E-mail marketing: Mobiel vs Desktop

leestijd 4 minuten
18 oktober 2019

Waar er in 2015 nog een evenwichtige balans lag tussen mobiel en desktop neemt vanaf 2016 mobiel toch echt de overhand. Tijd dus om de nieuwsbrief ook voor mobiel te optimaliseren aan de hand van onze 5 handige tips. 

1. Zorg voor een responsive nieuwsbrief design

Een responsive design of een volledig op mobiel gerichte nieuwsbrief is belangrijk voor het beste resultaat. Je wilt er namelijk voor zorgen dat iedereen jouw nieuwsbrief goed kan lezen. Inmiddels zijn smartphones namelijk goed voor +50% van alle e-mailmarketing omzet.

Belangrijk om te weten:

  • Zorg ervoor dat afbeeldingen nooit breder zijn dan 660px (600px heeft de voorkeur)
  • Maak tekst op afbeeldingen niet te klein
  • Neem tekst op boven of onder een afbeelding
  • Voeg een button toe onder de afbeelding
  • Kies een e-mail template wat responsive is waardoor de afbeeldingen goed leesbaar blijven. 

2. Gebruik animatie in je nieuwsbrief

Animaties zijn niet meer weg te denken op de mobiele telefoon. Wie nu Facebook of Instagram opent zal snel een video tegenkomen die automatisch afspeelt. Maar hoe zit het dan met de nieuwsbrief?

In een nieuwsbrief kun je gebruik maken van animaties door middel van video of gifjes. Deze vormen worden echter niet door alle e-mail clients, zoals Gmail, Hotmail en Outlook, ondersteund. Let er dus altijd goed op wat je gaat versturen.

Wij raden daarom aan om eerst goed te onderzoeken welke apparaten jouw doelgroep gebruikt en ga vanuit daar sturen.

Ben je op zoek naar een tussenweg, kies dan voor een afbeelding met Play button en link deze naar YouTube of een pagina op jouw website.

Uit de reacties blijkt enerzijds dat het als informeel wordt gezien, anderzijds wordt de snelheid van communicatie als groot voordeel beschouwd. Ook het gemakkelijk delen van foto’s en video’s wordt toegejuicht door de gebruikers. 

3. Onderzoek welke mobiele telefoons gebruikt worden

Onderzoek met behulp van Google Analytics en je e-mail verzendprogramma welke devices het meest gebruikt worden om jouw nieuwsbrief te openen. Het kan namelijk zo zijn dat een iPhone de nieuwsbrief heel anders vertoont dan een Samsung Galaxy S6.

Heb je dit allemaal getest, dan is het nog goed om te kijken naar jouw mobiele landingspagina. Deze pagina is namelijk de verbinding tussen de nieuwsbrief en de winkelwagen. Zorg ervoor dat de pagina mobiel goed leesbaar is en dat de tikelementen niet te klein zijn. Dat maakt het voor de gebruiker namelijk gemakkelijker om de juiste actie uit te voeren.

Top 5 populairste smartphones:

  • IPhone 6S (Plus)
  • Samsung Galaxy S6
  • Samsung Galaxy Note 4
  • HTC One M9
  • LG G4

4. Verkoop begint bij het onderwerp

Het eerste wat een lezer van een (mobiele) nieuwsbrief ziet is het onderwerp en de pre header. Dit is het beste moment om de lezer aan je te binden. Maak je een nieuwsbrief met een pakkend onderwerp, dan is de kans groter dat meer mensen jouw nieuwsbrief openen.

Dit is echter niet genoeg om ervoor te zorgen dat klanten ook daadwerkelijk iets kopen of bijvoorbeeld een contactformulier invullen. Zorg er dus ook voor dat de inhoud van de nieuwsbrief aansluit bij het onderwerp.

Wil je vooruit lopen op de concurrentie, zorg er dan voor dat je de ruimte van de pre header volledig benut. We zien namelijk nog steeds vaak dat hierin weinig tot niets staat, waardoor de ontvanger bijvoorbeeld ziet staan: Kun je deze nieuwsbrief niet lezen? Bekijk de online versie.

Dit is natuurlijk doodzonde!

5. Test, test en test nog eens!

Heb je de nieuwsbrief volledig af? Vergeet dan niet te testen! Testen is hét belangrijkste moment om fouten uit de nieuwsbrief te halen en ervoor te zorgen dat de nieuwsbrief zowel op desktop als op mobiel goed leesbaar is. Test niet alleen zelf de nieuwsbrief, maar zorg er ook voor dat een collega de nieuwsbrief volledig controleert.

Onze korte checklist:

  1. Check de spelling;
  2. Zorg ervoor dat de nieuwsbrief op desktop, tablet en mobiel (iPhone & Samsung) goed leesbaar is;
  3. Controleer de prijzen en acties;
  4. Controleer alle linkjes en parameters;
  5. Zorg ervoor dat de afmeldlink werkt;
  6. Vergeet het onderwerp en de pre header niet;
  7. Laat je collega’s weten dat je een nieuwsbrief gaat verzenden en vertel over de inhoud.

Ben je er helemaal zeker van dat alles klopt, dan is de nieuwsbrief klaar om te verzenden!

Gebruik jij deze of andere tips al? Laat het ons weten!

Lees meer over