Facebook: wat verandert er in 2015?

leestijd 3 minuten
18 oktober 2019

Een goede Facebook strategie is in 2015 nog belangrijker. De belangrijkste ontwikkelingen zetten we voor je op een rijtje, zoals de prominente rol van video, het belang van adverteren en de stijging van het aantal mobiele gebruikers. 

Video is hot

In 2014 kreeg video al een steeds prominentere rol bij Facebook. In 2015 zal video nog belangrijker worden, zo geeft Mark Zuckerberg zelf aan. Facebook wil zelfs een aparte video sectie testen die lijkt op YouTube.


Wanneer je van plan bent om videocontent te maken, houdt dan rekening met de volgende factoren:

  • Pakkend begin: elke dag wordt Facebook gemiddeld 14 keer geopend. De eerste seconden zijn bepalend om de aandacht van de kijker te trekken.
  • Lengte: alleen hele korte video’s doen het goed. De ideale lengte is 15 seconden en het is beter om geen video’s langer dan 30 seconden te maken. 
  • Geluid: bij Facebook video’s zit geen geluid, tenzij een gebruiker de video aanklikt. Om die reden is het belangrijk dat je video’s maakt die ook aanspreken zonder geluid.

Organisch bereik blijft dalen

Een trend die al zichtbaar was in 2014: het organisch bereik van pagina’s zal nog verder dalen (naar 8 à 9 procent). Facebook wil namelijk alleen relevante content tonen aan gebruikers. Het is dus belangrijk dat je content goed aansluit op je fans, en daarnaast creatief en origineel is. Wil je zeker weten dat (bijna) al je fans je posts te zien krijgen? Dan zul je moeten adverteren. 

Adverteren

Aangezien het organisch bereik verder daalt, ontkom je in 2015 niet meer aan adverteren. Een goede advertentie is niet te promotioneel, is mobiel en bevat video.

Tips voor adverteren op Facebook in 2015:

  • Custom audiences: bij de advertentiestrategie worden custom audiences (aangepaste doelgroepen) nog belangrijker. Met een aangepaste doelgroep kunnen adverteerders hun huidige doelgroep vinden onder Facebook gebruikers. Custom audiences helpen je om je e-maildatabase te gebruiken of je websitebezoeker te retargeten. 
  • Conversiepixel: met een conversiepixel kun je snel zien hoeveel conversies je realiseert op je website. Het aantal conversies wordt gemeten tot en met 28 dagen nadat iemand op je advertentie heeft geklikt. Je kunt ook een Lookalike Audience maken: een groep personen die gelijkenissen bevat met de personen die hebben geconverteerd. Zij hebben waarschijnlijk interesse in je aanbod.

Mobiel

In 2014 zijn er dagelijks 703 miljoen mobiele gebruikers actief geweest op Facebook. Meer mensen worden ‘mobile first’ en daardoor verandert ook het gebruik van Facebook. Het is steeds meer een mobiel platform. Houd hier rekening mee door niet te lange teksten te gebruiken en zorg voor een afbeelding die op elk device goed zichtbaar is.

Minder promotionele berichten

In de blogpost die wij eerder plaatsten over minder promotionele berichten staat dat gebruikers vanaf begin januari minder promotionele berichten gaan zien op hun tijdlijn. Dit betekent dat berichten op Facebook die sterke gelijkenissen hebben met advertenties minder worden vertoond.

Tot zover de belangrijkste wijzigingen. Mochten er nieuwe updates komen, dan plaatsen we deze op ons blog. Weet je nog niet goed hoe je aan de slag moet met een Facebook strategie voor jouw organisatie? Neem dan contact op met een van onze social media specialisten. Zij helpen je graag op weg!

 

 

Lees meer over