Wellicht heb je er al eens van gehoord, maar nog groter bestaat de kans dat je geen idee hebt waar het over gaat. Waar iedereen het op het moment over heeft? Clubhouse. Een nieuwe app die booming is en de gemoederen bezig houdt. Deze app van Amerikaanse bodem bestaat al een tijdje, maar staat nu opeens overal in de spotlights. Ongeveer een jaar geleden is deze app geboren in Silicon Valley en heeft net twee miljoen actieve gebruikers, waaronder Oprah Winfrey en Elon Musk!

Clubhouse, de exclusieve audio-app, heeft al aardig wat los gemaakt en menig social media liefhebber heeft het erover. Volgens sommigen is de app hét nieuwe sociale medium. De waarde van de app wordt intussen al op een miljard dollar (830 miljoen euro) geschat en staat op dit moment in de top 3 van meest gedownloade apps. Allemaal leuk en aardig, maar wat kan je precies met de app? Wij leggen het voor jou uit!

Wat kan je met Clubhouse?

Clubhouse is een app op social media, waarbij enkel live audio gebruikt wordt. Je kan je aanmelden en mengen in talloze verschillende ‘clubbijeenkomsten’. Je kunt het zien als een digitaal clubhuis, vol kamers met chats. In deze clubbijeenkomsten wordt er steeds in een bepaalde room gesproken over een bepaald onderwerp. Deze onderwerpen kunnen letterlijk over van alles gaan. Houd jij van puppy’s? Dan kan je een room betreden waarin ze het uitgebreid gaan hebben over puppy’s. Ben je een kookliefhebber, specifiek gericht op de Italiaanse keuken? Dan kan je hier een groep over beginnen of aan één deelnemen.

Live audio only dus, zonder video, hoe uniek is dat? Wanneer gebruikers een clubbijeenkomst starten, krijgen hun volgers daarvan een melding en kunnen aanhaken. Er kunnen maximaal 5000 gebruikers meeluisteren in een room. Iedereen kan een room beginnen, wat de app zo simpel maakt. Een voordeel: niet al die 5000 mensen kunnen tegelijkertijd praten. Als gastheer (maker van de clubbijeenkomst) kun jij mensen aanwijzen die spreekrecht hebben, waarvan de rest toehoorder is. Luisteraars kunnen een virtuele vinger opsteken, en kunnen dan, als de gastheer het toestaat, meedoen aan het gesprek. Het is geen eenrichtingsverkeer, want luisteraars kunnen actief meedoen en betrokken worden in het gesprek. 

Tot op heden is de app alleen nog maar beschikbaar voor Apple en zijn de makers bezig met een versie voor Android gebruikers. Zodra je de app hebt gedownload en een uitnodiging ontvangen hebt om lid te worden, kan je kiezen uit verschillende onderwerpen en mensen om te volgen. Van sport tot tech en van life tot wellness. Kies je bijvoorbeeld voor tech, dan zul je suggesties krijgen van tech clubbijeenkomsten waar je naar kunt luisteren.

Wat maakt de app zo populair?

Dat Clubhouse een hype is, is wel duidelijk. Maar wat maakt de app nou zo populair? In één ding excelleert de app in ieder geval: marketing! Het is namelijk niet makkelijk om toegang te krijgen tot Clubhouse. Je hebt een uitnodiging nodig van een bestaand lid en mag vervolgens zelf 2 uitnodigingen weggeven. Dit maakt de app enorm gewild en exclusief door de invite only. De app kan op deze manier de kwaliteit waarborgen en wellicht voorkomen dat grote commerciële partijen het exclusieve community gevoel verstoren. Intussen worden invites op het internet al voor tientallen euro’s verkocht en voor de marketeers onder ons: het is een heel slim Growth Marketing trucje. 

Als je een marketeer of bedrijfseigenaar bent, is dit een geweldige kans om jezelf of het merk waarmee je werkt te profileren als een go-to bron en producten, diensten of evenementen te promoten. Mogelijkheden om je merkverhaal te delen, in contact te komen met klanten, productfeedback te krijgen, geïmproviseerde focusgroepen te houden en naamsbekendheid te genereren. 

De app zit dus goed in elkaar, maar er zijn nog een paar zaken die Clubhouse echt interessant maken. Ten eerste: toeval. De app zorgt er namelijk voor dat je met wildvreemden in een room zit en praat over onderwerpen waar iedereen in geïnteresseerd is. Stiekem heeft het iets weg van een kroeg of bar, waar je ook vaak een gesprek aanknoopt met iemand die je niet kent. Misschien dat het daarom ook wel de perfecte app is voor in deze Corona tijd.

Ten tweede: de gesprekken zijn live. Anders dan bijvoorbeeld een podcast, zijn de gesprekken niet terug te luisteren. Dit zorgt ervoor dat je echt bij bepaalde gesprekken wilt zijn voordat je het mist. Hier komt het welbekende ‘FOMO’ (fear of missing out) gevoel om de hoek kijken. Ook zijn niet alle gesprekken openbaar, maar alleen op uitnodiging.

Tot slot is de app erg toegankelijk. Bij een podcast is het natuurlijk zo dat je op zoek moet naar publiek en je je houdt aan een script. Clubhouse daarentegen is één druk op de knop en de app doet de rest vanzelf. Veel bekende mensen hebben de app al ontdekt en gaan er flink mee los. Zo praatte Tesla topman Elon Musk in een room al over chip implantaten bij apen, kon je meeluisteren met Kanye West of jezelf aanmelden bij de room met Oprah Winfrey. 

Ga jij voor die uitnodiging?

Mocht je nu helemaal enthousiast geworden zijn, zorg dan dat je een uitnodiging weet te bemachtigen! Zoals eerder benoemd mag elk lid twee invites uitdelen en worden dit er meer naarmate je de app vaker gebruikt. Wat dat betreft is de naam Clubhouse goed gekozen: je moet het zien als een exclusief clubhuis waar je niet zomaar binnenkomt. Probeer dus iemand te zoeken die al lid is van de app en zijn uitnodiging graag met jou wilt delen. Mocht je een invite hebben, dan ben je een van de lucky few

Growth Lab

Het Growth Lab geeft je toegang tot al onze experimenten, blogs en resources. Wekelijks ontvang je het laatste marketing nieuws in je mailbox. Meld jezelf aan en blijf altijd op de hoogte!

Meer over Jayla

Content isn't king, it's the Kingdom.

Jayla Kan
Content Marketeer

Lees meer over