De laatste tijd zijn er weer veel nieuwe trends, apps en tools bijgekomen. Door het huidige online leven zijn er veel ontwikkelingen op dit gebied. Uiteraard komt dit mede door de situatie rondom COVID-19 en de snelle schakeling die naar het online leven gemaakt moest worden. Gelukkig wordt de technologie steeds uitgebreider en beter, waardoor er steeds meer mogelijk is. In dit blog nemen we je mee in de meest recente mogelijkheden en ontwikkelingen.

Samen Super Slim groeien met digital marketing!

Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

De laatste trends: what’s new?

Afgelopen jaar is het online leven steeds meer gegroeid, hierdoor zijn er ook meer ontwikkelingen ontstaan op online platforms. Dit willen wij je niet onthouden, daarom hebben wij alle belangrijke trends op een rijtje gezet. 

In-app advertising

Instagram, Facebook, TikTok… Het gebruik van mobiele apps stijgt steeds meer. 2020 was het jaar waarin e-commerce een flinke boost kreeg. Door de komst van COVID-19 werden er massaal online aankopen gedaan. Mede hierdoor werd en wordt in-app advertising steeds populairder. Bij deze methode wordt gebruik gemaakt van advertenties in specifieke applicaties, waarbij banners, video’s of andere visuele reclame-formaten worden weergegeven. 

Een groot voordeel hiervan is dat de targeting beter kan zijn, doordat het apparaat waar de app op staat gegevens heeft opgeslagen van de gebruiker. Het is wél belangrijk om jezelf eerst meer in dit onderwerp te verdiepen, aangezien gebruikers dit vaak als spam kunnen zien.

Hybride events

Ondanks dat we allemaal het gemak van online events inzien, keren fysieke evenementen steeds meer terug. In het voorgaande blog over online trends hebben we verteld over het hybride werken, maar ook hybride events komen steeds meer aan het licht. Het afgelopen jaar hebben er door de pandemie veel online events plaatsgevonden, die in de toekomst voor een groot deel zullen blijven. Een opkomende trend zijn hybride events, waarbij gebruik wordt gemaakt van een combinatie tussen een online- en een fysiek evenement.

Doordat het een combinatie is van offline en online, wordt het vaak vergeleken met een livestream. Toch is er wel degelijk een verschil te ontdekken. Bij een livestream gaat het voornamelijk om het zenden van informatie en bij een hybride event gaat het om de interactie tussen de mensen / deelnemers. Beleving, aandacht en verbinding zijn succesfactoren voor het organiseren van een hybride event.

Metaverse

Metaverse: je hoort het begrip steeds vaker, maar wat is het nou eigenlijk? Metaverse is een virtueel sociaal netwerk. Binnen dit netwerk kun je met elkaar communiceren, dingen bouwen en nog veel meer. Het platform moet het gevoel geven alsof je er fysiek in zit en onderdeel bent van een bepaalde omgeving. Fornite is een goed voorbeeld; in deze game zitten ook al voortekenen van een metaverse. Mark Zuckerberg spreekt ook over een metaverse toekomst voor Facebook, waarin mensen naar virtuele feestjes kunnen gaan en virtueel eigendommen kunnen bezitten.

Bloeiende apps

Elk jaar komen er nieuwe ideeën op de markt en worden er nieuwe concepten bedacht. De concurrentie onder de chat apps wordt steeds groter. Er verschijnen steeds nieuwe applicaties met meer functies en andere voorwaarden. De apps die momenteel het meest opvallen lichten we hieronder uit. 

Telegram

Telegram is een app die we steeds vaker voorbij zien komen. Het is een online berichtendienst die is opgericht door de twee Russische broers genaamd Nikolai en Pavel Durov. Via deze berichtendienst is het mogelijk om veilig te chatten doordat de app volledig gebruik maakt van encryptie. Daarnaast kun je ook foto’s, video’s en documenten met elkaar delen.

Door de veranderende gebruiksvoorwaarden van WhatsApp maakten miljoenen gebruikers de overstap naar Telegram. Inmiddels kent het platform wereldwijd meer dan een miljard actieve gebruikers per jaar.

