Als B2B-bedrijf op Instagram: zou je dat wel doen?

Bij de term ‘social media’ denken de meeste communicatiemanagers binnen B2B-bedrijven vaak alleen aan LinkedIn of Facebook. Instagram staat niet op de kaart. Het is natuurlijk ook een kanaal waarbij de fun-factor hoog is: selfies van tieners en meme’s is waar het om gaat. Dit past simpelweg niet bij een serieus bedrijf dat bijvoorbeeld dure machines of complexe software oplossingen verkoopt. Of toch wel? 

Het lijken in eerste instantie twee tegenpolen: Instagram en B2B. Maar wie goed oplet, merkt dat de grenzen tussen werk en vrije tijd steeds meer vervagen. Een baan kun je tegenwoordig zoeken via Facebook, steeds meer bedrijven staan in contact met hun klanten via WhatsApp en vakantiefoto’s deel je ook op LinkedIn.

B2B en B2C lijken steeds meer met elkaar te versmelten. Ook sociale platformen nemen elkaars functionaliteiten steeds vaker over. En dat is natuurlijk ook niet gek: de behoeften van internetgebruikers veranderen. Voor B2B-bedrijven die hun innovativiteit en creativiteit naar buiten willen dragen, is aanwezigheid op Instagram dus een vrij logisch gevolg. Maar: wél met een duidelijke strategie!

Instagram is meer dan een reclameplatform

Instagram is een van de meest populaire social media kanalen. Wereldwijd gebruiken ongeveer één miljard mensen het platform. Door de grote hoeveelheid influencers kan het soms aanvoelen als een reclameplatform, enkel bedoeld voor B2C-bedrijven en hun klanten. Toch zijn er een aantal recente cijfers, die bewijzen dat het platform ook voor B2B-bedrijven interessant kan zijn!

  • 80 procent van alle gebruikers volgt minimaal één bedrijfsaccount
  • Het platform verwelkomt dagelijks 500 miljoen actieve gebruikers
  • In 2019 telde Instagram wereldwijd 25 miljoen bedrijfsaccounts
  • 33% van de best bekeken Instagram stories, is afkomstig van een bedrijf

3 doelen voor een B2B-Instagramprofiel

Als een bedrijf eenmaal besloten heeft om zijn merk op Instagram te positioneren, is het belangrijk om een duidelijke doelgroep én doelstelling te bepalen. Als B2B-merk, kun je meerdere opties overwegen: 

Informatiedeling

Dit doel zou je aan de ene kant heel product focused kunnen bekijken. Dan hebben we het natuurlijk niet over het plat pushen van je product of dienst. Zet je product of dienst bijvoorbeeld op creatieve wijze in een nieuwe context, of deel weetjes over je producten die niemand kent.

Aan de andere kant, kun je met informatiedeling ook expertise claimen. Dit is hoe wij bij Fingerspitz gebruik maken van het platform. Dat kan met citaten, grafieken of handige tips, maar ook met gave video’s en infographics. 

Branding

Instagram is het perfecte kanaal om het imago van je B2B-bedrijf te versterken en de zichtbaarheid van je merk te vergroten. Veel B2B-bedrijven zijn namelijk actief in branches die fascinerend zijn, maar niét op het eerste gezicht. 

Met creatieve of zelfs humoristische visuals kun je jouw merk heel anders vormgeven. Zo til je het imago van een technisch bedrijf in een handomdraai van ‘saai’ naar ‘indrukwekkend’. 

Employer Branding

Vooral jonge professionals duiken vaak het internet op in hun zoektocht naar een potentiële werkgever. Uit recent onderzoek van Randstad (2020) blijkt dat 52% van de ondervraagde banenzoekers de social media profielen van een bedrijf bekijkt voor een sollicitatie. En nog interessanter: 50% geeft aan niet te willen werken voor een bedrijf met een slechte werkgevers reputatie. Het vormen van die reputatie heb je zelf in de hand!

Instagram is perfect geschikt om zachte factoren, zoals de werksfeer en werkomgeving, in beeld te brengen. Laat mensen kennismaken met de mensen die zich achter je merk bevinden en geef een kijkje achter de schermen. Laat medewerkers met Instagram Stories bijvoorbeeld interessante aspecten van je bedrijf in beeld brengen. 

5 B2B-merken die begrijpen hoe het werkt

Shopify schrijft geregeld informatieve blogs. Een blog delen op Instagram is nog best een uitdaging, maar dit B2B-merk heeft een aanpak gevonden die werkt! Door meerdere foto’s te gebruiken geven ze volgers de kans om een stukje van een blog te lezen, zónder Instagram te hoeven verlaten. 

Prachtige fotografie en je product op een creatieve manier in scène zetten: Liebherr weet hoe het moet!

B2B-marketeers denken vaak dat content rechtdoorzee en zonder veel poespas moet zijn, maar niets is minder waar! Je hebt het namelijk nog altijd tegen echte mensen – en die willen geïnspireerd worden. MailChimp maakt bijvoorbeeld veel gebruik van boeiende video content. Video is booming content én je straalt er creativiteit mee uit. 

Hootsuite zet Instagram duidelijk in voor employer-branding. Het profiel staat vol met medewerkers die plezier met elkaar hebben. Een sterk werkgeversmerk geeft potentiële nieuwe medewerkers een warme eerste indruk!

Grote schepen, grootse visuals en een duidelijk kleurenschema. Hapag Lloyd zet zijn Instagram-profiel met succes in voor branding doelstellingen. 

Doe je huiswerk

Ook als B2B-bedrijf, heb je op Instagram bepaalde verplichtingen die je helpen je doelen te bereiken. Deze zijn eigenlijk niet anders dan bij B2C-bedrijven of influencers, maar wél ontzettend belangrijk:

  • Volg relevantie profielen binnen je branche. Vergeet ook niet andere berichten te liken of er onder te reageren, dit komt de interactie ten goede!
  • Doe onderzoek naar hashtags die goed werken. Vergeet ook een eigen merk-hashtag niet en analyseer regelmatig wie deze gebruikt.
  • Voeg een call-to-action toe aan je berichten. Stel vragen en moedig aan tot interactie.
  • Stel hoge kwaliteitseisen aan beelden.
  • Reageer zo snel mogelijk op reacties onder je posts.
  • Post regelmatig.
  • Gebruik Instagram Stories om variatie aan je content toe te voegen.

Instagram gaat vast niet hét B2B-kanaal van de toekomst worden, maar heeft absoluut een plek verdiend in je marketingmix. Met de juiste strategie biedt het platform genoeg potentie om je zichtbaarheid te vergroten of aan een sterk (werkgevers)merk te bouwen. Als ik je hierbij kan helpen, hoor ik het natuurlijk graag!

Meer over Elaine

A brand’s social presence is only as successful as the strategy that underpins it.

Elaine Dauvillier
Social media consultant

Lees meer over