Content recyclen: je archief ligt vol met goud

Eigenlijk is het altijd hetzelfde verhaal: produceren, publiceren, delen, vergeten. En dan wéér iets produceren, publiceren, delen en vergeten. Welkom in de vicieuze content cirkel.

Als je content produceert, investeer je hier vaak veel tijd en moeite in. Dan is het jammer als de inhoud na een tijdje in het archief verdwijnt en stof vangt. Ook het constant bedenken van revolutionaire ideeën of onderwerpen valt vaak niet mee. 

Maar wat nu als ik je vertel dat het helemaal niet nodig is om voortdurend nieuwe content te creëren? 

De kunst van het recyclen

De term ‘recycling’ doet je waarschijnlijk in eerste instantie denken aan afval. Dat is natuurlijk niet de associatie die je wil maken met de inhoud van je blog of website.

Bij het recyclen van content gaat het om het zinvol hergebruiken van bestaande inhoud in een nieuwe vorm. Vooral de afgelopen jaren, waarin constant online aanwezig zijn een must is geworden, is dit een steeds belangrijker onderwerp geworden.

Het hergebruiken van content heeft zo zijn voordelen. Je maakt in een handomdraai van oude content, nieuwe content. Dit doe je door deze bijvoorbeeld in een ander format te gieten of de inhoud te updaten. 

Natuurlijk kost het recyclen van content uiteindelijk ook tijd, maar dit is meestal veel minder dan het creëren van gloednieuwe content. 

De voordelen van content recycling

Eigenlijk zou je al je content moeten recyclen. Naast dat het je tijd bespaard, brengt het namelijk nog een aantal andere voordelen met zich mee.

Bereik vergroten

Content recycling betekent dat je content in verschillende formats giet of update. Stel je maakt van een oude blog ook nog een podcast, dan vergroot je het bereik aanzienlijk.

Je doelgroep blijft wel is waar dezelfde, maar niet iedereen consumeert content op dezelfde manier. Terwijl de een graag een blogartikel leest, geeft een ander misschien wel de voorkeur aan het bekijken van een video of luisteren van een podcast. 

Het geeft je SEO een boost

Wist je dat ongeveer 51% van alle traffic afkomstig op websites afkomstig is uit organisch verkeer? 

Waardevolle content is dan ook het digitale kapitaal van je bedrijf. Je einddoel is eigenlijk altijd om bovenaan de organische zoekresultaten te komen met voor jou relevante trefwoorden. Het recyclen van content helpt je om dichter bij dit doel in de buurt te komen. 

Als je een blog of artikel opnieuw publiceert, doe dit dan altijd via dezelfde URL. Daarnaast is het slim om gebruik te maken van alternatieve keywords. Doe je dit niet, dan concurreren je twee artikelen uiteindelijk met elkaar in Google. 

Door de leeftijd van het domein vertrouwt Google een bijdrage die iets langer geleden gepost is meer. Als je deze nu opnieuw publiceert, op dezelfde URL, heeft dat extra beetje vertrouwen een positieve invloed op je ranking. Uiteindelijk levert dat je meer traffic op en ook dát is goed voor je ranking. Dubbel prijs! Controleer ook altijd even of alle backlinks nog werken en je metateksten juist ingevuld zijn. 

Vooral in WordPress is het recyclen, updaten of re-posten van content super eenvoudig. Met een paar klikken wijzig je de publicatiedatum en verschijnt het artikel weer bovenaan je overzicht. Ook de URL van de pagina verandert niet als je de H1 wijzigt. Wel zo handig!

Psychologie

Ons brein leert vooral door herhaling. Weer een goede reden om je boodschap niet alleen te verspreiden in verschillende vormen, maar ook via verschillende kanalen. Door je content te hergebruiken, blijft de informatie namelijk beter in het geheugen van je doelgroep hangen. 

Content die perfect aansluit bij je doelgroep

Door de lean startup methode van Eric Ries toe te passen op je content, kun je deze geleidelijk aan optimaliseren voor je doelgroep.

Hoe je dat precies doet? Je publiceert content, meet hoe deze presteert en past de content vervolgens aan op basis van de learnings die je uit je data kunt halen. 

Het recycleproces: zo ga je te werk

Je hebt een hele berg aan content liggen. Hoe bepaal je nu welke content het recyclen waard is en welke niet? 

Stap 1: analyseer bestaande content

Filter je bestaande content op basis van relevante KPI’s. Deze zijn natuurlijk altijd afhankelijk van het doel dat je wil behalen. Een aantal relevante indicatoren die je zou kunnen gebruiken, zijn:

Verkeer: welke content heeft veel traffic naar je website opgeleverd? 

Rankings: welke artikelen ranken hoog in de zoekmachines? Content optimaliseren die nu nog middelmatig rankt, kan snel resultaat opleveren.

Backlinks & shares: welke content werd het vaakst gedeeld, bijvoorbeeld via social media of andere blogs? 

