Bouw je eigen Marketing Automation Tool!

leestijd 6 minuten
18 oktober 2019

Heb je interesse in een marketing automation tool? Heb je wel eens een demo gehad van HubSpot of een ander pakket? Ben je overweldigd door alle mogelijkheden en kosten? Wil je liever eerst experimenteren zonder te investeren in een duur pakket? Dat kan ik me goed voorstellen. Wij hebben een oplossing voor de kleine portemonnee.

Reden om eens anders te denken. Wij hebben een leuk alternatief voor je. Niet een tool, maar een oplossing waarmee je kunt ervaren wat marketing automation voor je kan betekenen.

Let op: technische kennis is vereist, je zult wat moeten knutselen. Het is natuurlijk niet zo compleet als een marketing automation pakket, maar het bezit de belangrijkste functionaliteiten. En niet te vergeten; het is f*cking CHEAP!

Wat heb je nodig? Waarschijnlijk de tools die je al bezit. En zo niet, dan ben je voor een paar tientjes klaar om de juiste tools te gebruiken. Wij leggen je uit hoe jij je eigen marketing automation tool ontwikkelt. En het mooie is dat je hiervoor geen development kennis nodig hebt!

Minimal Viable Product
We hebben veel ervaring met tools. Zoveel ervaring zelfs, dat we eerst even goed moesten nadenken wat nou eigenlijk de beste aanpak is. Een Minimal Viable Product (MVP) voor een aantrekkelijke prijs. Daarom hebben we eerst even op papier gezet wat we nodig hebben om deze oplossing te laten werken:

  • Lead management
  • Simpel CRM systeem
  • Lead capturing
  • Lead source herkennen
  • Lead nurturing
  • Analytics / rapporting
  • Notificatie systeem

Nu is het zo dat voor iedere functie een aparte tool nodig is. Hoe zorg je ervoor dat deze tools met elkaar praten? De oplossing is Zapier.

Hoe werkt deze oplossing?
Zapier is een tool voor tools. Ze hebben verschillende API-koppelingen gemaakt waardoor deze systemen met elkaar kunnen communiceren. Voor een betaald account betaal je 20 dollar per maand.

Zapier zorgt ervoor dat we alle benodigde oplossingen met elkaar kunnen integreren. Dat ziet er ongeveer als volgt uit:

Bouw je eigen Marketing Automation Tool!

Dat is duidelijk.

Nu moeten we een oplossing verzinnen voor de gewenste functionaliteiten: leads capturen, herkomst bepalen, lead management, nurting, sales notificaties en rapporteren.

Leads capturen
Kortom, we moeten leads verzamelen. Je moet bezoekers de mogelijkheid geven om contactinformatie achter te laten, zodat ze contact met jullie op kunnen nemen. In de formuliervelden vraag je daarvoor de essentiële informatie om je werk te kunnen doen.

Oplossing: maak gebruik van een programma zoals Mailchimp. Mailchimp is e-mail marketing software en geeft de mogelijkheid om formulieren te maken die je op je website plaatst. Zodra iemand het formulier invult komt iemand in een van de gewenste nieuwsbrieflijsten te staan.

Lead sources herkennen
Dat alleen is niet genoeg. Je ziet bij veel formulieren de vraag ‘hoe heeft u ons gevonden’? Dit is een hele belangrijke vraag, omdat je wilt achterhalen welke bron de meeste omzet realiseert. Hiervoor moet je de afkomst van de lead achterhalen. En niet iedereen vult ‘hoe heeft u ons gevonden’ goed in. In veel gevallen weten ze het ook niet.

Ook hier is de oplossing Mailchimp. Je kunt formulieren van Mailchimp customizen. Door gebruik te maken van javascript en UTM tags, ben je in staat om verborgen UTM gegevens mee te sturen zodat deze bij de contactinformatie komt te staan. Zo kun je gerichter communiceren op basis van de reis die iemand heeft doorlopen.

Wil je weten wat UTM tags zijn?

Lead management – simpel CRM system
De leads komen nu binnen in MailChimp. Echter, MailChimp is gemaakt voor e-mail marketing en is zeker geen CRM systeem. Je hebt daardoor niet de mogelijkheid om aan te geven of de lead uiteindelijk tot een afspraak heeft geleid en uiteindelijk ook tot omzet.

Persoonlijk vind ik Pipedrive een heel mooi en betaalbaar CRM systeem. Het is alleen niet perse nodig om een CRM systeem te ‘kopen’. Je kunt via Zapier de leads ook toevoegen aan een Google spreadsheet. En dat is gratis.

Zapier heeft zelf een heel mooi artikel geschreven over het ontwikkelen van een Google spreadsheet CRM.

Lead nurturing
Nu je alle leads hebt opgevangen in MailChimp, weet waar ze naar op zoek zijn en waar ze in je sales pipeline zitten, kun je aan de slag met lead nurturing.

Dit is het proces waarbij je leads helpt door ze ‘geautomatiseerd’ relevante informatie toe te sturen. Hiermee help je hen in het beslissingsproces tot aankoop van jouw product of service.

MailChimp heeft ook een automation oplossing waarmee je geautomatiseerd e-mails kunt sturen zodra een lead een specifieke pagina bezoekt.

Vervolgens kunnen we zeer effectieve mailings sturen. Je hebt namelijk de lead source (herkomst) plus de handige koppeling met je CRM Google spreadsheet .

Analytics / rapporting
Aangezien alle leads binnenstromen in de Google spreadsheet en jij hier ook het salesproces in bijhoudt, heb je hier alle informatie die je nodig hebt.

Maak extra tabbladen waarin je draaitabellen en grafieken samenstelt. Zo maak je van je Google spreadsheet een cockpit met de belangrijkste cijfers in een overzichtelijk ‘dashboard’.

Notificatie systeem
Wij zijn zelf verslaafd aan Slack. Dit gebruiken we bij Fingerspitz als intern communicatieplatform. Het mooie van Slack is dat je gratis kunt starten. Daarnaast maak je eenvoudig koppelingen met andere systemen.

In Slack zit de mogelijkheid om (desktop) notificaties te ontvangen. De verschillende notificaties zijn eindeloos. Want je kunt het laten aansturen door het gedrag van de lead op basis van de informatie uit je spreadsheet of MailChimp. Een voorbeeld: je kunt het systeem zo inrichten dat je salesafdeling een berichtje krijgt bij het ontvangen van een nieuwe lead.

Resultaat
Als je een kleine portemonnee hebt, denk dan goed na hoe je je bestaande tools kunt realiseren. De bovenstaande opzet komt er ongeveer zo uit te zien:

Bouw je eigen Marketing Automation Tool!

 

Geen tijd of te complex?

Is dit geen oplossing voor je? Dat kan natuurlijk. Voor ieder wat wils. Deze oplossing is niet voor iedereen interessant en verstandig. Het is tijdsintensief en je hebt technische kennis nodig.

Wij hebben daarom een aantal zeer betaalbare alternatieven ter beschikking. En dan heb je een eigen marketing automation tool, zonder al teveel geknutsel. Dit kost tussen de 50 en 500 euro per maand, afhankelijk van de wensen die je hebt. Heb je hierin interesse? Neem hier even contact met ons op.

Lees meer over