De impact van Google for Jobs

leestijd 10 minuten
25 juni 2020

In tijden van het COVID’19 zijn veel bedrijven onzeker over welke invloed deze situatie heeft op hun bedrijf. Bij de een liggen de werkzaamheden deels of zelfs volledig stil, de ander krijgt het niet gebolwerkt. Het contrast is momenteel erg groot.

Bedrijven stellen zich een hoop vragen. Hoe blijf je overeind? Hoe lang gaat het nog duren? En, wat voor gevolgen heeft dit op je bestaan?

Sommige bedrijven zijn genoodzaakt om ontslagen in te dienen om de broek omhoog te kunnen houden. Denk bijvoorbeeld aan KLM waar duizenden banen geschrapt worden. Andere bedrijven weten niet hoe snel ze nieuw & gemotiveerd personeel moeten aantrekken, zoals bijvoorbeeld online supermarktketen PicNic. De economie kent momenteel een flinke dip. De meeste bedrijven denken daarom nu niet aan het binnenhalen van nieuwe werknemers.

Toch is het goed om te weten dat de recruitment wereld niet stil staat. Hoe ga je te werk als de economie weer een vlucht krijgt en je op zoek moet naar nieuwe mensen? Ik neem je graag mee in mijn blog over dit vraagstuk en welke rol Google for Jobs hier voor jou als bedrijf in kan spelen.

Vanuit mijn ervaring binnen het recruitment-landschap ben ik hier dagelijks mee in contact gekomen.

Bedrijven én werkzoekenden zitten met vragen. Werkgevers stellen zich bijvoorbeeld vragen als: hoe moeten we ons positioneren om de juiste doelgroep te bereiken? Hoe kom ik zo snel mogelijk aan de juiste professionals? En wat zijn de pull- en pushfactoren van deze professionals? 

Werkzoekenden vragen zich vooral af hoe ze de juiste vacatures vinden, hoe ze meer te weten kunnen komen over het bedrijf of hoe ze er nu achter moeten komen of een vacature bij ze past. 

Het huidige recruitment-landschap

Het recruitment-landschap wordt momenteel geleid door verschillende jobboards en voelde de concurrentie van LinkedIn steeds heviger worden. LinkedIn is een groot professioneel netwerk, welke (vaak hoogopgeleiden) professionals over de hele wereld makkelijk met elkaar in contact brengt. Er wordt kennis gedeeld, communities worden aangemaakt, business gedreven en het bereik is enorm.

Middels LinkedIn Ads en een goede targeting, kan er met een goede campagne de gewenste doelgroep bereikt worden. Het enige nadeel is dat hier over het algemeen een redelijk prijskaartje aan hangt. Google for Jobs heeft daarentegen een lager prijskaartje en ook een enorm bereik. Het bereikt namelijk niet alleen de mensen die lid zijn van een bepaald platform, maar iedereen die binnen Google op zoek gaat naar een baan. 

Hello there, Google for Jobs!

Naar verwachting gaat Google for Jobs veel roet in het eten gooien van de bestaande jobboards. Google for Jobs maakt het in deze snel veranderende arbeidsmarkt mogelijk om je vacature beter te positioneren en sneller de juiste kandidaat te vinden. Ook voor werkzoekenden wordt het gemakkelijker om ze met de juiste vacatures te verbinden.

Google for Jobs is een geoptimaliseerde weergave (banenzoekmachine) van vacatures binnen de zoekmachine van Google. Het zorgt ervoor dat werkzoekenden sneller hun ideale (droom)baan vinden aan de hand van de ingevoerde criteria. Maar ook voor bedrijven is dit een enorme vooruitgang. Normaal betaal je als bedrijf een x bedrag per maand of per vacature voor het plaatsen of invullen van een vacature. Maak je gebruik van Google for Jobs dan zijn de kosten beperkt, want het gebruiken hiervan is zelfs gratis! Het is echter wel van belang dat de structured data van hoog niveau is om hoog in de ranking te komen. Door middel van het juist invoeren van de structured data kunnen bedrijven met hun vacatures zelfs boven die van de jobboards in Google komen te staan. Waardoor deze vacatures dus eerder opgemerkt worden en de kosten zelden tot nooit opwegen tegen de kosten die je maakt bij betaalde advertenties, campagnes, het inzetten van jobboards of recruitment partijen.

