Je droomt ervan dat jouw merk haantje de voorste is. Altijd top- of-mind dankzij onverslaanbare branding. Samen met je team werk je elke dag hard voor een gemeenschappelijk doel. Maar hoe zorg je dat je boven het kabaal uitsteekt? En vervolgens ook succesvol blijft hangen? Blijf lezen als je wilt leren hoe mensen kiezen voor je merk.
Hoe een purpose het verschil maakt.
Jezelf onderscheiden van je concurrentie? Dat lukt je alleen met een sterk doel – je bestaansrecht – een authentieke ‘purpose’. Dat is de hele reden waarom mensen in jouw merk geloven. En waarom ze het graag kiezen boven anderen. Het is de overlap tussen wat de wereld wilt, en wat er uniek is aan jou.
Elke werknemer, van de CEO tot de magazijnmedewerker, moet hetzelfde antwoord geven op de vraag ‘’waar doen we het nou allemaal voor?’’. Als dit gemeenschappelijke doel intern leeft, dan pas kun je het met vertrouwen naar buiten brengen. Maar welke elementen geven dit doel vorm?
Vraag jezelf het volgende af:
- Uniekheid: Wat maakt jou anders dan de rest?
- Authenticiteit: Is jouw verhaal herkenbaar en oprecht?
- Relevantie: Speel je in op de behoeften en verlangens van je doelgroep?
Begin bij de basis, onderzoek.
Begrijpen waar je staat is essentieel. Het ene merk is het andere niet. Dat betekent dat elk merk zich op een ander punt in zijn reis bevindt. Een diepgaande analyse van de volwassenheid van je merk vormt dus jouw beginpunt. Maar je proces gaat verder dan alleen interne inzichten.
De andere kern ligt extern. Betrek ook de visie van je doelgroep. Begrijp je hoe zij je merk waarnemen? Want juist die meningen zijn goud waard. Middels kwalitatief en kwantitatief doelgroeponderzoek kom je achter de status quo van je merk. Welke associaties roep je nu op? Is dit in lijn met wat je wilt dat het merk oproept? Zo niet, is er werk aan de winkel.
Het bouwen van een sterk fundament.
Met duidelijkheid over je huidige situatie, is het tijd om een strategie op te stellen. Jouw fundament. Zo identificeren workshops wat jou uniek maakt. Door jezelf te plotten aan de Brand Archetypes van psycholoog Carl Jung bijvoorbeeld. Hieruit volgen kernwaardes en uiteindelijk je purpose. Dit formuleer je vervolgens kraakhelder in een merkmanifest.
Breng je merk tot leven, geef je fundament een smoel.
Check; je hebt een sterk, duidelijk merkmanifest. Nu is het tijd om jouw merk een herkenbare smoel te geven. Het geheime ingrediënt voor succesvolle marketing komt om de hoek kijken: creativiteit. Met unieke stylescapes verken je visuele richtingen van je merk. Het doel hiervan? Het creëren van je visual concept. Het samenhangende middel tastbaar maken.
Stoov is een voorbeeld van een merk die dit goed voor elkaar heeft, door in alles wat ze ademen en doen het begrip ‘warmte’ te omarmen. Geen witgebruik maar zachtere warmere tinten, warme tinten als CTA’s, fotografie waar de warme vanaf straalt bij de modellen, ga zo maar even door. En dan opeens komt die purpose van ze, ‘We warm people’ tot leven!
Heb je je visual concept te pakken? Dan is het een kwestie van deze omvormen tot krachtige Distinctive Brand Assets. Zo maak je je merk herkenbaar en krachtig. Het zijn onderscheidende elementen, zoals de gele M van McDonalds, de swoosh van Nike of het direct herkenbare patroon van Burberry.
Alles omvormen tot een systeem.
Lange termijn groei realiseren met je stevige merkidentiteit? Dat kan alleen als je alle stappen tot nu toe omvormt tot een systeem. Want enkel als je consistent en langdurig naar buiten treedt, groeit je merk in het koppie van je doelgroep. En deze laatste stap, wordt heel vaak vergeten. Trajecten die eindigen bij een toffe visuele identiteit, misschien een eenmalige campagne, en dan vergeten worden, dat is natuurlijk doodzonde.
De eerste stap is om je strategie in een Brand Guide te gieten. Jouw gids. Overzichtelijk voor iedereen, krachtig, en gereed voor de wereld. Waar staan we voor, hoe praten we, hoe zien we er uit, allemaal zaken die je tackelt in deze heilige gids.
Maar met alleen een brand guide ben je er niet, hierna is het de stap naar implementatie. En die is voor ieder merk anders. Voor de een is het je website opnieuw opbouwen om je nieuwe identiteit te omarmen, voor de ander is het het opmaken van een social strategie en bijbehorende campagnekalender.
Branding is jouw kans om op te vallen.
In een wereld vol verandering en concurrentie heb jij de kans om op te vallen. Met onze aanpak voor stabiele branding sta jij aan het roer van je eigen succes.
Jouw merk laten opvallen in de menigte? Maar weet je niet hoe? Pak je kans om te shinen, zet de volgende stap, en laat jouw merk de wereld veroveren.
Meer over Ian
Het gras is altijd groener als je de saturation omhoog gooit.
Ian Bosman
Head of Creative