Signal

De applicatie Signal is in veel opzichten vergelijkbaar met Telegram. Het is een app waarin je gebruik maakt van ‘online messaging’, waarbij je ook foto’s, video’s en andere documenten met elkaar kunt delen. Het verschil met Telegram is dat Signal beheerd wordt door een non-profit organisatie. In vergelijking tot WhatsApp zijn er voornamelijk verschillen op het gebied van privacy. Bij Signal staat de veiligheid van de gebruikers centraal.

Samenwerking TikTok en Shopify 

Een bedrijf met miljoenen volgers grijpt de kans om nog meer mogelijk te maken. Het Chinese bedrijf TikTok is een samenwerking aangegaan met e-commerce bedrijf Shopify. TikTok is ondertussen een wereldwijd fenomeen maar breidt zich steeds verder uit. Door middel van Shopify, een systeem om makkelijk een webshop mee te bouwen, wil TikTok rechtstreeks kopen beschikbaar maken. 

Tot nu toe was het alleen mogelijk om te winkelen via advertenties in de app. Binnenkort willen ze dat veranderen door een nieuwe optie toe te voegen waarbij retailers op TikTok direct kunnen linken naar producten. Wanneer dit precies mogelijk is, is nog niet bekend. Shopify verwacht dat ze dit aan het einde van dit jaar kunnen aanbieden aan klanten.

Interessante tools

Wil je erachter komen hoe je zoekverkeer loopt? Of wil je je pagina sneller maken? Dan zijn de nieuwe tools van Google iets voor jou! Hieronder vertellen wij jullie graag meer. Ook zijn er ontwikkelingen op het gebied copy, waar je Jarvis goed voor kunt inzetten.

Google Search Console Insights

Google lijkt steeds meer tools te krijgen. Sinds kort is de uitbreiding Google Search Console Insights hier aan toegevoegd. Met Google Search Console kun je achterhalen hoe het zoekverkeer loopt en bij Google Analytics is het mogelijk om gedetailleerde informatie over bezoekers van een website te krijgen. Google Search Console Insights is een mooie combinatie van deze twee tools.

De tool is voornamelijk gemaakt voor content creators en publishers, die met deze functionaliteit inzicht kunnen krijgen in de aanspraak en de content beweging van de doelgroepen. Met de nieuwe tool kun je bijvoorbeeld achterhalen welke content het meest optimaal is en welke je het beste kunt presenteren aan je doelgroep.

Pagespeed Insights

Als je graag de content van een webpagina wilt analyseren of wanneer je een pagina sneller wilt maken, dan biedt Pagespeed Insights uitkomst. Op deze website van Google kun je heel gemakkelijk een URL opgeven. Door het opgeven van een URL is het mogelijk om een webpagina op alle apparaten sneller te maken.

Jarvis.ai

Kun je wat hulp gebruiken bij je writers block? Dan is Jarvis iets voor jou! Jarvis is een schrijf assistent, die zorgt voor snelle en effectieve copy voor een blog, je social media, websites en nog veel meer. Door naar de website te gaan en de uitgebreide stappen te doorlopen, heb jij uiteindelijk de copy die het beste bij jou past!

Allereerst kies je een skill uit, daarna beschrijf je jouw bedrijf en vervolgens wordt de copy voor jou geschreven. Het bespaart uren in het schrijven van slimme en nieuwe content.  Heb jij Jarvis al gebruikt? En ben jij er blij mee? Wij zijn benieuwd!

Weer genoeg nieuwe trends en ontwikkelingen, die jij kunt meenemen in de toekomst. Als digital marketeer houden wij ons continue bezig met apps en tools, en het is natuurlijk belangrijk om mee te gaan in de huidige ontwikkelingen. Waarin ga jij je verdiepen?

Ben je benieuwd naar de voorgaande updates? Bekijk hieronder de andere ‘New Media & Tools’ – blogs van dit jaar:

Growth Lab

Het Growth Lab geeft je toegang tot al onze experimenten, blogs en resources. Wekelijks ontvang je het laatste marketing nieuws in je mailbox. Meld jezelf aan en blijf altijd op de hoogte!