Bezig met experimenteren? Of wil je er meer over weten om er vervolgens mee aan de slag te kunnen? Jaap Jacobs en Guido Jansen praten je in deze podcast bij over alles wat met experimenteren te maken heeft. Zo kun jij ook (nog) meer aan de slag met experimenteren! 

Guido is Global Business & Technology Evangelist bij e-commerce platform Spryker. Hij gaat zich de komende tijd bezighouden met gebruikersonderzoek en community bouwen.  

Ben jij benieuwd wat Guido allemaal te vertellen heeft? Beluister het in de onderstaande podcast.

Hieronder vind je een aantal highlights uit de podcast

  • Guido ziet het experimentatie proces vooral als het beheersen van het risico dat je loopt. Je bent namelijk al aan het experimenteren als je online dingen verandert, het wordt alleen niet gevalideerd.
  • Vaak komt experimenteren om de hoek kijken als mensen niet meer goed weten wat ze moeten doen. A/B testen is een manier van valideren. Maar daarnaast bestaan er ook andere vormen van valideren, denk bijvoorbeeld aan een gebruikerstest. 
  • Met de piramide ‘hierarchy of optimisation’ kun je goed meten hoe goed of slecht je vorm van bewijs is. Onderaan de piramide is de slechtste vorm van bewijs.
  • Begin zo snel mogelijk met experimenteren. Je kunt valideren voordat je live gaat met je bedrijf. Stel, jij hebt een offline shop hebt en je wilt online gaan, dan kun je screenshots van je designer ophangen en kijk hoe de mensen daarop reageren.  
  • Maar hoe zorg je ervoor dat belangrijke mensen in je organisatie gaan geloven in experimenteren? Probeer het anders te verpakken, bijvoorbeeld als ‘risico’s beperken’.
  • Niemand vindt risico’s lopen fijn. Mensen ervaren verliezen erger dan potentieel iets winnen.
  • Toch heb je niet altijd alles in de hand. Kijk naar het voorjaar van 2020 waarbij hardloopschoenen door het dak gingen en werkschoenen niet. Dit lag niet aan jouw CRO of marketing team. Soms liggen er dingen buiten jouw machtsveld. Het is voornamelijk risicomanagement. 
  • Hoe zorg je ervoor dat je bij collega’s het vlammetje aanwakkert om te experimenteren? Je moet zien te verkopen dat je ze helpt en dat je hun werk probeert beter te maken. 
  • Als je weet van de ‘product owner’ dat hij niks gaat veranderen, dan is het een zinloos experiment. Een goed experiment moet voor verandering kunnen zorgen en idealiter leer je daar wat van. 

Wil jij meer van Guido weten? Neem dan een kijkje op zijn website www.gui.do of beluister zijn  CRO.CAFÉ podcast.

En ben jij benieuwd naar de ‘hierarcy of evidence’? Meer over dit onderwerp lees je hier. 

Lees meer over