Ontdek dé digital marketing trends voor 2023

leestijd 5 minuten
6 oktober 2022

Fingerspitz’ marketing specialisten hebben alvast vooruit gekeken naar het nieuwe jaar dat voor ons ligt: 2023.

Het einde van 2022 nadert en dat betekent dat het nieuwe jaar helemaal niet zo ver meer van ons verwijderd is.

Wil je de nieuwe trends binnen digital marketing ontdekken?

Je leest (en luistert) ze hieronder!

Digital marketing trends 2023

In deze podcast bespreken Jaap Jacobs (Managing Director) en Tim van IJsendoorn (Partner & Innovation Manager) de macro trends voor het nieuwe jaar.

In 2023 moeten we ons richten op de drie M’s: mensen, meetbaarheid en marge. 

Het is belangrijk voor organisaties om hier extreem op te focussen het komende jaar. 

Het wordt in de huidige markt lastiger om de juiste mensen te vinden en te behouden, de concurrentie neemt toe, inkomsten staan onder druk, er zijn hoge kosten en het meten van de ROI wordt steeds uitdagender.

Mensen behouden

Net als de voorgaande jaren – iets wat echt is begonnen sinds de start van COVID-19 – is de zogeheten ‘Great Resignation’, de grote uitstroom, gaande.

Steeds meer mensen hebben sinds de start van de pandemie in 2020 hun werksector verlaten en zijn aan de slag gegaan binnen een andere sector óf zijn minder gaan werken.  

Anderen hebben een manier gevonden om het leven op een andere manier in te vullen. Om deze reden krimpt de effectieve capaciteit aan arbeid. 

Als je kijkt naar de media en de technologische sector – dat is waar marketing, of in ieder geval online marketing, binnenvalt is er ook meer uitstroom dan instroom. Namelijk 55 procent versus 45 procent. 

Waar de uitstroom heen gaat? 

Dat blijft onduidelijk. 

Dit zijn enkele resultaten die zijn gebleken uit het wereldwijde onderzoek Great Attraction (2022) van McKinsey.

Een mogelijke reden dat mensen weggaan uit hun sector is dat ze meer eisen durven te stellen aan werkgevers (denk bijvoorbeeld aan thuiswerken of op kantoor).  

Ook is het zo dat werkgevers niet meer van werknemers mogen verwachten dat ze bepaalde studies of achtergronden hebben. De werkgever wordt gedwongen meer te kijken naar wat de werknemers te bieden hebben.  

Zo komt de werknemer op een plek waar deze goed functioneert en werk verricht dat de werknemer leuk vindt en goed kan. Een win-win situatie voor alle betrokken partijen. 

Er is veel aan het veranderen binnen het werkveld. Mensen en organisaties gaan steeds meer digitaal aan het werk.  

Dit heeft veel invloed op wie het werk uitvoert, maar ook digitale ontwikkelingen hebben veel effect op het werk van marketeers.  

Zij zijn de spil in de organisatie als het gaat om verandering en bewegen mee met de nieuwste marktontwikkelingen en klantvraag. 

Ze worden duizendpoten en moeten van alle markten thuis zijn. Verbeteren, veranderen en continu experimenteren is het dagelijks leven van een marketeer. 

Marge behouden

Voor veel organisaties wordt het steeds lastiger om winstgevend te worden of te blijven. 

De hogere inkoopkosten komen onder andere door de gebeurtenissen in het Suezkanaal, maar ook door de stijgende gasprijzen en inflatie.

Deze aspecten zorgen ervoor dat steeds meer mensen toch hun hand op de knip houden. En de vraag neemt inmiddels al af in enkele sectoren.  

Je kunt hier het beste mee omgaan door te beginnen met een analyse hoe jij ervoor staat. Dat is stap één.

In je marketingmix kun je vervolgens sturen op die marge. Kijk of de klant die je binnenhaalt via kanaal A of B onderaan de streep jou geld oplevert. 

En hoeveel dan?

Kijk daarbij ook verder dan die initiële aankoop. En die lead die laatst is binnengekomen? Is dat een klant geworden? 

Daarnaast is het ook een pick your battle situatie.  

Omdat er zoveel, en zo snel, dingen aan het veranderen zijn, is het bijna niet meer haalbaar om een rendabele business case te maken. Kijk daarom heel kritisch naar je marketingmix.

De mogelijkheid om als bedrijf van doelgroep of markt te switchen naar iets anders kan lonend zijn voor jouw organisatie. 

Het is vaak zo dat bedrijven gaan snijden in de marketingbudgetten. Dat is niet altijd verstandig want dit kan een blijvende verslechterde economische positie in de markt betekenen. 

Meetbaarheid verbeteren

Bekende programma’s die gebruikt worden door bijna elke marketeer zullen veel veranderingen of updates ondergaan.

In 2023 gaan we massaal over naar Google Analytics 4 (nu de bèta-versie Web+App-property). 

Google Chrome stopt vanaf 2024 met de support en ondersteuning van third-party-cookies. En dit vormt een bedreiging voor de datakwaliteit.  

Data verzamelen zal dus op een andere manier gebeuren. Maar heb je eigenlijk al die data wel nodig?

Een groot deel niet. Vaak wordt er eerder teveel dan te weinig data verzameld. Of niet de juiste data.

Oplossingen hiervoor zijn er zeker, maar ze kosten ook tijd en geld. Mogelijkheden zijn:

Andere mogelijkheden en oplossingen worden uitgebreider besproken in de Data & Automation podcast die binnenkort online komt. 

Veel veranderingen staan ons te wachten in het nieuwe jaar, maar een nieuw jaar brengt ook nieuwe kansen.  

Voor marketeers kan het leuk worden. Althans, als je beschikt over een growth mindset. Er valt nog ontzettend veel te winnen en je kan op veel manieren je concurrenten slim af zijn.  

Blijf naar alle kansen kijken!

Meer over Tim

Voortdurend verbeteren is de sleutel om te floreren.

Tim van IJsendoorn
Partner & Innovation Manager

Lees meer over