Datagedreven online marketingaanpak: waarom en hoe je meer succes bereikt

leestijd 4 minuten
21 april 2023

Een voorwaarde om te groeien naar een succesvol bedrijf? Een sterke datagedreven online marketingaanpak. Alleen zo val je op tussen je concurrenten. Maar ook helpt deze manier van werken bij het maken van weloverwogen beslissingen. Want wat ga je doen om je doelgroep te bereiken? En nog veel belangrijker, hoe ga je ze binden?

We nemen je mee in de voordelen van een data-driven online marketingaanpak. En hoe beïnvloedt dit je verschillende online kanalen?

Wat is een datagedreven online marketingaanpak?

Mogelijk weet je al hoe het werkt, maar we leggen het je graag nog even uit. 

Een datagedreven online marketing aanpak gaat om het verzamelen en analyseren van gegevens. Uit verschillende bronnen. Om zo een totaalbeeld te hebben van jouw doelgroep. 

Met die informatie op zak ga je in de aanval. En kom je tot sterke marketingbeslissingen. Zoals? Het bepalen van de meest effectieve kanalen om je doelgroep te bereiken. Of nog beter: personaliseer je uitingen, gebaseerd op individueel klantgedrag. Hoe dan ook, je maakt eindeloze vertaalslagen voor je online marketing met behulp van data. 

Waarom een datagestuurde online marketingaanpak?

Vraag jij je af waarom vertrouwen op je onderbuikgevoel en kennis niet ‘gewoon voldoende’ is?
Meerdere voordelen én dus redenen om vandaag nog te starten met een datagestuurde online marketingaanpak:

  1. Juiste besluitvorming

    Door te baseren op data maak je sterke beslissingen over je marketingstrategie. Wat weer leidt tot succesvollere campagnes én betere resultaten. Win-win situatie!

  2. Betere klantinzichten

    Door klantgegevens te analyseren, krijg je meer inzicht in het gedrag, de voorkeuren en de behoeften van jouw doelgroep. Het gevolg? Relevantere en efficiënte marketingboodschappen die echt aansluiten bij wat jouw klanten verlangen.

  3. Hogere ROI

    Met een datagedreven aanpak focus je alleen op de kanalen en tactieken die resultaat opleveren. Zodat je bijvoorbeeld stuurt op een stijging in de doorklikratio van je campagnes. Een hogere ROI? Check.

  4. Persoonlijke content

    Aan de hand van het inzicht in individuele klantvoorkeuren, creëer je binnen de hele funnel gepersonaliseerde marketingboodschappen. Zo word je relevanter voor je doelgroep. En doordat je beter aansluit hun wensen, vergroot je de interactie.

Laat online marketingkanalen samenwerken voor de sterkste strategie

Het is belangrijk om te begrijpen hoe verschillende online marketingkanalen elkaar beïnvloeden. Zodat je ook snapt hoe je kanalen het beste inzet. En laat samenwerken. Voor een succesvolle online marketing strategie.

Want de keuze aan online marketingkanalen is reuze. Denk aan e-mailmarketing, social media, zoekmachineoptimalisatie (SEO), paid search en contentmarketing. Iedere discipline heeft zijn eigen pluspunten en doelstellingen. En je wilt alles laten samenwerken om jouw doelen te bereiken.

Voorbeeld 1

E-mailmarketing en social media gebruik je om klantrelaties op te bouwen. En je merkbekendheid te vergroten. Door deze kanalen te combineren, bereik je jouw doelgroep op meerdere platforms. Zo raken ze meer betrokken bij jouw merk/bedrijf.

Voorbeeld 2

Of combineer SEO met Google Ads om jouw zichtbaarheid in de zoekresultaten te vergroten. En in te spelen op de zoekintentie van je potentiële klanten. Want als je juist speelt met SEO, scoort jouw website hoog in de organische zoekresultaten. Terwijl Google Ads jouw website bovenaan de zoekresultaten toont als advertentie. Met de uitgebreide targetingopties van Google Ads richt je jouw advertenties op specifieke doelgroepen. Zo worden deze alleen getoond aan de juiste personen.

Groeien naar een data-driven organisatie?

Een data-driven organisatie is de toekomst. Noodzaak, kan je ook wel zeggen. Maar het opzetten van een datagedreven aanpak kan aan de start veel tijd en moeite kosten. 

Want zonder een verandering in je bedrijfscultuur gaat het heel moeilijk worden. En je moet nieuwe tools en processen durven omarmen. Wees je hiervan bewust. 

Onze tip? Begin klein en ga gericht te werk. Start met de meest relevante KPI’s, om deze vervolgens te monitoren. 

Sterke analyses zijn de basis

Marketing Intelligence Dashboards en rapportages helpen je. Gebruik bijvoorbeeld Google Data Studio bij het uitvoeren van analyses en het onderbouwen van beslissingen. Zorg wel dat je scherp bent op de kwaliteit van je data! 

Alle inzichten vanuit je analyses ondersteunen bij het vergroten van de bewustwording binnen je bedrijf.

Het leert je hoe online marketingkanalen elkaar beïnvloeden. Zodat je groeit naar een sterke, future-proof aanpak. En zo bouwt aan een effectievere en efficiëntere organisatie. Met meer bereik én conversies.

Oja, en het draagt bij aan hoe je je onderscheidt van je concurrent. Dus, waar wacht je nog op?

Meer over Rick

Every moment is another chance.

Rick Droger
Account Strateeg & Team lead

Lees meer over