De Grote Kleine Beginnersgids voor Datavisualisatie

leestijd 6 minuten
23 januari 2023

Data, data en nog eens data. Deze informatie zit in cookies, in campagnes, transacties. Eigenlijk in alles, data is overal.

In de datawereld maken marketeers gebruik van analytics-en visualisatie tools om snel inzicht te krijgen in groeikansen. Zo is data gemakkelijker te analyseren en te begrijpen. 

Wat heb je nodig om data te begrijpen?

Grafieken, kaarten, diagrammen en schema’s. Deze visualisaties werken versterkend en ondersteunen je in het (effectief) lezen van de data!
Welke visualisatie kies je om een helder verhaal te creëren?

De visualisatie hangt af van welke informatie je wilt vertellen. Ahh, stress! Waar moet je beginnen? ? We leggen het je uit in dit blog over datavisualisatie!

Waarom datavisualisatie?

Als marketeer weet je naar welke data je kijkt. Onbekenden zien echter een doolhof aan cijfers, statistieken en andere gegevens (Help!). 

Zie datavisualisatie als de bewegwijzering in de Ikea. Om de lezer te wijzen op de beste route. Of de boodschap die je wilt vertellen.

Dat is de reden om data visueel te maken. Voor je eigen overzicht, maar ook om je informatie beter over te dragen aan anderen.

Kijk eerst naar het type data dat je hebt. Wil je data vergelijken? Dan is het relevant om een ontwikkeling of verschil in je gegevens te laten zien. Of je toont juist de relatie tussen de gegevens aan.

Soorten datavisualisaties

Grote kans dat wanneer je aan datavisualisatie denkt, je eenvoudige staafgrafieken of cirkeldiagrammen voor je ziet. 

Deze visualisaties vormen de basis. Alleen er is nog heel veel meer! 

Hoe je data visualiseert is afhankelijk van wat je met jouw data gegevens laat zien. Groepeer vergelijkbare data zodat je de focus houdt op de belangrijkste boodschap.

Data geef je weer in zes soorten visualisaties:

  • Vergelijking maken tussen data;
  • Ontwikkelingen binnen data aantonen;
  • Inzoomen op een deel data van het geheel;
  • Relatie/hiërarchie maken binnen datapunten;
  • Locatie/positie van data;
  • Verspreiding (distributie) van data

Chart Guide biedt in PDF een volledig overzicht van alle grafieken en schema’s, afhankelijk van je doelstelling. 

Geef het kleur

Mensen zijn visueel ingesteld. Kleuren helpen om informatie beter over te dragen.

Oh zo cliché, maar wat wil je als eerste communiceren? Geef de meest belangrijke of positieve resultaten een opvallende, heldere kleur ten opzichte van de andere gegevens. 

Voor een goed overzicht gebruik je weinig kleurvariaties. Binnen een visualisatie speel je met verschillende kleurtonen van één kleursoort. Ga dus niet all out en vermijd alle kleuren van de regenboog.

Wanneer je meerdere visualisaties gebruikt, is het belangrijk om niet voor kleuren te kiezen die in kleurtoon te dicht bij elkaar liggen. Het wordt dan lastig om onderscheid te maken.

De 3 beste tools voor datavisualisatie

Gebruik je een CMS of Google Analytics? Lees je een rapport of onderzoek? Datavisualisatie is altijd een geïntegreerd onderdeel. 

Is dat niet het geval? Maak dan gebruik van externe tools, zoals deze datavisualisatie toppers. We delen enkele mogelijkheden!

#1 Tableau

Zo wordt de tool Tableau veel gebruikt voor de creatieve en interactieve vormgeving van data. Omdat je met Tableau makkelijker filtert op resultaten, verwerk je een grote en diverse hoeveelheid aan data in je visualisaties. 

Daarnaast is de tool gebruiksvriendelijk, al vergt het veel tijd om het programma goed onder de knie te krijgen. 

Tableau is een betaalde tool, maar biedt ook een gratis versie aan; Tableau Public.

#2 Looker

Een andere geschikte optie is Looker. Deze tool is van Google en onderdeel van de Cloud. Looker heette eerst Google Datastudio.  En werkt super fijn met alle andere Google producten.

Met een brede range aan blocks en plugins op de Marktplaats, werk je veel verschillende type visualisaties uit. Ook voeg je verschillende type grafieken en schema’s bij elkaar voor een overzicht en duidelijk verhaal.

#3 Power BI

Ben je liefhebber van Microsoft? Dan maak je gebruik van Power BI.

Je import eenvoudig data vanuit verschillende bronnen, waarna je snel interactieve dashboards en overzichtelijke rapportages maakt. Power BI (Business Intelligence) verbindt de gehele Microsoft 365-omgeving.

#4 Gratis tools

Heb je een klein budget? Kijk dan eens naar gratis tools zoals Datawrapper of Google Charts.

Do’s en don’ts van datavisualisatie

Maar wat moet je wel en niet doen om een duidelijke visualisatie te maken? 

Met deze do’s en don’t optimaliseer je jouw datavisualisatie.

Do: Less is more

Complexe grafieken, schema’s, infographics en andere lastige visualisaties maken het alleen maar lastiger om data goed te begrijpen. 

Daarom is het belangrijk om je kleurenpalet rustig te houden. 

Maak daarnaast gebruik van traditionele visualisaties die passen bij de data die je wilt presenteren. Zorg tot slot voor een duidelijke communicatie in je legenda en titels.

Do: Vertel een verhaal

Je wilt een verhaal vertellen aan de hand van je datavisualisaties. Houd hier ook rekening mee in de volgorde van je visualisaties.

Mensen lezen van links naar rechts, dus start links bovenin met de belangrijkste gegevens. 

Beweeg mee met de belangen van de ontvanger. Zo houd je de presentatie interessant en blijf je nieuwsgierigheid opwekken. Daarnaast is jouw gedachtegang en de boodschap die je wilt overbrengen veel beter te volgen. 

Don’t: Te veel informatie

Houd de hoeveelheid informatie compact. 

Te veel tekst, cijfers of iconen maken de visualisatie chaotisch. Dan gaat het doel van de visualisatie verloren. Namelijk overzicht creëren. 

Don’t: Incorrecte verhoudingen en onjuiste volgordes

De verhoudingen tussen de tekst en de visualisaties zijn enorm belangrijk.

Visualisaties vallen meer op dan tekst. Dat betekent dat mensen vaak eerder afgaan op het visuele aspect. Daarna lezen ze pas de tekst.

Wil je voorkomen dat je data verkeerd wordt begrepen? Dan is het van belang dat je de verhoudingen op de juiste manier weergeeft. Dus niet zoals bovenstaande afbeelding.

Daarnaast kunnen foutieve volgordes ook een vertekend beeld geven. Onderstaande afbeelding is een goed voorbeeld van de verwarring die dan kan ontstaan.

Je hebt nu onze Grote Kleine Beginnersgids voor Datavisualisatie gelezen. Zo heb je alle kennis in huis om zelf aan de slag te gaan. Veel succes met het creëren van spetterende visualisaties!

Wil jij meer leren over datavisualisatie of growth marketing? Meld je aan voor ons Growth Lab!

Lees meer over