven direct inzicht in je doelgroep. Google weet op basis van de webhistorie van bezoekers in ongeveer 40% van de gevallen de leeftijd, het geslacht van bezoekers en hun interesses. Zo krijg je meer inzicht in je doelgroep. Hiervoor moet je – direct boven ga(‘send’, ‘pageview’); – de volgende regel toevoegen aan de meetcode:
ga(‘require’, ‘displayfeatures’);

Overstappen naar Universal Analytics

Leuk al die voordelen denk je misschien, maar hoe moet ik precies overstappen? Als je nog geen Google Analytics account hebt, krijg je vanzelf de nieuwe Universal Analytics versie van de meetcode. Heb je al wel een meetcode? Dan is ons advies om bij de overstap naar Google Universal Analytics gebruik te maken van Google Tag Manager of een andere Tagmanager. Dit vereenvoudigt het migratieproces enorm. Vooral als je event tracking of custom variables gebruikt.

Als je al een eigen account hebt, moet je twee stappen doorlopen om de overstap naar Google Universal Analytics te maken:

Stap 1: Het overzetten van een property

  • Zet je property’s over naar Universal Analytics vanuit de Google Analytics-beheerpagina. Je kunt ook sessie- en campagnetime-outperioden aanpassen.
  • Alleen gebruikers met rechten voor bewerken kunnen property’s overzetten vanaf de Google Analytics-beheerpagina.
  • Het overzetten van de property duurt enkele minuten, maar het duurt tussen 24 en 48 uur om de procedure te voltooien.
  • Wanneer de procedure is voltooid, kunnen er gegevens worden verzonden via een Universal Analytics-trackingcode.
  • Ga verder met Stap 2 nadat het overzetten is voltooid.

Stap 2: Trackingcode bijwerken (optioneel)

  • Vervang je bestaande trackingcode door de nieuwe Google Analytics-trackingcode.
  • Een ontwikkelaar of iemand met technische kennis moet deze stap in je ontwikkelomgeving (webpagina, SDK, enz.) voltooien.
  • De tijd die nodig is om je trackingcode bij te werken is afhankelijk van je huidige implementatie en je wensen op het gebied van tracking.
  • Wanneer deze stap is voltooid, kun je profiteren van alle voordelen van Universal Analytics, waaronder nieuwe rapporten en functies.
  • Nadat je deze stap hebt voltooid, is de upgrade naar Universal Analytics volledig voltooid.

Meer informatie over het overzetten vind je hier:

https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/upgrade/guide?hl=nl

Hulp nodig bij het overstappen?
Wil je meer weten  over de overstap naar Google Universal Analytics of ons inschakelen om deze migratie voor jou te regelen? Neem dan contact met ons op!