Checklist: Qualified Leads

leestijd 2 minuten
18 oktober 2019

Je bent nieuwe klanten aan het werven. Dat gaat nog niet zoals je wilt. Leads zijn er in grote getallen, maar deze zijn van lage kwaliteit. Dat geeft irritatie tussen marketing en sales.

Je wilt dit weekend even niet nadenken over de zinloze afspraken van komende week. Van tevoren wil je inzicht in de kwaliteit van leads. De oplossing: bespreek binnen je organisatie wanneer een lead voldoende waarde heeft.

Definieer de kenmerken van een Sales Qualified Lead (SQL). Dat is een lead die voldoende in huis heeft om je sales erop af te sturen. Zo ben je in staat om goed te kwalificeren. 

Een handig model hiervoor is BANT, waarmee je de persoon in kwestie kunt kwalificeren.

Dat staat voor:

  • Budget (hoeveel centjes ze over hebben voor jouw oplossing),
  • Authority (hoeveel invloed hebben ze tijdens het aanschafproces),
  • Need (hoe hard hebben ze jouw oplossing nodig),
  • Timeframe (hoe snel hebben ze het nodig)

Dit proces doorloop je altijd gezamenlijk, met de marketing en sales. Om je hierbij te helpen een checklist om samen vast te stellen wat de wenselijke SQL bezit.

Checklist: Sales Qualified Lead?

sales qualified leads

Leads verbeteren?

Is de gezamenlijke definitie helder en realiseer je crappy leads? Pas dan je content aan. Geef een andere verwachting richting prospects. Check hiervoor mijn blogartikel op Marketingfacts!

Samengevat

  1. Vraag
    1. Is er een uitdaging of probleem dat opgelost moet worden?
    2. Wat is de mate van interesse in je product of dienst? Tip: gebruik lead scoring
  2. Passend aanbod
    1. Sluit onze oplossing aan op de gewenste vraag?
    2. Staan ze open voor een aanbod?
    3. Zijn ze klaar voor de aanbevolen oplossing (alle benodigde resources zijn aanwezig)
  3. Budget
    1. Hoeveel wil de lead investeren?
  4. Invloed
    1. Heeft de lead voldoende autoriteit om een beslissing te maken?
    2. In welke mate is de lead betrokken bij de beslissing?
    3. Staan de stakeholders open voor ons aanbod?
  5. Tijdsframe
    1. Wanneer verwacht de lead akkoord te geven?
    2. Wanneer eindigt de bestaande oplossing (bijvoorbeeld een bestaand contract)?
    3. Wanneer wilt de lead aan de slag met de nieuwe oplossing?

 

Lees meer over