Conversiegerichte contentmarketing: 7 tips

leestijd 5 minuten
27 maart 2024

Stel je voor: je content is een magneet. Het trekt niet alleen bezoekers aan, maar zet ze ook om in actie. Dat is de kracht van conversiegerichte contentmarketing. 

Voor jouw bedrijf is dat geen luxe; het is noodzaak. Daarom wil je je content strategisch optimaliseren voor maximale impact. Stap je samen met ons in de wereld van conversiegerichte contentmarketing? 

Voorkom deze veelgemaakte fouten

Laten we beginnen bij de basis van effectieve content. Benader jouw content als een gesprek. Je wilt niet dat je gesprekspartner in slaap valt, toch? 

Daarom is het belangrijk dat je website een sterke leesbaarheid heeft. Jouw taak?

  • Vermijd lange, onbegrijpelijke teksten. 
  • Voldoende witruimte. 
  • Zet afgebakende informatie bij elkaar. 
  • Plaats woorden bij iconen. 
  • Een te klein formaat in teksten of visuals is ook killing.

Stukken moeten makkelijk te scannen zijn. Hapklaar en aantrekkelijk zodat je meteen de kern raakt, dat is wat je wilt. Heb je meer dan drie regels te vertellen? Kies dan voor ‘’Lees meer…’’. Eenvoud en helderheid zijn je beste vrienden. 

Oja, en praat niet te veel over jezelf. Denk en schrijf juist vanuit de behoeften van je klant. 

A/B testen zijn je basis

Stel je voor dat je twee routes hebt naar je favoriete bestemming. Hoe beslis je welke je neemt? Door ze beide uit te proberen. Dat is het idee achter A/B-testen. 

Probeer verschillende benaderingen en houd bij welke het beste resultaat oplevert. Dan weet je wat werkt. Zo optimaliseer je je route naar succes. Dat is een vast onderdeel van conversiegerichte contentmarketing. 

  1. Meet je effectiviteit

Zie je content als experiment. Elk geschreven stuk is een kans om te leren. Als je het effect van je content meet, weet je welke strategieën je slim kunt finetunen. Je content moet niet alleen spreken, maar ook luisteren – luisteren naar data. 

AI-tools, enquêtes (voor- en achteraf), A/B- en usability tests helpen je. Op die manier leer je wat de aandacht trekt, en wat niet. Data en klantinzichten zijn je kompas. Zo weet je zeker dat je content matcht met je publiek en hun behoeften.

  1. Beweeg mee met je publiek

Elke doelgroep is als een unieke puzzel. Jouw taak is het vinden van het juiste stukje. Combineer aantrekkelijk design met krachtige tekst. Luister naar wat je klanten zeggen. Reviews en de ‘voice of the customer’ zijn een schatkaart die je leiden naar ‘what to say’ en ‘how to say it’.

Want elke doelgroep heeft hun eigen taal. Of je nu schrijft voor techneuten of creatievelingen, nieuwe of terugkerende klanten. Het aanpassen van je stijl en toon maakt het verschil tussen gehoord worden en genegeerd worden. Vergeet de Unique Selling Points vanuit je bezoeker niet!

Door te personaliseren en je publiek direct aan te spreken, verhoog je niet alleen de betrokkenheid. Zo verhoog je ook de kans op conversies.

  1. Gebruik de kracht van storytelling

Verhalen zijn als lijm; ze houden de aandacht vast. Het verbindt en beweegt, omdat een sterk verhaal emoties opwekt. Toon begrip. Zo bouw je een brug tussen jouw merk en je publiek. 

Verwerk storytelling in je content en ervaar hoe je publiek aan je lippen hangt. Klaar om te doen wat je van ze vraagt. Op naar meer conversies. Maar alleen als je werkt met de juiste informatiehiërarchie. 

  1. Denk na over effectieve call-to-actions

Een call-to-action is je afsluitende zin die de lezer tot actie aanspoort. Zorg dat deze helder, overtuigend en onweerstaanbaar is. Passend bij wat je gebruiker ook echt wilt en verwacht. Omschrijf dit activerend of vanuit de ik-vorm. Test vooral wat werkt voor jouw doelgroep. 

Maar let op: kies wel altijd voor de juiste, logische volgorde van je call-to-actions. 

Een sterk ontworpen CTA maakt het verschil tussen een passieve bezoeker en een actieve deelnemer.

  1. Pas psychologische principes toe

Mensen zijn geprogrammeerd om op bepaalde manieren te reageren. Begrijp de drijfveren van jouw publiek en speel daar op in. Cialdini principes zijn snelle hacks om te verwerken in je copy. 

Door psychologische principes toe te passen in jouw content, spreek je direct de emoties en behoeften van jouw lezers aan, wat de kans op conversie verhoogt.

  1. Schrijf mobielvriendelijk

In een tijd waarin iedereen aan zijn mobiel vastgeplakt zit, heb je geen keuze meer. Mobile first, het is een vereiste. Zorg dat je content er strak uitziet. En dat je op dat kleine schermpje kiest voor de juiste informatie hiërarchie. 

Op elk apparaat wil je een structuur bieden waar mensen makkelijk doorheen navigeren. Zo mis je geen enkele kans om te connecten met je publiek.

  1. Speel in op vertrouwen en geloofwaardigheid

In een wereld vol keuzes zoeken mensen merken die ze kunnen vertrouwen. Een professionele website is onmisbaar om dit te bereiken. Ook bouw je onder andere vertrouwen op door snel antwoorden te geven op de belangrijkste vragen. Dat antwoord wil je lezer in de intro al kunnen vinden. Denk dus altijd na over waar je welke informatie plaatst om je lezers te overtuigen. 

Wees transparant, toon echte reviews en bouw een relatie op met je publiek. Het is als een fundament voor je huis; zonder vertrouwen stort alles in.

Jouw eerste stap naar conversiegerichte content?

Conversiegerichte contentmarketing is geen bijzaak; het is de kern van jouw strategie in dit digitale tijdperk. Door aandacht te hebben voor deze tips, wordt content een krachtige factor in jouw groei en succes. 

Wat ga jij als eerste met je content doen om acties uit te lokken?

Meer over Anouk

Sterke content boeit, raakt en verbindt. Dat is hoe je waarde toevoegt voor je lezer. En natuurlijk voor je merk.

Anouk van Eijk
Contentmarketeer

Lees meer over