Zo ga je aan de slag met jouw content voor TikTok en Instagram

leestijd 5 minuten
22 december 2022

Marketeers zijn altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om hun doelgroep te bereiken.

Het inzetten van social media voor B2B is een no-brainer. Maar hoe zet je social media kanalen zo effectief mogelijk in? 

Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. Hoe kies je de beste route?

Aan TikTok en Instagram Reels denk je niet snel, maar het is erg interessant. Juist voor de B2B doelgroep. Deze aanpak levert je onverwachts kansen op. Lees je mee?

Dit is de content die je kunt maken:

Eigen content

Met eigen content ben je uniek, maar dat wil niet zeggen dat het effectief is. Weet goed wat voor type content je maakt.

Bepaal je doelgroep. Stel het platform vast en maak duidelijke doelstellingen. Vervolgens kan je brainstormen over het soort content dat je wil maken.

Weet je niet goed welk type ‘eigen content’ er is? Lees verder en wij leggen het je uit!

1. Actueel nieuws

Kies bijvoorbeeld voor ‘nieuws’ type content, waarin je nieuws deelt dat direct te maken heeft met het bedrijf.

In dit geval ga je vooral in op de nieuwtjes die aan de gang zijn binnen het bedrijf. Nieuwe producten in het assortiment? Laat dat zien! 

Werkt er een nieuwe collega bij je? Introduceer hem of haar via je nieuwste video!

2. Explainer content

Heb je producten of diensten die uitleg vereisen? Of wil je een interessant weetje delen? 

Dan is dit het perfecte moment om een ‘explainer’ video op te zetten. In de video neem je de gebruiker mee in ingewikkelde onderwerpen.

Dit helpt de gebruiker en zorgt ervoor dat je klant sneller tevreden is met het product. De klant hoeft niet te zoeken naar extra informatie.

De klant- en gebruiksvriendelijkheid is daardoor een stuk hoger.

3. Tutorial content

Een andere manier om jouw eigen content te ontwikkelen, is op basis van een tutorial.

Waar je in een explainer video meer uitleg geeft, ga je in een tutorial juist in op hoe je iets uitvoert.

Maak in één oogopslag duidelijk waar je tutorial over gaat, om zo de aandacht van de doelgroep te pakken.

Adverteren

Adverteren. Hier is elke marketeer mee bekend.

Via TikTok of Instagram gaat dat net even anders. Er zijn verschillende types video advertenties beschikbaar. Met andere methoden om jouw doelgroep te bereiken.

1. In-Feed video ads

Bij TikTok’s ‘In-Feed’ video’s, worden je video advertenties getoond op de tijdlijn. Deze tijdlijn heet de ‘For You’-page. 

Via Instagram zijn er meerdere mogelijkheden. De video advertenties (in de vorm van Reels) worden getoond tussen de ‘verhalen’ door, in de persoonlijke feed of in de ‘Explore’ pagina.

Advertenties kun je liken, delen en in sommige gevallen kan je ze opslaan. Net als in normale video’s.

Het grote verschil tussen deze advertenties en gewone content is dat je bij advertenties een doorklik-knop toevoegt die je doorstuurt naar jouw website.

2. Brand takeovers

Als je een brand takeover inzet op TikTok, trek je gelijk de aandacht.

Jouw advertentie komt namelijk meteen tevoorschijn wanneer een gebruiker de app opent. 

De content die je laat zien, is kort en krachtig. Denk aan een gifje of een video van drie tot vijf seconden. 

In de content is een link verwerkt die doorverwijst naar je website. 

Een brand takeover is exclusief per branche. Maar één merk kan een bepaalde categorie voor 24 uur overnemen.

Tijdens die 24 uur heb je dus exclusieve advertentiemogelijkheden en is er wat dat betreft geen concurrentie van andere merken. 

3. User generated content

Als jouw product of dienst bekender is, dan is er een grote kans dat iemand binnen jouw doelgroep er gebruik van maakt. En er is mogelijk content over gemaakt. 

TikTok heeft hier een ideale functie voor gemaakt. Adverteerders kunnen namelijk gemaakte content inzetten als advertenties.

Je gebruikers doen zo het woord voor je. Ideaal natuurlijk. Dit heeft het effect van mond-op-mond reclame. En wordt vaak als meest geloofwaardig gezien.

4. Influencer marketing

Werk samen met influencers. Een influencer maakt content over je product en betaal je voor het promoten van je product of dienst.

Samen met de influencers bespreek je eerst de doelstelling. Wat moet er terugkomen in de content? Inclusief de vereiste informatie over het product.

Wanneer een influencer al bekend is onder je doelgroep, is het prijzig om hiermee samen te werken. Dus hoe kies je de juiste persoon? 

Doe hiervoor onderzoek naar influencers van je concurrenten, voer een zoekwoorden onderzoek uit en zoek uit of deze influencer ook voor jou interessant is.

Hoe ga je aan de slag?

Met TikTok en Instagram bereik je meer klanten dan je doet vermoeden. Er zijn meer B2B gebruikers op deze platformen dan je denkt. Wil je eerst testen of dat echt zo is? Start dan bijvoorbeeld met een retargeting campagne om te zien of je klanten er aanwezig zijn. 

Wil je meer leren over hoe je social media beter inzet voor B2B?

Meld je aan voor het Growth Lab!

Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!

Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Lees meer over