4 kanalen voor elke e-commerce strategie

leestijd 9 minuten
25 juni 2020

Als webshopeigenaar of -marketeer zal het je niet ontgaan zijn dat de afgelopen jaren de online customer journey een enorme verandering heeft doorgemaakt. Het aantal kanalen waarop consumenten te bereiken zijn is enorm toegenomen, maar ook het aankoopgedrag van klanten is veranderd. Hierdoor wordt het voor jou als webshopeigenaar ook steeds moeilijker om op het juiste moment met de juiste boodschap jouw klanten te bereiken. Hoe zorg je ervoor dat jouw e-commerce marketing strategie wél aansluit op deze customer journey?

Wat is e-commerce marketing?

E-commerce marketing omvat alle marketingactiviteiten die ervoor zorgen dat het aantal online aankopen van een webshop stijgen. Dit omvat dus zowel de activiteiten die direct kunnen leiden tot een aankoop (bijvoorbeeld online adverteren op intentie-gerichte zoekwoorden) als de activiteiten die ondersteunend bij kunnen dragen aan een uiteindelijke aankoop (bijvoorbeeld het top-of-mind blijven bij (potentiële) klanten door middel van een gedegen social media strategie). Daarnaast is het noodzakelijk dat je in de basis over een krachtig e-commerce platform beschikt. Er is geen concrete e-commerce marketing strategie die voor iedere webshop zorgt voor een verhoging van het aantal online aankopen. Wél kunnen we een aantal belangrijke kanalen toelichten waar iedere webshop over na moet denken bij het bepalen van de juiste e-commerce marketingstrategie!

Zoekmachine marketing

Net als voor iedere andere website speelt zoekmachine marketing ook binnen e-commerce marketing een hele belangrijke rol. Zoekmachine marketing is immers, zoals de naam al doet vermoeden, het genereren van online zichtbaarheid, verkeer en daarmee als het goed is ook transacties via zoekmachines. En zeg nou zelf: hoe vaak start jij jouw online aankoopproces bij een zoekmachine? Precies!

Reden genoeg dus om ervoor te zorgen dat jouw e-commerce webshop een solide basis heeft binnen de bekende zoekmachines. Dit kan je zowel betaald (zoekmachine adverteren) als onbetaald (zoekmachine optimalisatie) bereiken.

Zoekmachine adverteren voor webshops

Bij zoekmachine adverteren (Search Engine Advertising) gaat het om het inkopen van posities binnen de zoekresultaten van zoekmachines, voornamelijk in Google en Bing. Veruit de belangrijkste hierin is nog altijd Google, waar je met behulp van Google Ads (vroeger Google AdWords) advertentieruimte in kan kopen binnen het advertentienetwerk van Google. Voor jou als e-commerce webshop biedt Google Ads enorm veel mogelijkheden om binnen de zoekmachine onder de aandacht van je doelgroep te komen. Hiervoor kan je, naast de welbekende tekstadvertenties, natuurlijk ook gebruik maken van Google Shopping.

Google Shopping: niet te missen voor jouw webshop!

Google Shopping wordt gebruikt om producten onder de aandacht te brengen en te verkopen vanuit de zoekresultaten van Google. Je ziet ze tegenwoordig bijna altijd aan de rechterkant van de zoekresultaten staan wanneer je op zoek bent naar een product. 

Het grote voordeel van Google Shopping advertenties ten opzichte van de ‘normale’ tekstadvertenties is dat je veel meer informatie over je product kwijt kan. Zo bestaan Google Shopping advertenties uit:

·        Producttitel

·        Productafbeelding

·        Productprijs

·        Aanbieder (naam van jouw webshop)

·        Extra extensies, zoals reviews of USP’s

Voor een webshop dus de uitgelezen mogelijkheid om direct binnen de zoekopdrachten een greep uit het aanbod te tonen!

Zoekmachine optimalisatie

Naast het inkopen van verkeer vanuit zoekmachines bestaat er natuurlijk ook nog de mogelijkheid om vanuit niet-betaalde zoekresultaten verkeer naar jouw webshop te trekken: zoekmachine optimalisatie!  De doelstelling voor een marketeer die zich richt op zoekmachine optimalisatie is op zoveel mogelijk relevante termen een zo hoog mogelijke positie behalen. Immers, hoe hoger in de zoekresultaten, hoe meer kliks naar de website ontvangt. Want zeg nou zelf: hoe vaak klik jij door naar de tweede of derde pagina van de zoekresultaten?

Als e-commerce webshop wil je je focussen op enkele belangrijke pagina’s om zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te trekken:

·        Homepage

·        Categoriepagina’s

·        Productpagina’s

·        Blogs

Binnen de homepage, de categoriepagina’s en de productpagina’s wil je je focussen op zoekwoorden die direct verband hebben met de producten die je aanbiedt (product zoekwoorden). Je wil namelijk dat wanneer iemand zoekt op ‘nieuwe trainingsbroek kopen’, deze persoon dan op jouw aanbod trainingsbroeken terechtkomt. Deze zoekterm komt dan idealiter ook uit op de categoriepagina ‘Trainingsbroeken’. Is iemand op zoek naar een specifiek model trainingsbroek van Adidas? Zorg dan door middel van zoekmachine optimalisatie dat deze persoon op deze trainingsbroek uit jouw assortiment terechtkomt.

Binnen de blogartikelen wil je je focussen op zogenaamde long-term zoekwoorden die vaak gericht zijn op vragen die spelen bij jouw potentiële klanten. Aansluitend aan het voorbeeld hierboven zou een goed zoekwoord voor blogs bijvoorbeeld ‘Welk Adidas trainingspak kopen?’ zijn. Weet je niet welke vragen spelen bij jouw doelgroep? Gebruik dan eens UberSuggest of AnswerThePublic! Zij geven je op basis van steekwoorden een goede indicatie van de vragen die spelen!

