De afgelopen weken hebben Jan en ik uitgelegd welke Google Analytics rapporten handige inzichten geven, zodat je je website en online campagnes kunt verbeteren.
Als een echte Dagobert Duck ben je je business instinct achterna gegaan en heb je inmiddels via het doelgroeprapport je doelgroep beter leren kennen. Vervolgens heeft Jan je inzichten gegeven via welke kanalen je bezoekers op je site terechtkomen en welk gedrag zij vertonen. Met hard werken weet je steeds beter in te spelen op je doelgroep en kun je inmiddels heel gericht op zoek naar jouw eerste geluksdubbeltje.
In dit blogartikel vertel ik meer over het laatste en naar Dagobert’s idee het meest interessante onderdeel in Google Analytics, namelijk het Conversie rapport.
Het mooie van dit rapport is dat je ziet hoe jouw zakenimperium presteert en in het geval van e-commerce wat voor flink fortuin je binnen hebt gehaald.
Je ziet in één oogopslag of je al een nieuwe goudkluis moet scoren, zodat je zeker weet dat je vervelende neefjes van je zuurverdiende centen afblijven. Ideaal!
Doelen > Overzicht
In dit overzicht bekijkt Donald Duck’s oom direct hoeveel doelen hij behaald heeft de afgelopen periode. Met behaalde doelen meet je de conversie van je site. Met andere woorden: je meet activiteiten die belangrijk zijn om het succes van je bedrijf te meten.
Good to know: de doelen die je hier ziet, heb je al eerder ingesteld bij het inrichten van Google Analytics. Bij sommige doelen heb je gegevens nodig die je via Google Tag Manager kan doorsturen, denk bijvoorbeeld aan het meten van uitgaande klikken naar je social media kanalen.
Het handige aan dit doelen overzicht is dat je gebruik kan maken van je segmenten. Zo kun je zien hoe het verkeer vanuit bijvoorbeeld Beslist presteert op je site. Afhankelijk van je doelstellingen kun je hier dus je campagnes op bijsturen.
Doelen > Doel URL’s
Op deze plek zie je waar de conversies behaald worden. In het geval van e-commerce zie je hier dus bijvoorbeeld je bedankpagina terugkomen van de checkout.
Doelen > Omgekeerd doelpad
Hier zie je de laatste vier pagina’s die mensen bezocht hebben voordat ze overgingen op conversie. Interessant om te zien welk pad men bewandelt, zodat je hier in kan optimaliseren.
Wellicht haken veel mensen af in een eerdere fase, omdat er informatie ontbreekt. Of willen veel mensen meer weten over het verzend- en retourbeleid voordat ze daadwerkelijk willen bestellen. Zulke informatie kun je dan verwerken op bijvoorbeeld de productpagina.
Doelen > Trechterweergave
Stel, je bent een webshop. Een belangrijk doel van je is een verkoop. Mensen bewandelen voordat ze een aankoop doen een bepaald pad. In de ideale wereld bezoeken ze eerst een specifieke productpagina, daarna bekijken ze eventueel het winkelmandje voordat ze doorgaan naar de checkout en uiteindelijk op de bedankpagina belanden.
In de trechterweergave kun je in één overzicht zien waar (en hoeveel) bezoekers afhaken. Interessante informatie voor conversie optimalisatie dus!
Doelen > Doelproces
Via dit rapport kun je antwoord krijgen op vragen, zoals waar komen bezoekers binnen in de trechter naar je conversie? Bekijken bezoekers content zoals je die verwacht? Of is er veel uitval op specifieke pagina’s? Om inzicht te krijgen in dit rapport, moeten er dus doelen (en idealiter trechters) zijn ingericht.
E-commerce > Overzicht
Hier vind je alle interessante input voor je webshop. Hoeveel transacties hebben er afgelopen periode plaatsgevonden? En wat was de bijbehorende opbrengst hierbij? Check per segment, zoals bijvoorbeeld AdWords verkeer, hoe de gemiddelde bestelwaarde is en optimaliseer hierin. Vergelijk ook jouw e-commerce conversieratio met de rest van de branche.
E-commerce > Productprestaties
Hier zie je precies welke producten verkocht zijn. Wat zijn jouw bestsellers? En maak je op je site hier al slim gebruik van door deze op een prominente plek weg te zetten?
