Reviews kunnen nét de doorslag geven voor een potentiële klant. Zeker als je goed beoordeeld wordt kan dit helpen om het aantal verkopen of bezoeken te bevorderen. Het is al jaren mogelijk een review te plaatsen op Facebook, maar deze waren buiten Facebook om niet zichtbaar. Daar is nu verandering in gekomen. Facebook reviews zijn vanaf nu zichtbaar in Google. Tijd om er mee aan de slag te gaan!
Waardevolle reviews van echte gebruikers
Reviews op Facebook kunnen gegeven worden door middel van sterren. De reviews zijn waardevol, omdat ze worden geschreven door echte mensen. Mensen waarbij je op het profiel kan kijken, of mensen die je wellicht kent.
Uit een onderzoek van Nielsen blijkt dat zo’n 92% van de mensen bij hun aankoopbeslissing vertrouwt op reviews van bekenden en 70% op reviews online. Een behoorlijk aantal dus, waar zeker wat mee gedaan moet worden!
Hoe kom je aan goede Facebook reviews?
Het spreekt voor zich dat je graag goede en kwalitatieve reviews krijgt, maar hoe doe je dit? Hier zijn meerdere manieren voor. Wij raden je onder andere deze manieren aan:
- Plaats een Facebook bericht op je tijdlijn met de vraag of je ‘fans’ een recensie achter willen laten. Er is een grote kans dat een groot deel van je Facebook fans al eens een product of dienst van je heeft gekocht, of op een andere manier met je in aanraking is geweest. Dit kan je natuurlijk ook via je website of nieuwsbrief vragen.
- Deel reviews met lezers op social media of op je website. Zo laat je zien dat je de reviews echt waardeert en dat meer reviews welkom zijn.
- Geef een promotiecode weg via Facebook. Track de code bij de bestellingen en stuur een mail na met de vraag of hij of zij een review wil achter laten.
- Bij een dienst is het wat lastiger een promo code te gebruiken. Hierbij is het dus belangrijk dat men bijvoorbeeld door de accountmanager wordt gevraagd een review achter te laten. Of door middel van een mailing, zodat je het ook nog kunt tracken.
Voordat je reviews worden getoond in de zoekresultaten, moet je er eerst een aantal hebben verzameld. Vergeet niet: een negatieve ervaring wordt eerder gedeeld op social media dan een positieve, daarom is het erg belangrijk ook positieve klanten te motiveren om een review achter te laten!
Slechte reviews, wat nu?
Iedereen wil natuurlijk de beste ervaring aan de gebruikers of klanten bieden. Helaas komen slechte reviews ook weleens voor.
In het verleden hebben meerdere mensen ‘per ongeluk’ slechte reviews geplaatst op Facebook. Een paar jaar geleden kon het voorkomen dat je tijdens het scrollen per ongeluk een ster aantikte, en dan werd de review al geplaatst (vaak slechts één ster). Dit issue heeft Facebook inmiddels verholpen.
Heb jij toch een slechte review ontvangen?
Dit is vervelend, maar er is weinig aan te doen behalve feedback vragen en waar mogelijk te verbeteren. Het is niet mogelijk om reviews op Facebook te verwijderen. Reageer dan ook op iedere review met de vraag waarom zij of hij ontevreden is. Het is namelijk ook belangrijk voor potentiële kopers hoe jij met die negatieve reviews om gaat.
Let wel op de volgende punten:
- Reageer snel en persoonlijk.
- Blijf altijd beleefd en vriendelijk, ongeacht wat er over je wordt geschreven.
- Als bedrijf zijnde kun je geen privébericht aan iemand sturen, maar je kunt als reactie op de review wel vragen of iemand contact opneemt middels een privébericht. Hiermee laat je zien dat je daadwerkelijk om zijn of haar feedback geeft en samen wilt kijken of een eventueel probleem opgelost kan worden. Is dit gelukt? Vraag dan of deze persoon zijn of haar negatieve review verwijdert of aanpast.
Veel succes met het verzamelen van reviews! En nu we toch bezig zijn, laat je bij ons ook een Facebook review achter? 🙂