E-mailmarketing & marketing automation voor webshops

Ook e-mailmarketing (in combinatie met Marketing Automation) is niet meer weg te denken uit een gedegen e-commerce marketing strategie. Toch blijkt e-mailmarketing binnen e-commerce nog lang niet voldoende geïntegreerd. Uit het Trendrapport 2019 van Spotler blijkt bijvoorbeeld dat slechts 55% van alle e-commercemarketeers en webshopwinkeliers software voor e-mailmarketing heeft geïmplementeerd. Daarnaast geeft nog 15% aan dit ook het komende jaar niet te gaan doen.

Maar waarom zou je als webshopmarketeer tóch e-mailmarketing moeten gebruiken?

Customer lifetime value verhogen met e-mailmarketing

E-mailmarketing is het uitgelezen kanaal om de klantloyaliteit & daarmee de customer lifetime value van bestaande klanten te vergroten. Het verhogen van de omzet vanuit terugkerende klanten is namelijk onmisbaar voor het realiseren van groei voor ieder bedrijf. Door gebruik te maken van bestaande data (zoals bijvoorbeeld historische aankopen) kunnen mails & aanbiedingen specifiek afgestemd worden op de ontvanger. Daarnaast zijn de kosten voor een marketingcampagne voor een terugkerende klant vele malen lager dan voor een nieuwe klant, omdat deze jouw webshop al kent.  Naast transactionele e-mails kan je bij e-mailmarketing voor e-commerce webshops natuurlijk ook nog denken aan onder anderen abandoned shopping cart campagnes, event-driven e-mails, maar ook persoonlijke verjaardagsmails! Hoe ga jij je klanten binden aan jouw merk?

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners of resellers belonen voor het verkopen van producten of diensten van de adverteerder. Hierbij kan je denken aan een vergoeding per transactie of lead. Vanuit de partners worden bezoekers doorgestuurd naar de website van de adverteerder (jij in dit geval!). De adverteerder betaalt vervolgens een vergoeding wanneer deze bezoeker een transactie voltooid.

Enkele voordelen van affiliate marketing voor jouw webshop:

·        Profiteer van de (online) marketing inspanningen van jouw partners

·        ‘No cure no pay’

·        Ideaal voor het bereiken van nieuwe klanten

·        Veel bestaande affiliate netwerken, waardoor affiliate marketing snel is opgezet

·        En natuurlijk: meer verkopen!

Toch is affiliate marketing niet voor iedere webshop het geschikte kanaal. Wanneer de gemiddelde aankoopprijs van jouw producten erg laag is, moeten jouw partners erg veel verkopen realiseren om een mooie commissie te krijgen. Daarnaast houd je zelf ook geen marge meer over. Wil je weten of affiliate marketing voor jouw webwinkel geschikt is? We helpen je graag verder!

Social media marketing voor e-commerce

En tot slot, een kanaal waar je ook écht niet meer omheen kan: Social Media. Nog nooit was het aantal fanatieke gebruikers op de verschillende sociale media zo hoog als nu. Voor veel mensen is het checken van de verschillende social media ’s ochtends één van de eerste dingen die ze doen als ze opstaan en ’s avonds één van de laatste dingen die ze doen voordat ze weer naar bed gaan. De bekendste social media kanalen zijn natuurlijk Whatsapp, Facebook, Instagram & LinkedIn. Maar ook Pinterest, Snapchat of TikTok worden steeds bekender, waardoor steeds meer webshops aanwezig willen zijn op deze kanalen. Zaak dus om er op tijd bij te zijn, voordat je concurrenten er met de klanten vandoor gaan!

Social media marketing is het inzetten van social media om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen of naamsbekendheid voor jouw bedrijf te genereren. Naast dat het belangrijk is om ‘organisch’ in de loop te blijven bij je volgers door het delen van relevante content is ook het adverteren via social media onmisbaar voor jouw webshop.

Social media advertising voor e-commerce shops

Social media advertising biedt enorm veel mogelijkheden voor webshops om hun producten onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. De targeting mogelijkheden zijn enorm en met zoveel dagelijkse gebruikers is jouw doelgroep altijd te bereiken via één van de sociale media. Maar ook de advertentiemogelijkheden worden steeds ruimer. Waar we binnen de bekendste kanalen (Facebook & Instagram) eerst alléén nog maar konden adverteren met standaard tekstadvertenties, zijn er tegenwoordig veel andere manieren om jouw producten onder de aandacht te brengen. Denk bijvoorbeeld aan:

·        Carrousel ads / multi product ads

·        Dynamic product ads

·        Facebook / Instagram Shopping ads

Meer weten over de mogelijkheden van social media advertising voor webshops? We praten je graag eens bij!

Ben je klaar om jouw e-commerce marketing naar een hoger niveau te tillen?

Hopelijk hebben we je wat inspiratie kunnen geven voor de verschillende kanalen die onmisbaar zijn voor iedere e-commerce marketing strategie. Nu ben jij aan de beurt om de juiste strategie te hanteren! Begin bij het bepalen van jouw doelstellingen en bepaal aan de hand daarvan hoe de verschillende kanalen kunnen gaan bijdragen aan het behalen van dit doel!

Heb je hulp nodig bij het bepalen van jouw e-commerce marketing strategie en de implementatie daarvan? Neem vrijblijvend contact met ons op of kom eens langs voor een lekkere kop koffie! We helpen je graag verder.

Meer over Joris

Binnen de online marketing vinden er dag in, dag uit ontwikkelingen plaats. Dat vind ik zo mooi aan het vak!

Joris Krauweel
Former Lead SEO

Lees meer over