Converteerderssurveys: je goudmijn van klantfeedback

leestijd 5 minuten
13 juni 2024

Weet jij waarom je klanten bij jou kopen? Waarschijnlijk denk je dit precies te kunnen vertellen over je bedrijf. Maar je wilt dat je klanten zich maximaal herkennen in jouw product of dienst. Daarom is het altijd onmisbaar om meer te leren over de behoeften en motivaties van je klanten. Maak kennis met je nieuwe beste vriend: converteerderssurvey.

Wat is een converteerderssurvey?

Even een stapje terug: wat is een converteerderssurvey? 

Met een converteerderssurvey doe je onderzoek naar feedback van klanten die recent een aankoop hebben gedaan, of een andere conversie hebben voltooid. 

Het doel van zo’n survey? Beter begrijpen waarom deze klanten besluiten om over te gaan tot een aankoop/conversie. Of wat ze bijna heeft tegengehouden. 

Wanneer je dit uitvraagt? Zo kort mogelijk na de aankoop. Dan ligt de klantervaring nog vers in het geheugen.

Open of gesloten converteerderssurvey?

Dit is hoe het werkt. Je hebt namelijk twee opties: een open of gesloten antwoordmogelijkheid. Jouw keuze hangt af van het doel van je onderzoek. Stel jezelf dus éérst de vraag: ‘’Wat is mijn onderzoeksvraag en wat wil ik écht achterhalen van mijn klant?’’

Wil je diepere antwoorden en weet je niet welke inzichten je kunt verwachten? Stel dan een open vraag! Deze analyse kost meer tijd, maar je ontdekt échte drijfveren.

Gesloten vragen? Sturend, maar effectief. Verwerk altijd een ‘anders’-mogelijkheid en wissel je opties willekeurig af. Zo beïnvloed je de antwoorden niet.

Specifieke, eenduidige antwoorden nodig? Kies dan voor gesloten vragen. Gemakkelijk analyseren, heldere inzichten.

Converteer meer met échte klantkennis

Dat gezegd hebbende… even een wake-up call waarom ook jij aan de slag wilt met converteerderssurveys. 

Jij bent als marketeer overtuigd van jouw kennis, toch? Je denkt je klanten en hun motivaties als je broekzak te begrijpen. En daar baseer je je marketinguitingen op. Maar klopt dat wel?

Zonder échte klantfeedback te verzamelen, is de kans groot dat je marketingboodschappen niet aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep. Ja helaas, dat kost je conversies.

Een converterdeerssurvey is dé manier om de echte drijfveren van je klanten te onthullen. Door direct met je klanten dat gesprek aan te gaan, krijg je waardevolle feedback om je marketinguitingen te optimaliseren. 

Weg met al die marketing- en productaannames. Skip je tunnelvisie, een typisch voorbeeld van bias. Het is tijd om krachtige boodschappen te creëren die écht matchen met je doelgroep.

Voorkom de curse of knowledge

Raad eens… De kans blijft groot dat jij jezelf voor de gek houdt. Simpelweg door je eigen kennis. Daarom vergeet je de simpele drijfveren van je klanten. Voorkom de Curse of Knowledge

Guess what: je klanten kopen niet (alleen) om jouw mooie verhaal. Het draait ook om andere redenen. Neem dus niet onbewust aan dat anderen, inclusief klanten, dezelfde kennis of inzichten delen als jij. Jouw taak is om altijd nieuwsgierig te blijven naar de verschillende aankoopredenen.

Jouw voordelen van een converteerderssurvey

Het inzetten van converteerderssurveys geeft jou verschillende voordelen:

  • Klantgerichte verbeteringen: Door direct van de klant te horen, kun je producten en diensten beter afstemmen op hun behoeften en wensen.
  • Verhoogde klanttevredenheid: Door te laten zien dat je waarde hecht aan de mening van klanten, boost je hun tevredenheid en loyaliteit.
  • Ontdekken van knelpunten: Surveys helpen bij het identificeren van problemen in het conversieproces. Anders blijven deze misschien wel onopgemerkt…
  • Effectievere marketing: Door naar de “voice of the customer” te luisteren, krijg je direct inzicht in de wensen, behoeften en ervaringen van je klanten. Zo stem je je marketingboodschappen beter af op de echte redenen waarom klanten kiezen voor jouw bedrijf.

Dus, wil jij je klantreis optimaliseren? En je totale klanttevredenheid verhogen? Een converteerderssurvey is een krachtige tool.

De vijf gouden vragen voor je bezoekers

Als je je conversie wilt opschroeven, dan wil je deze vijf vragen aan je bezoekers stellen:

1. Waar heb je voor het eerst over ons gehoord?
Met deze antwoorden kom je erachter welke marketing activiteiten succesvol zijn. Maar bovenal: Welke niét.

2. Wat heeft je overgehaald om voor ons te kiezen?
Zo achterhaal je wat de meest meeslepende functies of USP’s van je dienst/product zijn.

3. Welke alternatieve aanbieders heb je overwogen, voordat je voor ons koos?
Op die manier achterhaal je meteen wie je on- en offline concurrentie is. Dit geeft je inzicht in je markpositie en klantvoorkeuren.

4. Wat hield je bijna tegen om bij ons te kopen?
Je herkent de obstakels en bezwaren waar bezoekers mee strugglen. Want zo pas je je interactie aan voor toekomstige klanten.

5. Wat was je grootste uitdaging, frustratie of probleem om online het juiste product/dienst te vinden?Deze vraag lijkt breed. En dat is ook zo. Wel geeft deze open vraag jouw bezoeker de kans om één of meerdere aspecten van hun ervaring te delen. Handig, want misschien zie je sommige dingen over het hoofd.

Kortom; het gaat niet alleen om het verzamelen van data. Je wilt waardevolle antwoorden verzamelen die je nieuwe inzichten geven. Focus op wat je nog niét weet van je bezoekers.

Beginnen maar!

Probeer het zelf. Begin met een simpele vraag stellen aan een zo groot mogelijke groep bestaande klanten: “Wat zijn de voornaamste redenen dat je een aankoop hebt gedaan bij [Bedrijf X]?”. Dit ontdek je makkelijk via een onderzoekstool, bijvoorbeeld Typeform. Daarna analyseer je de antwoorden om te ontdekken waarom gebruikers écht bij jou kopen. 

Klaar om je klanten te begrijpen en zo je marketing te versterken? Heel veel succes!

Meer over Sandra

Met online marketing raak je nooit uitgeleerd. Je blijft jezelf ontwikkelen en past het meteen toe in de praktijk, dat maakt het zo leuk.

Sandra Eikelenboom
Digital Marketing Optimizer

Lees meer over