Heb je een Facebook app ontwikkeld? Wil je meten wat de resultaten zijn? Dat kan via Google Analytics. Door Google Analytics te implementeren zie je precies hoeveel bezoekers er op de app binnenstormen. Daarnaast zie je, wanneer er event tracking is geïmplementeerd, welke acties er zijn genomen. Er is echter één probleem. Zonder speciale benadering is het niet mogelijk om de statistieken per verkeersbron te zien. Een Facebook app is namelijk gebouwd in een iframe. Google Analytics ziet daarom de bezoekers als Facebook verkeer. Gelukkig is er hiervoor een oplossing.
Stap 1: Google Analytics code Facebook iFrame aanpassen
Voeg boven de regel “_trackPageview” in de Analytics meetcode de volgende regel toe:
_gaq.push([‘_addIgnoredRef’, ‘static.ak.facebook.com’]);
<script>
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-VOORBEELD-1′]);
_gaq.push([‘_addIgnoredRef’, ‘static.ak.facebook.com’]);
_gaq.push([‘_trackPageview’]);
(function() {
var ga = document.createElement(‘script’); ga.async = true;
ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;
var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>
Stap 2: Maak een doorstuurpagina aan op het iframe
De app draait ergens op jullie eigen server. Bijvoorbeeld op apps.domein.nl/facebook/index.php. Maak nu een doorstuurpagina op apps.domein.nl/facebook/redirect/index.php.
Plaats hier dezelfde meetcode, maar dan zonder de toevoeging:
<script>
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-VOORBEELD-1′]);
_gaq.push([‘_trackPageview’]);
(function() {
var ga = document.createElement(‘script’); ga.async = true;
ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;
var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>
Zorg ervoor dat deze pagina bezoekers doorstuurt naar de Facebook Tab (https://www.facebook.com/paginanaam/app_123456789), van waaruit dus apps.domein.nl/facebook/index.php wordt ingeladen. Let er wel op dat het trackingscript laadt voordat je bezoekers doorstuurt. Bouw daarom een korte vertraging van +- 0,2 seconden in.
Stap 3: Aanpassen Canvas URL
De nieuwe redirect url (bijvoorbeeld apps.domein.nl/facebook/redirect/index.php) moet worden toegevoegd aan de app instellingen. Hiervoor ga je naar developers.facebook.com en bewerk instellingen. Doe je dit niet dan wordt het verkeer opgeteld bij ‘direct’ verkeer.
Stap 4: Campagne Tags toevoegen en link aanpassen
Om de herkomst van campagnes te meten moeten campagnetags worden toegevoegd aan de links. LET OP: hierbij moet je linken naar de doorstuurpagina en niet direct naar de Facebook App / tab.
Voorbeeld URL met campagnetags:
https:// apps.domein.nl/facebook/redirect/index.php?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=facebookmailing
De waarden utm_source, utm_medium en utm_campaign kunnen desgewenst aangepast worden.