AdWords advertenties schrijven die klaar zijn voor 2017

leestijd 8 minuten
18 oktober 2019

“Hoe verhoog ik de CTR en conversieratio van AdWords?” is een vraag die veel SEA specialisten bezig houdt en zelfs hoofdpijn bezorgt. Maar het blijft een terechte vraag, waar vaak geen eenduidig antwoord op is te vinden. De oplossing is vaak te herleiden tot meerdere factoren. Deze licht ik graag toe om je AdWords advertenties te laten werken!

Een belangrijk onderdeel van AdWords campagnes met hoge prestaties zijn AdWords advertenties die het verschil maken. Goede advertenties schrijven, ofwel ad copy is hierbij essentieel voor succesvolle SEA campagnes.

Leer nu zelf hoe je jouw advertentieteksten click-proof maakt!

Wat is ad copy precies?

Ad copy is de specifieke content, die gericht is om lezers aan te zetten tot actie of respons. In dit geval heb ik het over (hand)geschreven advertentieteksten van AdWords campagnes, waarbij goede ad copy juist heel belangrijk is!

Je vindt deze advertenties bij zoekopdrachten in zoekmachines en op webpagina’s:


Een voorbeeld van een tekstadvertentie

AdWords advertenties schrijven heb je helemaal zelf in de hand. En precies daar ligt het verschil tussen een converterende schrijfstijl en een goede of slechte online copywriter!

Het belang van sterke advertentieteksten in AdWords

Dat het belangrijk is om overtuigende en converterende advertentieteksten te schrijven mag duidelijk zijn. Je bedrijf zal er uiteindelijk profijt van hebben omdat het je advertentiekosten en dus de winstmarge beïnvloedt.

Maar daarnaast is er nog een heel scala aan voordelen waar je van kunt profiteren!

  1. Hogere CTR: een direct voordeel van wervende ad copy is dat er (veel) vaker op geklikt wordt. Een sterke advertentietekst nodigt uit actie te ondernemen!
  2. Hogere relevantie: met een duidelijke boodschap maak je jouw advertentie ook relevanter voor zoekopdrachten. Mensen weten immers wat je biedt en wat ze kunnen verwachten.

  3. Kwaliteitsscore: voortbouwend op een hogere CTR en relevantie: je AdWords Quality Score stijgt! Deze is namelijk gebaseerd op concurrerende advertenties. Wordt er vaker op jouw advertenties geklikt dan gemiddeld en vinden bezoekers op jouw pagina wat ze zoeken? Dan beloont Google dit.
  4. Stijging conversiepercentage: omdat Google gebruikers weten wat jouw advertentie biedt haal je meer relevante bezoekers binnen. Bezoekers die een hogere kans van converteren hebben!
  5. Lagere kosten: uiteindelijk is dit een samenvatting van alle bovenstaande punten. Met meer relevantie bezoekers, een hogere kwaliteitsscore en een stijging van het conversiepercentage zorg je dat jouw kosten een minimale investering zijn met maximale opbrengsten.
  6. Troef je concurrenten af! Last but not least: wie wil er nu niet beter zijn dan de concurrentie? Laat zien dat jij de ‘best you can get’ in de markt bent.

Benieuwd wat je kunt doen om je advertentieteksten optimaal te schrijven? Door verschillende technieken en formules uit te proberen heb ik een reeks met best practices kunnen vaststellen. Daarnaast zijn er in in het verleden verschillende wijzigingen geweest op het gebied van AdWords advertenties die je zeker moet meenemen bij het maken van AdWords advertenties.

Hoe schrijf je de beste AdWords advertenties?

De basis van jouw advertenties is het opzetten van goede AdWords advertentiegroepen en zoekwoorden. Vervolgens stel je advertenties op die getoond worden indien er op jouw zoekwoord gezocht wordt.

Deze advertenties stel je het beste op via expanded text ads. Dit zijn advertenties die langer zijn dan normale advertenties en deze zijn sinds augustus beschikbaar voor iedere adverteerder. Lees meer in mijn vorige blog over verlengde tekstadvertenties.

Mocht je geen inspiratie hebben voor het schrijven van advertenties? Kijk even welke concurrenten er op de eerste posities in de zoekresultaten staan. Vaak geven zij een goed beeld van wat er speelt in jullie markt en welke oplossingen actief getoond worden.

Tip: Dit kun je gemakkelijk doen via de advertentievoorbeeld functie in AdWords:

Zodra je deze basis hebt staan kun je aan de slag met schrijven op basis van bepaalde technieken:

Zoekwoord relevantie

Een belangrijk onderdeel is het zoekwoord zo goed mogelijk terug te laten komen in je advertentie(titel). Een direct voordeel hiervan is dat het je relevantiescore van Google verbetert. Maar nog belangrijker is dat het aansluit bij de intentie van de Google gebruikers.

Een mooi voorbeeld vond ik op de zoekterm ‘grijze jeans kopen’:

Maak je AdWords copy 2017 proof!
Well done Google!

Opvallend! Zowel de organische resultaten als Google Shopping laten precies zien wat ik zoek. Bij de betaalde advertenties heeft echter alleen G-Star mijn zoekopdracht goed ingeschat! De andere drie adverteerders zijn vaag in wát ik nu vind achter deze zoekopdracht. Opmerkelijk laat Levi’s zelfs helemaal geen zoekwoorden terugkomen, zelfs geen gerelateerde termen

Het lijkt mij duidelijk dat hier nog een hele slag is te slaan voor AdWords marketeers. En mede door heel specifiek te adverteren kun je landingspagina’s veel relevanter maken 🙂

Maak het einddoel van je advertentie duidelijk!