Onpage engagement: soms is engagement een direct doel van de content die je publiceert, bijvoorbeeld als je de doelgroep over wil halen een formulier in te vullen of op een link te klikken. Kijk hierbij zowel naar de pagina’s die het goed doen, als de pagina’s die het minder goed doen.

Leads: zet je content in om leads te genereren? Ga dan na welke content veel waardevolle leads oplevert en welke minder. 

Let op: niet alleen content die goed scoort is de moeite waard om te recyclen! Ga ook na welke content in het verleden bijzonder slecht presteerde. Weet je inmiddels waarom dit gebeurde? 

Stap 2: kies je doelgroep

Zoals ik eerder schreef, is het recyclen van je content de perfecte kans om deze nog meer toe te spitsen op je doelgroep! Definieer en analyseer deze dan ook, zodat je de inhoud perfect op ze af kunt stemmen.  

Stap 3: kies een kanaal

Uiteraard kun je ál je content recyclen, niet alleen blogartikelen. Afhankelijk van de doelgroep die je aan wil spreken, is het juist goed om alternatieve platformen en formats te kiezen. 

Andere platformen overwegen is bovendien een goede manier om bestaande content, zonder veel moeite, te verspreiden. Je deelt video’s bijvoorbeeld op je YouTube kanaal, maar waarom deel je zie niet ook via Vimeo of je Facebook-profiel? 

15 manieren om je content nieuw leven in te blazen

All set? Op basis van de inzichten die verkregen hebt uit je content audit, kun je oude content nu nieuw leven in gaan blazen. Natuurlijk kan dit op duizend verschillende manieren, des te creatiever des te beter. Als inspiratie, deel ik hier 15 ideeën met je! 

  1. Update je blogpost

Ja, inderdaad: het is niet de meest spannende manier om je content te recyclen. Maar, wél het eenvoudigst. Veel gebieden zijn constant in verandering, dus kan het zinvol zijn om oude artikelen te updaten. Denk bijvoorbeeld eens aan de nieuwe Cookiewet, die het tracken van je doelgroep lastiger maakt. 

  1. Bundel je content

Heb je verschillende artikelen of andere content pieces die over één onderwerp gaan? Bundel ze in een e-book en biedt het als download aan. 

  1. Infographic

Vooral wanneer een blog veel tips, feiten of stappen bevat kun je hier in een handomdraai een infographic van maken. Ook als je zelf een onderzoek uitgevoerd hebt, is dit de perfecte manier om de uitkomsten te hergebruiken. 

  1. Terugblik

Nog twee maanden en dit jaar zit er alweer op! Veel bedrijven gebruiken dit moment om voorspelling te doen over het komende jaar. Maar waarom draai je het niet eens om? Ga terug naar de voorspellingen die je deed over dit jaar en kijk of je voorspellingen zijn uitgekomen!

  1. Podcasts zijn booming

Een ijzersterk artikel is de perfecte basis voor een even sterke podcast aflevering! Natuurlijk hoef je hem niet letterlijk voor te lezen. Nodig bijvoorbeeld een expert uit en vraag zijn mening over het onderwerp!

  1. Webinars

Geef je wel eens online presentaties? Neem ze op! Zo kun je ze in no-time ook nog eens aanbieden als on demand webinar. 

  1. Slider carousel

Is LinkedIn een belangrijk kanaal voor je? Dan is deze tip voor jou! Wist je namelijk dat een slider carousel op LinkedIn veel beter presteert dan een reguliere post? Een ontzettend goede manier om oude blogartikelen opnieuw te delen dus.

8. Gastartikel

Is je artikel eigenlijk veel te goed om alleen op je eigen website te plaatsen? Bied hem dan ook aan andere blogs aan, als gastartikel! Duplicate content voorkom je door deze bijvoorbeeld eerst in te korten.

9. Pinterest

Pinterest wordt steeds groter. Het is iets waar je aantal jaar geleden wellicht nog niet eens aan dacht. Afhankelijk van je branche, zou het dus zomaar kunnen dat je al een hele website vol beelden hebt die je op Pinterest kunt delen.

10. Nieuwsbrief

Vat bestaande content samen en gebruik deze om regelmatig een nieuwsbrief uit te sturen. Dit kan natuurlijk ook andersom! Schrijf je vaak content voor een nieuwsbrief? Deel deze dan ook via social media.

Hey pssst: nu we het toch over nieuwsbrieven hebben én je digital marketing hartstikke spannend vindt, onze Growth Lab is onlangs volledig vernieuwd! 

Produceren, publiceren, analyseren, optimaliseren, publiceren

Het mag duidelijk zijn dat de mogelijkheden om je content te hergebruiken super divers zijn. Als je hier structureel gebruik van maakt, levert het je uiteindelijk een hogere ROI op. 

Eigenlijk zou het onderhouden van je bestaande content net zo belangrijk moeten zijn als het creëren van nieuwe content. Wie van ‘produceren, publiceren, delen, vergeten’, ‘produceren, publiceren, analyseren, optimaliseren, publiceren’ weet te maken loopt uiteindelijk altijd voor op de rest!

Lees meer over