Al eens aan een audio campagne via Spotify gedacht?

leestijd 4 minuten
25 juni 2020

Nederlandse merken weten vaak de radio te vinden voor audio campagnes. Maar Spotify heeft het audio landschap behoorlijk veranderd de afgelopen jaren. Hoe vaak zit jij wel niet met je 90’s playlist mee te zingen in de auto? Met 5,5 miljoen gebruikers in 2019 in Nederland groeit de audio dienst dagelijks nog steeds. Daarvan hebben er ruim 1,8 miljoen een gratis account waar je advertenties aan kan laten horen. Dat dit aantal verder gaat groeien, kun je alleen al zien aan het groeiende aantal smart speakers die we met z’n alle grootschalig inslaan als ze in de aanbieding zijn.

The world is listening

Spotify is de grootste muziek streaming service ter wereld die advertenties ondersteunt. Maandelijks luisteren er 153 miljoen gebruikers onbetaald naar Spotify, dit zijn de mensen die tussen hun favoriete muziek door advertenties te horen krijgen. 63% van deze streams vinden plaats op een mobiel apparaat. Audio ads van Spotify worden alleen uitgeserveerd tijdens actieve sessies. Zo betaal je dus voor resultaat.

Meer momenten om te connecten

Met audio ads kun je gebruikers bereiken op momenten dat zij niet op een scherm kijken. Bijna 80% van de audio consumptie vindt namelijk plaats als een visueel medium deze gebruikers niet kan bereiken. Denk hierbij aan moment zoals tijdens het douchen, studeren, sporten, koken of autorijden. Radio luister je traditioneel gezien veelal alleen in de auto tijdens woon-werkverkeer in de ochtend.

Het Nederlandse bereik van Spotify

In Nederland met name de leeftijdsgroep tussen 18 en 24 jaar het beste vertegenwoordigd op Spotify. Een gemiddelde persoon luistert 88 minuten per dag op mobiel en 70 minuten op desktop naar de muziekdienst. In het Nationaal Luister Onderzoek vanuit het GFK blijkt dat live radio nog 145 minuten wordt geluisterd. Hier trekken met name de 50-plussers het gemiddelde flink omhoog.

Onder de gratis Spotify gebruikers is de leeftijd vooral tussen de 16 en 34 jaar, waarvan een kleine meerderheid (54%) man is. En die jongere doelgroep is met name op radio dan weer wat slechter te bereiken. Ook het onderzoek van het GFK laat dit zien. Spotify zou dus een mooie aanvulling kunnen zijn op de radio campagne strategie, waarbij je in de ochtend het traditionele medium gebruikt en daarna een switch maakt naar de muziekdienst. Volgens onderzoek van Spotify zelf zou dit een aanvulling van 10,1% kunnen zijn in uniek bereik. Afhankelijk van leeftijdsgroep en specifieke zenders is dit aantal hoger of lager. 

Hoe werkt het inkopen van een spotify ad?

Je koopt Spotify ads in via een trading bureau, zoals bijvoorbeeld Fingerspitz. Het is eigenlijk grotendeels vergelijkbaar met een ‘normale’ display campagne. Alleen is het audio deze keer. Een vertoning is gewoon een radio ad die afgespeeld wordt. De CPM prijzen kun je bij ons opvragen. Spotify advertenties kun je op twee manieren inkopen, namelijk programmatic of via een direct deal. In het geval van een direct deal heb je te maken met een minimum spend bedrag wat je moet besteden in de loop van de tijd. Daarvoor heb je wel gegarandeerd je audio ad ingepland. Je kan natuurlijk ook programmatic inkopen en dan doe je dus mee in de veiling. 

Radio ads spelen om de 5 tot 6 nummers af en een reclame blok duurt maximaal 30 seconden in totaliteit. Slechts weinig mensen nemen de moeite om de app af te sluiten en weer opnieuw op te starten om op deze manier de reclame te ontwijken. 

Targeting mogelijkheden zorgen voor creativiteit!

Met Spotify Ad Studio kun je de juiste doelgroep bereiken door middel van targeting opties “leeftijd”, “geslacht”, “locatie” en “platform”. Per campagne kun je ook voor één geavanceerde targeting optie kiezen, zoals “interesses” of “genre”. Je kunt meerdere interessecategorieën kiezen om je potentiële doelgroep uit te breiden. Tot op heden zijn er zestien interessecategorieën waar je uit kan kiezen, waaronder bijvoorbeeld “cooking”, “health & lifestyle” en “in-car listening”.

Ook kun je met de streaming intelligentie van Spotify gebruikers bereiken op basis van stemmingen, mindsets en momenten. Zo kun je sport-gerelateerde advertenties voorbij laten komen wanneer iemand naar een “work-out” lijst aan het luisteren is of advertenties over doucheproducten en lichaamsverzorging wanneer je naar de “Songs to Sing in the Shower”-lijst luistert. Of wat dacht je van je bouwmarkt te noemen bij het afspelen van de “klus”-lijst? Het targetten van specifieke lijsten kost je een kleine meerprijs op de CPM.

Benieuwd wat audio ads voor jou kunnen betekenen?

Wij denken graag met je mee! Neem contact met ons op en we raken graag met je in gesprek.

Lees meer over