Google for Jobs helpt dus zowel de werkzoekende als de werkgever om eerder onder de aandacht te komen of de juiste vacature te vinden. Naast het technische aspect is het van belang dat de vacaturetekst qua inhoud klopt en goed aansluit op de gewenste kandidaat. Schep de juiste verwachtingen, gebruik de juiste functietitels en gebruik de juiste zoekwoorden (belangrijk voor SEO). Het is namelijk de vacaturetekst waar het uiteindelijk om draait. 

Google for jobs - Hoe richt je je vacature in

Een geoptimaliseerde vacature geeft een werkzoekende de kans om direct online een sollicitatie te kunnen doen en door te klikken naar je website. Daarnaast wordt er ook sterk gekeken naar de kwaliteit van de vacaturetekst in tegenstelling tot de jobboards. Hoe beter de kwaliteit, des te sneller je gevonden wordt in Google. Deze kwaliteit bekijkt Google onder andere aan de hand van het aantal klikken naar de website (CTR), de tijd dat iemand op de vacaturedetailpagina blijft en het percentage ‘wegklikkers’.

Maar, wat zijn nou de voordelen voor bedrijven?

Voor bedrijven is Google for Jobs zeer interessant, omdat de vacaturedetailpagina (indien de structured data klopt) als eerste getoond wordt binnen de zoekresultaten van Google. De vacature wordt in deze leidend, waardoor het mogelijk is om ook organisch boven de jobboards zichtbaar te zijn. Google for Jobs geeft bedrijven de kans om exposure te creëren bij meer kandidaten, waardoor het makkelijker en effectiever wordt om werkzoekende met de juiste vacatures te verbinden.

Voordelen van Google for Jobs voor bedrijven kunnen zijn:

·       Ze vergaren een prominente plaats binnen de zoekresultaten.

Waarbij je posts, inclusief logo’s, ratings, reviews en de omschrijving van de betreffende baan toegankelijk zijn om in Google for Jobs feature weer te geven.

·       De kans op conversies neemt toe.

Werkzoekende kunnen jouw bedrijf via Google for Jobs sneller bereiken en doorklikken naar je website.

·       De kwaliteit van sollicitanten gaat omhoog.

Omdat de werkzoekende verschillende criteria kunnen invullen in combinatie met machine learning, wordt de kans groter dat ze uitkomen bij de juiste vacature.

Wel goed om bij stil te staan is dat Google een zoekmachine is. Vacatures kunnen niet op Google for Jobs geplaatst worden, maar dienen op de eigen website (externe website) geplaatst te worden. De kwaliteit van deze vacatures zorgt ervoor dat ze goed vindbaar zijn.

En wat zijn de voordelen voor werkzoekenden?

Google heeft de mogelijkheid om de vacature te vinden waarvan ze denken dat die bij een werkzoekende past. Ze hebben veel data van jou als gebruiker en kunnen een vacature aan de persoonlijkheid en wensen van een werkzoekende koppelen door middel van Machine Learning. Simpel gezegd leert de computer een persoon kennen en kan het op deze manier gepersonaliseerde informatie aan deze werkzoekende bieden. Werkzoekenden worden niet langer meer van het ene naar de andere jobboard gestuurd, maar hebben toegang tot alle vacatures op één plek. Dubbele vacatures worden binnen de zoekresultaten van Google teruggebracht, zodat je niet steeds op dezelfde vacature uitkomt.

Hoe werkt het nou precies?

De verantwoordelijkheid ligt bij de bedrijven zelf. Zij moeten ervoor zorgen dat er gedetailleerde informatie geleverd en gecodeerd wordt volgens de stappen van Google for Jobs. Dit is noodzakelijk, zodat Google de vacatures kan begrijpen en presenteren. Want zonder de juiste en complete gestructureerde data wordt het gewenste resultaat niet behaald. Maar ik hoor je al denken: “Wat is deze structured data eigenlijk?”. Structured data is een gestandaardiseerde code die wordt gebruikt om informatie over een webpagina te geven. Het zorgt ervoor dat zoekmachines de inhoud van een website kunnen begrijpen en indexeren. Waarbij het van belang is dat ze een accurate weerspiegeling zijn van de content op de pagina, denk dan aan de tekst, afbeeldingen, video’s etc. Structured data is dus enorm belangrijk voor de vindbaarheid van de vacature in de zoekmachine. De gestructureerde data is nodig om de content op de vacaturedetailpagina in te richten, zodat Google dit op zijn beurt kan gebruiken voor de volgende filters:

·       Locatie

·       Functietitel

·       Aantal uren

·       Vakgebied

·       Aanbevolen vacatures (op basis van machine learning)

Is de gestructureerde data niet op orde, dan word je niet gevonden bij Google for Jobs. 