Bij het schrijven van ad copy ben ik een keer op een blog van landingspagina expert Unbounce gekomen, waarbij ze uitgebreid ingingen op het einddoel. Na een korte Google sessie kwam ik een goed voorbeeld tegen:

Maak je AdWords copy 2017 proof!

Hier is heel duidelijk dat de gewenste eindsituatie perfect aansluit bij de zoekintentie: ik wil snel verkopen, jullie kopen het huis direct!.
De tweede headline van de expanded tekst advertenties is hier uitermate geschikt voor.

Een ander belangrijk punt is het opnemen van call to actions. Dit zijn korte zinnen die aangeven wat je verwacht van de lezer/klikker. Ondanks dat deze oproepen soms opdringerig overkomen, werkt het uitstekend. Het zit nu eenmaal in de aard en psychologie van mensen dat we graag verteld krijgen wát we moeten doen 🙂

De psychologie van AdWords copy

Het is niet voor niets dat sinds een aantal jaar de rol van neuropsychologie steeds groter is geworden in marketing. Maar ook in online marketing begint het steeds meer verweven te raken met uitingen; en daarmee ook in ad copy.

Een sterke bijdrage hieraan wordt geleverd door de overtuigingspsychologie van Cialdini. Mr. Cialdini heeft jaren onderzoek gedaan naar hoe psychologische principes kunnen assisteren bij, of zelfs leiden tot, overtuiging. Tegenwoordig zijn er 7 ‘geheimen’. Hierbij enkele voorbeelden in AdWords copy:

De kracht van autoriteit: hiermee geef je bijvoorbeeld aan dat jij de autoriteit bent waar mensen naar op zoek zijn. Bijvoorbeeld als jouw site de officiële brandstore is:

Maak je AdWords copy 2017 proof!

Let wel op dat je eerlijk blijft! Niemand wil voor de gek gehouden worden en gebruik dit principe dan ook alleen als het écht zo is.

Ook sociale bewijslast kun je goed toepassen. Is het geval dat jouw product of dienst sterk leunt op referenties of voorbeelden? Voeg een stukje sociale bewijslast toe! Heb je een nieuw dieet ontwikkeld? Geef aan hoeveel mensen hier succes mee hebben + voeg een recensie extensie toe. Bied je een ingewikkelde B2B dienst aan? Geef je succesratio weer of jouw belangrijke cases!

Niet heel erg sterk, maar wel veel gebruikt is het principe van schaarste. Booking.com gebruikt dit veel (ook in AdWords) om aan te geven dat er nog maar een paar plaatsen over zijn. Buiten het feit dat ik zelf niet erg overtuigd ben (no pun intended), wordt de effectiviteit van dit principe tegenwoordig in twijfel getrokken. Use with care!

Een laatste, maar niet onbelangrijk, principe is wederkerigheid. Dit principe kennen we uit het fenomeen lead magnets: je geeft iets weg, waardoor de ander zich verplicht voelt om iets terug te geven (of doen).

Hiervoor zou je een gratis e-book kunnen promoten of een gratis scan. Het is belangrijk dat je aanbod wel aansluit bij de zoekopdracht en dat je landingspagina ook aansluit hierbij. Het mooie aan dit principe is dat je op het allereerste moment al aan het converteren bent!

Vergeet de Power Words niet

De genoemde overtuigingsprincipes komen in uiting tot specifieke woorden. Deze woorden worden ook wel Power Words genoemd. De intentie en overtuigingskracht van deze woorden zorgen ervoor dat jouw ad copy een heel andere (sterke) lading krijgt.

Gelukkig hoef je deze niet zelf te gaan onderzoeken. Bij Fingerspitz hebben we dit onderzoek namelijk al voor je gedaan. Download daarom per direct onze lijst met de 50 belangrijkste Nederlandse Power Words!

Maak je AdWords copy 2017 proof! 

Test jouw super sterke AdWords copy!

Wat belangrijk bij het schrijven een goede overtuigende copy is het feit dat geen branche of sector hetzelfde is! Waar de ene tip meer dan perfect werkt, zal het in de andere branche nul tot zelfs negatief effect hebben.

Google is hier gelukkig van op de hoogte en biedt ruimschoots de mogelijkheid om jouw advertenties te rouleren en te testen. Ieder publiek is namelijk anders en het doel is om zo relevant mogelijk te zijn.

Hoe test je advertenties? Dit is vrij eenvoudig in te stellen in AdWords of de AdWords Editor.

Maak je AdWords copy 2017 proof!


Je hebt hierbij verschillende mogelijkheden: manueel testen of Google dit laten optimaliseren. Het maakt niet zo veel uit wie dit doet, het is vooral belangrijk dat je genoeg sterke advertenties toevoegt!

Heel veel succes met het optimaliseren van jouw AdWords Ads. Mocht je er toch niet uitkomen dan kun je uiteraard met ons contact op nemen. Of nog beter: volg een AdWords of Copywriting training bij Fingerspitz University! Zo word je zelf een expert en kun je direct aan de slag.