Fingerspitz gaat een partnership aan met BlueConic, wereldwijd de marktleider in CDP’s. Met de software van BlueConic is het mogelijk om first-party customer data uit meerdere bronnen te verzamelen, en daar één robuust klantprofiel mee te genereren voor iedere individu die interactie heeft met je merk.
First-party klantdata
Een CDP (Customer Data Platform) “bevrijdt” als het ware je data uit de ingewikkelde, ongrijpbare tech stack. Marketeers hoeven zich zo niet meer druk te maken om de integriteit en de controle van data, en kunnen zo zelfs de meest waardevolle marketing asset begrijpen, beheren en activeren: first-party klantdata. Uiteindelijk biedt een CDP dus duidelijkere profielen van je klanten en prospects op individueel niveau, en is het de eerste stap richting cross-channel personalisatie: de juiste boodschap op het juiste moment, voor de juiste persoon.
Het toepasbaar maken van die first-party klantdata is alleen mogelijk als drie key dimensies samenkomen. Een CDP is de enige marketing technologie die dit mogelijk maakt:
1. Data integriteit. De data die een CDP verzamelt, heeft een hoge mate van integriteit, omdat de transparantie en granulariteit van zeer hoog niveau is.
2. Controle. Marketeers hebben met een CDP volledige controle over zowel de manier van verzamelen, als het organiseren en activeren van first-party klantdata voor specifieke marketing taken.
3. Toegang tot data. Een CDP maakt het mogelijk voor marketeers om te bepalen welke data in, maar ook weer uit het platform komt, zonder technische kennis van hoog niveau, zoals dat van developers.
Tim van IJsendoorn, Partner en Innovation Manager bij Fingerspitz: “een CDP als BlueConic vormt een sterk fundament voor geautomatiseerde online personalisatie. We zien dat de markt daar aan toe is: eindelijk krijgt de klant echt focus, tot op individueel niveau. Door alle klantdata te combineren op één plek, kunnen we nu een zeer robuust profiel voor iedere individu opbouwen en veel gerichter en relevanter met ze communiceren.”
Onderzoek naar CDP’s in de Nederlandse B2B
In de Nederlandse B2B staat de integratie van CDP’s nog in de kinderschoenen. Uit onderzoek van Fingerspitz bleek dat slechts 21% van de Nederlandse B2B-marketeers. Toch lijken CDP’s geen trend: uit eerder onderzoek van Emerce bleek bijvoorbeeld al dat komend jaar de investering in marketing technologieën tot 25% toeneemt. CDP’s en DMP’s (Data Management Platform, zoals Datatrics) bleken daarbij topprioriteiten te zijn.
Over BlueConic
Het van origine Nederlandse BlueConic is wereldwijd CDP-marktleider. Het hoofdkantoor staat in het Amerikaanse Boston. BlueConic werd opgericht in 2010.
Marc van Bommel, Europese sales directeur van BlueConic: “De combinatie van de klantgedreven aanpak van Fingerspitz en ons platform zien wij als een sterke propositie. Het geeft ons samen de kans om de B2B markt nog beter te bedienen. ”
Over Fingerspitz
Fingerspitz is een snelgroeiend, datagedreven online marketing bureau, met kantoren in Breda en Eindhoven. Inmiddels werken er 40+ specialisten in search, social, analytics, conversie, automation, video en meer. In november 2018 won Fingerspitz de award voor Beste agency (<50 fte) van Nederland, tijdens de Dutch Search Awards.
Eerder maakte Fingerspitz al wereldkundig een partnership aan te gaan met Datatrics, een slim all-in-one DMP (Data Management Platform).