Je hebt de juiste kandidaten naar je website kunnen leiden, en dan?

Het vinden van de juiste kandidaat is tegenwoordig niet meer zo moeilijk aan de hand van diverse platformen, zoals LinkedIn. Maar het bereiken en enthousiasmeren is vandaag de dag een grote uitdaging. Technologie speelt hierbij een grote rol. Drie keer raden via welke weg mensen namelijk als eerst op zoek gaan naar informatie? Via internet inderdaad, waarvan Google veruit de grootste zoekmachine is!

Vanuit mijn ervaringen binnen het recruitment-landschap is de eerste indruk van een bedrijf vaak zwaarwegend. Innovatie en aantrekkelijkheid zijn vaak grote eyecatchers. Daarnaast wordt video en beeld steeds belangrijker. Men wordt steeds luier en wil in een zo kort mogelijk tijdsbestek, zoveel mogelijk over een organisatie te weten komen. Zonder hier al te veel moeite voor te hoeven doen. Een aantrekkelijke uitstraling van een website met de juiste eyecatchers en Employer Branding, spelen hierbij een grote rol. Men kijkt of luistert liever naar dingen dan dat men moeite moet doen om iets te moeten lezen.

Employer branding

Recruitment neigt steeds meer naar marketing te gaan. Data, content en Employer branding worden namelijk steeds belangrijker in het recruitmentproces. Employer branding wordt in eerste instantie ingezet voor het behouden en betrekken van het huidige werknemersbestand, met als doel ze ambassadeur te maken van het bedrijf. Aan de hand van data kan je achterhalen wie jouw doelgroep is, waar jouw doelgroep op zoekt en wat zij belangrijk vinden. Door middel van de juiste content komen werkzoekende meer te weten over jouw organisatie en komen ze er al snel achter of dit wel of niet bij hen past. Data en de juiste content zijn van belang om een goede Employer branding campagne op te zetten en de juiste mensen niet alleen te bereiken, maar ook over te halen. Met alleen Google for Jobs red je het dus niet.

Employer branding: 10 inspirerende voorbeelden van bedrijven

Tips:

·       Zorg ervoor dat de vacaturetekst van hoog niveau is, zodat werkzoekenden jouw vacature het eerste vinden. Eenmaal op je website is het van belang dat de interesse gewekt blijft en ze vinden waar ze naar op zoek zijn. Waarbij innovatie, aantrekkelijkheid en interactie een grote rol spelen!

·       Zorg dat deze werkzoekenden op een luie manier zoveel mogelijk over jouw bedrijf te weten te komen door het ‘showen’ van de juiste content. Video en afbeeldingen geven vaak de beste indruk en kosten relatief weinig tijd om iemand mee te verleiden of zelfs te overtuigen.

·       Hou je functietitel zo normaal en begrijpelijk mogelijk. Creatief zijn met hippe functietitels staat leuk, maar werkt niet goed binnen Google for Jobs. Als je gevonden wilt worden moet je zoektermen gebruiken waar mensen het meest op zoeken.

·       Weet wie de doelgroep is, wat de doelgroep belangrijk vindt, waar ze zich bevinden en wat push- en pullfactoren voor hun zijn. Zo bereik je de juiste doelgroep en gooi je niet onnodig geld weg.

Google for Jobs zorgt er met zijn algoritme voor dat jouw vacature sneller bij de juiste doelgroep onder de aandacht komt. En met een aantrekkelijke branding campagne weet je de doelgroep ook aan je te binden! Benieuwd hoe je dit doet? Wij helpen je graag om het technische stuk van Google for Jobs voor je te begeleiden en samen na te denken over een gave Employer Branding campagne!

Meer over Bart

Het zit vaak in de kleine dingen in het leven, zo ook bij Online Marketing. Kleine toepassingen leiden al snel tot grote veranderingen!

Bart Westerlaken
Accountmanager

Lees meer over