Tools die ons leven (en ons werk) gemakkelijker maken veranderen continu, er komen meer en meer apps bij en ook de trends zijn niet bij te houden. Het is haast niet bij te benen wat er online allemaal gebeurt en verandert. En vooral; hoe snél dit gaat. In dit blog neem ik je mee in de laatste updates. Lees je mee?
De laatste trends: wat speelt er?
Online trends… Ze zijn haast niet bij te houden! Daarom breng ik je hier middels een kleine greep uit alle trends weer op de hoogte van alles wat zich online afspeelt. En houd je vast, want het is véél!
Hybride werken
Er begint licht te schijnen aan het einde van de COVID-tunnel. De besmettingen dalen, de ziekenhuisopnames dalen én het zonnetje weet ons (gelukkig!) weer iets vaker te vinden. Maar wat gebeurt er met al dat thuiswerken? Het afgelopen jaar hebben we met z’n allen in sneltreinvaart geleerd hoe we op afstand met elkaar moeten communiceren. En dat blijft zo! Doordat we ná COVID-19 meer thuis zullen werken dan vóór COVID-19 zullen ook de online meetings niet meer verdwijnen. Weliswaar minder dan dat het nu is, maar het hybride werken krijgt binnen veel organisaties de voorkeur.
Podcasts
En juist doordat we het afgelopen jaar zoveel thuis zijn geweest en er minder evenementen waren, hebben podcasts een vogelvlucht genomen. Veel BN’ers zijn bijvoorbeeld een podcast gestart, maar ook zien we dat het een laagdrempelige manier is om jouw merk of organisatie te promoten. Neem als voorbeeld ‘Roelof’s road to digital wonderland’ van Handpicked Agencies, waarin Roelof Hemmen het in 12 afleveringen heeft over de digitale wereld en de toekomst.
Augmented reality
Augmented reality (AR) is een term die we steeds vaker horen. Veel van ons zullen weten waar ik het over heb, maar voor de mensen die dit niet weten: met augmented reality kun je, simpel gezegd, een voorwerp in een ruimte plaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld zien of een bepaalde bank of interieur item past in jouw woonkamer, hoe een bril bij jou staat en of de schoenen die je op het oog hebt helemaal jouw ding zijn.
Steeds meer merken spelen hierop in. En dat is ideaal, want zo weet je meteen veel beter of het product dat je wilt aanschaffen ook een daadwerkelijke match is. Wist je dat 53% aangeeft sneller te kopen bij een merk dat een AR/VR experience aanbiedt? Iets om rekening mee te houden!
Video voor de verkoop van producten
TikTok, Instagram Reels… Het is niet meer weg te denken uit de online wereld. Ook steeds meer merken weten deze apps te vinden. Het is een nieuwe manier om producten te tonen aan (potentiële) kopers en producten aan de man te brengen. Niet voor niets zien we steeds vaker korte video’s voorbij komen waarin een merk een product toont. Denk aan interieur items van Karwei of een fleurige zomerjurk van Scotch & Soda. Een nieuwe manier van e-commerce is geboren.
User generated content
Content gecreëerd door gebruikers, fans, volgers en noem maar op. Dat maakt het een stuk geloofwaardiger, echter en authentieker. Bijvoorbeeld zoals de post van Kenwood hieronder. En niet geheel onbelangrijk: zet je dit goed in, dan bespaart het jezelf een hoop tijd in het creëren van content. Het grootste deel van de content creatie wordt immers gedaan door jouw hechte achterban. Hmm, interesting!
Nieuwigheden binnen onze apps
Is er een app op de markt gekomen die goed loopt? Of een app die al jarenlang bestaat en die nog steeds wereldwijd voor ont-zet-tend veel mensen gebruikt wordt? Dat kan! Belangrijk is wel dat apps blijvend geoptimaliseerd worden. Alleen op die manier zorg je ervoor dat de apps inderdaad zoveel en zo vaak gebruikt blijven worden.
Clubhouse
Begin 2021 werd Clubhouse bekend in Nederland. Podcasts waren al langer hot and happening, iets waar deze app op inspeelt. Met deze app kun je gesprekken van mensen van over de hele wereld luisteren. Maar… je kunt er ook zelf aan deelnemen! Dat maakt de app een stuk interactiever. De afgelopen maanden was Clubhouse (helaas) alleen beschikbaar voor Apple. Goed nieuws: sinds kort kunnen Android-gebruikers de app ook downloaden!
Likes op Instagram en Facebook
Het verbergen van likes op zowel Instagram als Facebook is al langer onderwerp van gesprek. Inmiddels is het zover: de keuze is aan onszelf of we likes op beide platformen willen verbergen of juist zichtbaar willen laten. Afgestemd op jouw eigen behoefte heb je de keuze uit vier verschillende opties: alle likes zichtbaar houden, alle likes verbergen, de likes op jouw eigen posts verbergen óf alleen de likes op posts van anderen verbergen. Waar kies jij voor?
Handige tools
Tools maken ons leven gemakkelijker. Ze beïnvloeden ons werk en maken dat we efficiënter aan de slag kunnen. Wij als marketeers gebruiken dagelijks tal van tools. Maar welke dan? Wat helpt ons vooruit?
Expoze.io
Expoze.io is een programma waarmee je door middel van Artificial Intelligence kunt achterhalen of de afbeelding of video die je voor ogen hebt werkt. Wat valt het meeste op? Gaat de aandacht van de persoon die het ziet naar het juiste? Zo kom je erachter wat het beste werkt. En of hetgeen je voor ogen had het juiste is, of dat er misschien toch nog iets in aangepast moet worden. Ideaal!
Google Web Stories
Google kwam onlangs met iets nieuws: Google Web Stories. We kunnen allemaal de stories op Instagram en misschien inmiddels ook de stories van LinkedIn. Sinds kort kun je dit als merk zijnde ook inzetten in Google. Dit zorgt ervoor dat je binnen dit platform jouw product of merk nog eens extra in de spotlights kunt zetten. “Create stories you want to tel, and the way you want to tell them”, zoals Google dat zo mooi zegt.
Google Search Console
Nog één van Google! Geen nieuwe, maar wel een tool die steeds verder wordt uitgebreid. Onlangs is hier de optie ‘paginafunctionaliteit’ aan toegevoegd. Hiermee evalueert Google de paginafunctionaliteit van verschillende URL’s op je website, waarna de positiebepaling van een bepaalde URL wordt bepaald op mobiele apparaten. Op dit rapport kun je inspelen om op jouw website pagina’s te maken met een betere gebruikerservaring. Waardoor je uiteindelijk weer hoger scoort in Google. En dat willen we!
Zo, weer genoeg zaken om rekening mee te houden of om mee aan de slag te gaan. Mooie ontwikkelingen die ons als digital marketeers bezighouden en waar we geen genoeg van kunnen krijgen. Wat staat er bovenaan jouw prioriteitenlijstje?
Ben je benieuwd naar meer updates? Bekijk hieronder de andere ‘New Media & Tools’ – blogs van dit jaar:
Meer over Lotte
Good content is not storytelling, it's telling your story well.
Lotte in de Weij
Content Marketeer