We horen het steeds meer en steeds vaker voorbij komen: voice. En dan vooral de kracht ervan. Hierbij kun je denken aan voice devices, voice search en voice marketing. Voice heeft de toekomst en we zullen er steeds vaker over gaan horen. In dit blog vertellen we meer over voice search, de connectie met Alexa en waarom het belangrijk is om hierop in te spelen!

Samen Super Slim groeien met digital marketing!

Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Voice activated speakers

Voornamelijk voice activated speakers worden steeds populairder. Ze worden bestuurd door smart speakers als Alexa van Amazon. Alexa is een virtuele assistent, ontworpen door Amazon. De spraak assistent kan opdrachten uitvoeren en vragen beantwoorden. Het enige wat je hoeft te doen is ‘Alexa’ zeggen, gevolgd door je vraag of opdracht. De virtuele assistent noemt het beste antwoord op of verwijst naar de drie beste resultaten.

Voice search en Alexa worden steeds mobieler waardoor het gemakkelijker is om deze te gebruiken in plaats van simpelweg op de laptop te googelen. Dit voornamelijk door de opkomst van thuis robots. Amazon zag hierbij een kans en greep deze aan.

Amazon thuis robot

Amazon heeft zijn eerste robot aangekondigd, genaamd Astro. Het bedrijf is ongeveer vier jaar geleden begonnen met  de bouw van de robot en voor de realisatie is samengewerkt tussen verschillende afdelingen van het bedrijf. De robot heeft drie hoofdfuncties en is ontworpen om klanten te helpen met verschillende taken in en rondom huis.

De werking van de robot en het gebruik van Alexa

Astro is voornamelijk ontwikkeld voor het bieden van thuisbeveiliging, het bewaken van dierbaren en het aanbieden van een mobiele versie van de Alexa-ervaring in huis.

Thuisbeveiliging
Astro kan door het huis bewegen om verschillende kamers te checken, live kamers te laten zien en waarschuwingen te sturen als de robot een onbekend persoon detecteert. Dit is mogelijk door middel van de twee ingebouwde camera’s. Hiermee kun je bijvoorbeeld checken of je de openhaard aan hebt laten staan of dat je huisdier nog eten heeft.

Bewaken van dierbaren
De robot heeft als functie Alexa Together, een dienst waarbij ze familieleden helpen om zichzelf comfortabeler te voelen bij het zelfstandig wonen. Hiermee kunnen andere familieleden herinneringen instellen en eventuele zorgverleners waarschuwen.

Alexa in huis
Astro in combinatie met Alexa zorgt ervoor dat informatie, entertainment en home bediening continue beschikbaar zijn. De robot kan mensen in huis volgen en tegelijkertijd programma’s, muziek, podcasts en nog veel meer afspelen. Daarnaast kan Astro ook herinneringen afgeven en bewoners op de hoogte brengen van inkomende Alexa gesprekken. De robot kan geroepen worden met de benaming ‘Astro’, maar als er diepere vragen zijn neemt de virtuele assistent Alexa het over.

De gevolgen van voice search voor jouw SEO strategie

De opkomst van voice is groot en nog volop in ontwikkeling; de technologie is namelijk nog niet compleet feilloos. Door de komst van thuis robots zoals Astro, die worden bestuurd door voice actived assistents, wordt het steeds makkelijker om overal in huis gebruik te maken van voice search. Deze ontwikkelingen hebben invloed op jouw SEO strategie, gezien het feit dat deze assistent maar een klein deel van de resultaten opnoemt. Een goede SEO strategie is daarbij dus onmisbaar in de online vindbaarheid van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om bij de toename van voice search in te spelen op zoekmachineoptimalisatie. Zorg voor een zo hoog mogelijke positie in de zoekresultaten. Alexa noemt namelijk het beste antwoord op en verwijst naar de drie beste resultaten. En daar wil je uiteraard tussen staan.

Growth Lab

Het Growth Lab geeft je toegang tot al onze experimenten, blogs en resources. Wekelijks ontvang je het laatste marketing nieuws in je mailbox. Meld jezelf aan en blijf altijd op de hoogte!

Lees meer over