Facebook gebruikersstatistieken in Nederland (2024)

leestijd 5 minuten
16 april 2024

Facebook staat op de tweede plaats als meest gebruikte socialemediaplatformen in Nederland. Waar vorig jaar een daling te zien was bij Facebook, is nu het gebruik gestegen met 3%.

Het social media platform heeft 10,1 miljoen dagelijkse Nederlandse gebruikers (2024). Van alle internetgebruikers opent meer dan 83% zeker een keer per maand het platform en naar verwachting gaat dit alleen maar groeien. 

Het social media platform dat Zuckerberg heeft ontworpen, doet het dus niet zo slecht. Een prima app om contact te houden met vrienden, maar ook voor marketeers is dit platform uitstekend.

Wie zijn de gebruikers van de app?

Als je kijkt naar de Nederlanders die gebruik maken van het platform komt er uit dat de dominante leeftijdsgroep tussen de 50 en 64 is. Verder zijn er meer vrouwen dan mannen op de applicatie te vinden, namelijk 57%. 

Wat vinden deze gebruikers belangrijk? 

De meerderheid zegt dan een gelukkige relatie. 40% van de app gebruikers hebben lezen als hobby. Ben dus niet te zuinig met teksten in je post, er zijn veel leesfanaten. 

Wat opvalt is dat ze op dit sociale media platform meer van eten en uit eten houden dan de gebruikers op andere platformen. Als je koken onder de aandacht wil brengen, dan ben je hier op de goede plek. Dit geldt ook voor films, series en muziek. 

Verder vinden de gebruikers dat er iets aan het huisvestingsprobleem gedaan moet worden. Veel mensen (66%) van de platform bezoekers shopt regelmatig online. Heb je een klein boutique’je? Dan is de app voor jou the place to be

Ook gebruikt 58% het internet om eten te bestellen of een reservering bij een restaurant te plaatsen. Dus als je in de horeca branche zit, is het platform idem dito een geschikte plaats om te adverteren.

Handige gegevens om te hebben

Dit is wat ze leuk vinden, maar wat doen ze op het platform? We gaan eens kijken naar de gemiddelde gebruiker. 

Deze liket gemiddeld 11 posts per maand. Comment gemiddeld 6 keer per maand en liket gemiddeld 1 pagina op het social media kanaal. De platform gebruiker klikt ongeveer 20 keer op een in-app advertentie. Dit is een erg hoog aantal voor zo’n klein landje, vooral als je het vergelijkt. Wereldwijd wordt namelijk gemiddeld 12 keer in de maand op een advertentie geklikt per gebruiker. Advertenties op het platform zorgen dus voor een positief resultaat. 

Toch vindt 47% van de gebruikers het irritant als ze online advertenties krijgen die gebaseerd zijn op data van de zoekgeschiedenis op zijn of haar apparaat. De applicatie gebruiker vindt dat het vervelendste van alle social media gebruikers, maar toch installeren gebruikers van andere platforms vaker een ad blocker.

Meta zegt dat het in principe mogelijk is om 8,5 miljoen mensen te bereiken via Facebook ads. Dat is niet niks. Je kan dus 49,4% van de Nederlanders bereiken door gebruik te maken van het dochterbedrijf van Meta.

Je wil als marketeer engagement creëren. De beste manier is via een videopost. Bij een live-video krijg je zelfs 6 keer meer interactie. Helemaal top dus. Mensen willen immers graag interactie met elkaar. 

71% van de gebruikers is namelijk ook communicator. Een post die het gesprek op gang krijgt is dus erg verstandig. Toch moet je dit op een goede manier aanpakken. Facebook houdt namelijk niet van ‘engagement-bait’. Het zorgt ervoor dat als je deze tactiek gebruikt, je content laag in het nieuwsoverzicht verschijnt. Niet doen dus! Gewoon gaan voor die authentieke interactie. En dat komt wel goed. Want op deze social media applicatie communiceren de mensen graag met bedrijven. Meer zelfs dan op andere social media platforms.

Zo, dat was veel informatie over eigenschappen van de platform gebruikers. Meta heeft verder ook veel informatie over haar gebruikers. Veel mensen hebben hier kritiek op. Ze verwijderen hun account of gaan eens goed kijken bij de privacy instellingen van de app. Eigenlijk is dat ook helemaal niet gek.

Privacy

Het platform heeft de afgelopen jaren veel problemen gehad met privacy schandalen en is vaak in het nieuws geweest. Deze moeilijkheden kwamen ook in Nederland aan het licht. 

Het schandaal rondom Cambridge Analytica in 2018 zorgde ervoor dat de gegevens van 90.000 Nederlanders werden misbruikt. Hieruit bleek dat, onder andere na een uitzending van Arjen Lubach, meer dan 10.000 Nederlandse gebruikers zijn of haar account hadden verwijderd. 

Het vertrouwen rondom het sociale platform was gedaald, dat was duidelijk. Er moest iets veranderen in het bedrijf. Zuckerberg maakte bekend dat een deel van de software van het bedrijf aangepast zou worden. Maar is dit alles wat ze hebben gedaan?

De naamsverandering naar Meta

Velen zeggen dat de naamsverandering, van Facebook naar Meta, een rol speelt. Het zou een inspanning zijn om de aandacht van het bedrijf ergens anders te leggen. 

Volgens Mark Zuckerberg geeft de naam Meta een betere reflectie naar de toekomst van het bedrijf. Meta wil namelijk een metaverse creëren. Een virtuele realiteit waarbij de gebruikers met elkaar kunnen communiceren. Dit zou volgens het bedrijf de toekomst moeten zijn.

Zoals je nu vast wel gemerkt hebt, geldt de verandering naar Meta alleen voor het moederbedrijf, niet voor het social media platform.

Toch blijft de vraag gelden: is het nog wel slim om te adverteren op het sociale media platform?

Conclusie

Ja, want zelfs door al deze privacy breuken blijft het online platform op nummer twee staan van meest gebruikte social media platformen in ons kleine kikkerlandje. Er zit zeker potentie in. Van de vele gebruikers, tot de oneindige mogelijkheden in advertenties. 

Over Facebook is ontzettend veel informatie te vinden op het gebied van marketing. Dat heb je nu wel gezien. Maar dit zijn allemaal suggesties. Wat je gaat doen mag je natuurlijk zelf weten. Wij geven je de gegevens, and you decide!

Bronnen:

Datareportal 1, Datareportal 2, DutchCowboys, Facebook.com, GetBright, Hart van Nederland, NU 1, NU 2, Statista 1, Statista 2, Statista 3, Statista 4 

Lees meer over