In deze aflevering van Fingerspitzengefühl praten Jaap en Maurice over de impact van alle iOS updates op de privacy. Hierbij focussen zij zich voornamelijk op e-mail. Op het gebied van e-mail hebben er de afgelopen periode verschillende veranderingen plaatsgevonden. Ook veranderingen die impact hebben op de privacy. Ben je benieuwd wat de impact van alle iOS updates inhoudt? Je hoort het in de onderstaande video:

  • Apple heeft een grote slag gemaakt in de privacy. Met een update hebben ze ervoor gezorgd dat het hele privacy landschap op de schop is gegaan.
  • In de App Store is een pop-up toegevoegd. Als mensen de App Store binnen komen wordt gevraagd of er cookies geplaatst mogen worden en of ze getrackt mogen worden via de apps die ze gebruiken.
  • De pop-up staat voor marketeers niet vriendelijk ingesteld. De knop om cookies te negeren was groter dan het te accepteren, bij de standaard cookie melding is dit andersom.
  • Sinds de laatste update hebben er veranderingen plaatsgevonden op het gebied van e-mail, voornamelijk voor de gebruikers van iOS mail (de specifieke app van Apple). De e-mail wordt opgehaald, naar een aparte server geschoten en daarna naar de app verstuurd. Bij dit proces wordt het e-mailadres geanonimiseerd.
  • Wat betekent dat voor je e-mail tool en voor je gegevens? Dat de e-mail niet herkend wordt en dat de tracking pixel uit de e-mail wordt gehaald. Hierbij kun je niet meer zien of de mail wel of niet geopend is. Daarnaast kan de open ratio omhoog schieten omdat de tool denkt dat de aparte server de mail zelf heeft geopend.
  • Een workaround (een alternatieve oplossing voor het probleem) ervoor is meer op de klik ratio gaan zitten. Als je klikt moet je de mail ook geopend hebben en dit zorgt voor meer impact voor je business zelf. Hierdoor komen mensen sneller naar je website toe en hebben daardoor een grotere kans om bijvoorbeeld te bestellen of contact op te nemen.
  • Clicks blijven meetbaar aangezien je UTM tagging kunt inzetten.
  • Uiteindelijk kun je met je UTM’s aardig wat meten qua bezoekers op je website. Het maakt niet uit of iemand een iOS apparaat gebruikt. De klik wordt nog wel gemeten in de analytics bijvoorbeeld.
  • Je kunt ook meer kijken naar Google Analytics en de impact daarvan. Bij bereik campagnes met name bij de impressies is het moeilijker om te meten wat de exacte impact is.

Wil je meer van dit soort video’s zien? Blijf ons dan vooral volgen!

Growth Lab

Het Growth Lab geeft je toegang tot al onze experimenten, blogs en resources. Wekelijks ontvang je het laatste marketing nieuws in je mailbox. Meld jezelf aan en blijf altijd op de hoogte!

Lees meer over