Veel webshop eigenaren of e-commerce marketeers vragen zich af waarom zoveel online bezoekers uiteindelijk geen aankoop doen op hun webshop. Maar waarom haken zoveel van jouw webshop bezoekers af? En waar haken shoppers precies af? Een goed voorbeeld is je checkoutpagina. Want maken wij het online bezoekers niet vaak véél te moeilijk? Volgens Google Analytics wel:
Precies: in het dagelijks leven wil je ook zo snel & gemakkelijk mogelijk je aankoop kunnen voltooien. Maar back to the beginning: het meetbaar maken van je probleem.
Stap 1 hierin is het zichtbaar maken van de pijnpunten in je bestelproces. Alleen zo kun je op termijn je conversie laten stijgen!
Inzicht in jouw online verkooptrechter
Ondanks dat er al veel studies zijn gedaan, blijft jouw webshop uniek en zal je inzicht in jouw proces moeten hebben. Maak het daarom zichtbaar. Bijvoorbeeld via de standaard meettool Google Analytics.
In onderstaand voorbeeld onderzochten we de aankooptrechter van een klant. In Google Analytics was zichtbaar dat het percentage bezoekers dat afhaakt op de checkout page hoog was. Zeer hoog, met maar liefst 39%! Dit kun je zelf inzien via de trechterweergave in het Analytics tabblad conversies – trechterweergave.
Om dit goed te meten, is het wel belangrijk dat e-commerce tracking goed is ingesteld. Een geschikte optie is om bijvoorbeeld enhanced e-commerce in te stellen.
Nadat bij bovenstaande case duidelijk was dat er veel (potentiële) klanten de site verlieten op de checkout page, was het zaak om de oorzaak te vinden en hier uiteindelijk iets aan doen.
Meten van online klantgedrag
Een belangrijke factor voor een webshop eigenaar of marketeer is om te achterhalen wát er nu voor zorgt dat een bezoeker niet afrekent. En welke (online) stappen dit veroorzaken.
Een goede oplossing voor het meten van checkout page verlaters zijn conversie optimalisatie tools. In ons geval besloten we gebruik te maken van Heatmaps. Hiermee volg je klik- en muisbewegingen. Vervolgens kun je via A/B en multivariate tests verschillende versies aan bezoekers tonen om te achterhalen welke versie beter presteert.
(voorbeeld van een heatmap op een checkout pagina)
Resultaten van de conversie metingen
Uit onze metingen volgden interessante resultaten. Deze zijn direct getest door deze toe te passen bij de bestelpagina die slecht presteerde. De aanpassingen en de A/B en multivariate tests op de checkout pagina zorgden ervoor dat het aantal conversies met 52% is gestegen! Concreet betekende dit dat het percentage dat de bestelpagina verlaat flink is teruggebracht van 39% naar gemiddeld 20%.
Daarnaast is er ook door andere partijen al veel onderzoek gedaan, die causale verbanden hebben aangetoond tussen checkoutverlaters en veelgemaakte fouten. Uiteraard maken wij daar graag gebruik van! Een voorbeeld is een checkout usability report van Baymard. Hierin hebben zij een kwantitatief onderzoek gedaan onder 1000 online shoppingcart abandoners, en de resultaten samengevoegd met tests, zoals de onze. Met interessante data als gevolg:
Ga gemakkelijk voor jezelf na of jouw webshop voldoet aan de strenge eisen van online shoppers, en met name de belangrijkste punten. Opvallend is verder ook dat 58% van de ondervraagden aangaf de aankoop niet te hebben afgerond, omdat ze slechts aan het vergelijken waren en het winkelmandje als verlanglijstje gebruikten. Dit worden ook wel hedonistic shoppers genoemd, naar hun inconsistente online gedrag. Houd er rekening mee dat deze groep dus altijd een percentage van jouw checkout afhakers bedraagt.
Je bestelproces optimaliseren en Webshop conversie verhogen
De data die onze tests opleverden, hebben we naast andere best-practices gelegd. Vervolgens keken wij waar dit overeenkwam met bestelpagina tips van andere experts, zoals ConversionXL.
Uiteindelijk hebben we voor jou de analytische gegevens kunnen samenvatten in 5 tips die jouw checkout pagina een conversiekanon maken:
- One page checkout
Gemakkelijk afrekenen zonder een tal van bestelpagina’s door te moeten lopen: de one page checkout.Het voordeel hiervan is dat een klant direct weet waar hij aan toe is en wat er van hem verwacht wordt. Een voorwaarde is dat je de gevraagde informatie kort en bondig houdt. Dit zorgt veelal voor een positieve e-commerce ervaring!
- Korte checkout list
Vraag alleen informatie die je écht nodig hebt. Meer data is niet altijd beter. Webshops hebben de neiging om veel informatie te vragen, ook als dit niet verplicht is. Stel je zelf de regel: niet verplicht = niet opnemen.
Precies de informatie die nodig is voor verzending 🙂 - Verklein je checkout-formulier
Een quick win is het inkorten van je formulier. Door de gevraagde informatie ín de zoekbalk te plaatsen, oogt een formulier meer behapbaar. Psychologisch gezien zorgt dit voor een minder grote belemmering om direct af te rekenen. - Inzichtbare verzendopties- en kosten
Zorg dat vanaf het begin duidelijk is wat de kosten zijn en welke verzendopties mogelijk zijn. De shopper weet zo precies dat er geen verborgen kosten zijn en of de gewenste pakketbezorger mogelijk is.Webshops proberen de verzendkosten vaak pas op het laatste moment te noemen om zo de schijn te wekken dat ze goedkoop zijn. Ons advies is om dit te voorkomen: een geïrriteerde bezoeker is geen terugkerende bezoeker!
- Zorg voor veiligheid en vertrouwen
Een veilige website/bestelpagina straalt vertrouwen uit naar een klant. Bij een veilige website is de kans klein dat een bestelling nooit zal aankomen. In de conversie-psychologie wordt dit ook wel ‘minimization of perceived risk’ genoemd: het wegnemen van risico en onzekerheid.Een mogelijkheid is het omschakelen naar een HTTPS webshop (of minimaal je checkout omgeving). Vanaf 2017 wordt dit extra belangrijk: Google bestempelt je site als onveilig als je geen HTTPS hebt. Ook keurmerken stralen vertrouwen uit op het laatste moment.
Bonus tip: verlaten winkelwagen retargeting!
Bij Fingerspitz hebben wij inmiddels al aardig wat onderzoek gedaan naar retentie van checkoutproces verlaters in combinatie met verlaten winkelmandjes. Hierbij kun je denken aan het versturen van een e-mail met de inhoud van jouw winkelmandje indien er niet afgerekend is. Of via Facebook Retargeting. Interessant voor jou? Let us know!
Test deze tips zelf eens als je een online aankoop doet: onbewust zal je er toch op letten. Bepaal vervolgens wat het meest aansluit bij jouw (positieve) webshop ervaring.
Succes met jouw checkout page optimalisatie!
Interessant? Lees ook onze 8 tips voor converterende landingspagina’s.