Download het benchmarkrapport!
Met het hoge bedrag dat zij jaarlijks betalen, zijn shirtsponsors onlosmakelijk verbonden met voetbalclubs. In seizoen 2018/2019 investeerden alle shirtsponsors van Eredivisieclubs bij elkaar ruim 30 miljoen in een prominente plek op het voetbalshirt van “hun” club.
De vraag is: wordt die extra naamsbekendheid wel optimaal benut? Neem bijvoorbeeld het internet: online kanalen worden in merkbeleving en online activatie steeds belangrijker. Consumenten oriënteren zich bijna alleen nog maar online.
Wij hebben de online prestaties van de shirtsponsors van alle 47 clubs uit de Eredivisie, Eerste Divisie en Eredivisie Vrouwen geanalyseerd. Daarbij is gekeken naar een totaal van 22 factoren, verdeeld over 3 deelgebieden: aanval (naamsbekendheid & merkactivering), middenveld (online vindbaarheid & sociale interactie), en verdediging (performance & privacy).
Energiedirect.nl presteert het beste, Mascot Workwear het slechtst
Het benchmarkrapport is af, en de cijfers zijn dus bekend. Welke shirtsponsors halen het meeste uit hun sponsorbijdragen?
Energiedirect.nl, shirtsponsor van PSV Eindhoven, heeft het het beste voor elkaar. Met een gemiddelde score van 82 staat de opvolger van Philips net boven AFAS van AZ en Ziggo van Ajax.
Problemen zijn er voor Mascot Workwear, shirtsponsor van Roda JC. Met een gemiddelde score van 51 staan zij onderaan: onder Tricorp Workwear van Willem II en Payt van FC Groningen.
Online activatie: sponsors die ook stadionnaam claimen, presteren beter
Bij de Online Activatieratio wordt gekeken naar het totaal aantal vertoningen dat de merknaam van club & shirtsponsor via berichten op het internet heeft verkregen op verschillende kanalen, waaronder op social media (zoals Facebook, Twitter en YouTube), nieuwswebsites, fora en blogs.
Het Online Activatieratio is als volgt berekend: aantal online vertoningen van club & shirtsponsor (excl. stadionnaam) / geschatte shirtsponsor bijdrage * 100
Shirtsponsoren die ook een stadionnaam claimen, zoals het AFAS Stadion of het Cars Jeans Stadion, genieten van een hogere online activatie in verhouding met de sponsorbijdrage die zij jaarlijks leveren. Die activatie kan tot vijf keer hoger liggen.
Zo haalt bijvoorbeeld AFAS, hoofdsponsor van AZ, 2.292 vertoningen van het merk op het internet (op sociale media, websites, blogs en nieuws) inclusief de stadionnaam, waar dat zonder stadionnaam 452 is.
Beoordeling: aanval, middenveld en verdediging
Alle shirtsponsors zijn beoordeeld op een totaal van 22 factoren. Deze factoren zijn verdeeld over 3 deelgebieden: aanval, middenveld en verdediging.
Aanval: naamsbekendheid & merkactivering
In de aanval staan de sterren van het team. Daarvoor kom je naar het stadion. Aanvallers zijn merken op zich: de échte blikvangers zijn zij die het beste presteren, en het beste imago hebben.
- Naamsbekendheid shirtsponsor (exclusief de voetbalclub)
- Naamsbekendheid shirtsponsor (inclusief de voetbalclub)
- Benutten van naamsbekendheid
Middenveld: online vindbaarheid & social engagement
Op het middenveld wordt het verloop van de wedstrijd bepaald. Hier staat of valt de strategie. Van een succesvolle samenwerking op het middenveld gaat iedereen namelijk beter spelen. Het is de creatieve kant van het team de kansen zien, én benutten.
Verdediging: security & privacy
De verdediging is de stille, maar onmisbare kracht die nodig is bij het realiseren van topprestaties. Een solide, goed georganiseerde achtergrond is namelijk de basis voor succes. Hierop moet je kunnen vertrouwen.
- Gebruiksvriendelijkheid van de website
- Veiligheid van gebruikersgegevens
- Websitesnelheid
Conclusies: problemen op het middenveld & verdediging
Alle shirtsponsors zijn geanalyseerd en de conclusies kunnen worden getrokken. Zo zien we dat er problemen liggen op het gebied van web performance, sociale interactie en online vindbaarheid.
In het volledige benchmarkrapport staat een uitgebreide analyse van iedere shirtsponsor in alle drie de betaald voetbalcompetities. Daarin worden ook de belangrijke conclusies besproken.