E-commerce > Verkoopprestaties
Hoe is het koopgedrag door de maand heen? Zijn er specifieke dagen die beter presteren dan andere dagen? Bekijk hoe je shop presteert en of opbrengsten veel verschillen per dag van de week of datum. Gebruik een tweede segment om data te combineren en hier learnings uit te halen.
E-commerce > Transacties
Bekijk hier welke producten (samen) gekocht worden per transactie ID. Wellicht kom je tot inzicht dat specifieke productcombinaties goed samen gaan, en kun je dit als set verkopen in je shop.
E-commerce > Tijd tot aankoop
Sommige producten koop je niet zomaar. Daar moet je even over nadenken. Wellicht is de aanschafprijs hoog en kun je niet zomaar die beslissing maken halverwege de maand. Of moet je als consument zijnde nog overleggen met anderen.
Denk bijvoorbeeld aan een tweepersoonsbed. Jouw slaapwensen kunnen heel anders zijn dan die van je partner. Wil jij juist een hard of zacht matras? En hoe zou die splinternieuwe boxspring in jullie slaapkamer passen? Welke kleur stof past mooi bij die net geverfde muur? Heb je vanwege je lengte een langer matras nodig?
Kortom, allemaal vragen die de tijd tot aankoop kunnen beïnvloeden. Zeker bij zulke producten die vaak een hogere aankoopprijs hebben, willen mensen het product ook ‘in het echt zien en/of voelen’. Is de tijd tot aankoop bij jouw shop langer? Dan is het slim om met remarketing aan de slag te gaan!
Multi-channel trechters > Overzicht
In Google Analytics worden conversies en transacties toegewezen aan de laatste campagne, last click counts. Maar welke rol hadden andere kanalen hiervoor? Hoeveel tijd is er überhaupt verstreken voordat je klant overging tot conversie? Deze interessante informatie vind je terug bij de multi channel rapporten. Bij dit overzicht krijg je een algehele indruk van hoe groot het aandeel in de doelconversie van een specifiek kanaal is.
Multi-channel trechters > Assisted conversions
Wil je weten hoe vaak een specifiek kanaal meedoet in de klantreis naar conversie? Kijk dan eens in het rapport ondersteunende conversies. Ga na hoe belangrijk de kanalen zijn die je inzet. Denk ook eens na over de intentie van gebruikers van het specifieke kanaal.
Een goed voorbeeld hiervan is social media. Je gebruikt Facebook bijvoorbeeld niet vaak om te shoppen, maar mensen kunnen hier wel geïnspireerd raken en vervolgens bij jouw organisatie terechtkomen.
Bij ondersteunende conversies worden alle kanalen geteld waarbij het specifieke kanaal niet degene met de laatste interactie voor conversie was. De waarde van ondersteunende conversies is de totale waarde die aan de gekozen conversie (zoals transactie) is gekoppeld.
Iemand kan bijvoorbeeld naast Facebook ook klikken op een AdWords advertentie en uiteindelijk via de organische zoekresultaten converteren. Daarom kunnen gegevens dus dubbel worden geteld. Bij het inrichten van Google Analytics kun je non e-commerce conversiedoelen ook een waarde toekennen die hier meegeteld kunnen worden.
Multi-channel trechters > Beste conversiepad
Check hoe vaak een specifiek kanaal voorkomt in een conversiepad. Zit hier bijvoorbeeld het organische kanaal vaak bij? Ga dan na hoe je dit nog verder kan optimaliseren! Bekijk dan bijvoorbeeld op welke zoekwoorden met veel volume je op plek 2 of 3 staat en optimaliseer!
Multi-channel trechters > Padlengte
Hoeveel interacties met verschillende kanalen hebben jouw bezoekers nodig voor ze overgaan tot conversie? Bekijk het in het rapport padlengte.
Toeschrijving > Hulpprogramma voor modelvergelijking
Google Analytics is ingericht op het last click counts model. Met deze tool vergelijk je hoe een ander attributiemodel van invloed is op de waardering van marketing kanalen. Je kunt een aantal standaard modellen inzetten, zoals first click counts, lineair of tijdsverval. Ook interessant: je kunt een vergelijking maken tussen deze modellen!
Nu je weet hoe je Google Analytics moet inrichten en begrijpen, geven Jan en ik je de komende weken nog een aantal inzichten over hoe je data kan analyseren.
Lees volgende week hoe je dashboards maakt en download een aantal voorbeelden die wij al voor je gemaakt hebben.