Google Analytics 4: kan ik al upgraden?

6 minuten

Google Analytics 4 is inmiddels beschikbaar als nieuwe property binnen Google Analytics. Meer inzichten in voorspellingen, een betere integratie met Google Ads en metingen zijn nu verspreid over verschillende apparaten (dus cross device!). Ook is het controleren van data nóg accurater geworden. 

Binnen GA4 ga je uitgebreidere inzichten en voorspellingen terugzien. Zo krijg je inzicht in bepaalde data trends, bijvoorbeeld een piek in de vraag naar je producten. Maar daarnaast ook om resultaten te voorspellen, zoals het aantal afhakende klanten of hoeveel omzet je kan verwachten van een bepaald klantsegment. Hierdoor wordt het nog makkelijker om te voorspellen welke acties bezoekers in de toekomst gaan nemen en je aandacht te richten op de segmenten die het meeste opleveren.

Wat is het verschil met Universal Analytics? 

Het grootste verschil tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics zit in de rapportage. De rapporten zijn ontwikkeld om gebruikers te laten inzoomen op specifieke onderdelen van de customer journey. Onder ‘Acquisitie’ krijg je bijvoorbeeld veel meer inzicht in bestaande en nieuwe klanten én weet je beter welke kanalen nieuwe klanten opleveren. 

In de oude Universal Analytics staat bij het gedrag van gebruikers de tijd op de website en de bounce rate centraal. In Google Analytics 4 staat betrokkenheid centraal in de vorm van scrollen, clicks of andere soorten user engagement.

De nieuwe property binnen Google Analytics biedt een completer beeld van de customer lifecycle over verschillende kanalen. Dankzij verschillende voorspellende functies krijg je meer informatie over hoe jij kunt inspelen op deze inzichten.

Event-driven datamodel

De grootste wijziging ten opzichte van de huidige UA tag zit in de kern, namelijk hoe Analytics de website meet. Google Analytics 4 werkt in tegenstelling tot de huidige property met het event-driven datamodel. Dit heeft veel gevolgen voor de wijze waarop je website gemeten wordt.

Alles binnen Universal Analytics werd gemeten via sessies, die vervolgens werden gekoppeld aan user data. Dat zijn gegevens over de gebruiker die Analytics verzamelt uit cookies of browserinstellingen. Deze manier van meten en rapporteren werkt nog altijd prima. Met de opkomst van mobiele apps en single page sites is het bijhouden van sessies en pageviews niet altijd meer de beste manier om een bezoekerservaring te meten. 

Je kunt je voorstellen dat met single pages de bounce rates, sessieduur en pagina’s per sessies opeens veel minder zeggen. Terwijl Universal Analytics juíst die data verzameld om op te kunnen rapporteren. Ook binnen o.a. apps, games of videospelers worden vaak geen andere pagina’s geladen. Op deze manier worden steeds meer websites gebouwd met bijvoorbeeld een enkele pagina met tabbladen.


Bron: Frankwatching

Binnen Google Analytics 4 worden sessies en pageviews afzonderlijk van elkaar gemeten. In bovenstaand overzicht zie je ook dat er in een serie van events wordt gemeten. Elk event geeft door middel van parameters extra informatie door aan Google Analytics.

Parameters zijn de gegevens die tijdens deze nieuwe events worden gemeten en worden doorgestuurd naar Google Analytics. Voorbeeld: als een product op een pagina wordt bekeken wordt dit gemeten als event. De bijbehorende parameter is view_item, oftewel door hoeveel bezoekers wordt een product bekeken? Afhankelijk van het soort event worden andere parameters meegenomen.

Wat zijn de voor- en nadelen van Google Analytics 4?

Op dit moment is Google Analytics 4 nog flink in ontwikkeling. Het doormeten van events gaat op een andere manier dan we gewend zijn. Voor veel zaken moeten er dus nog workarounds gevonden worden. Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van Enhanced E-commerce binnen de GA4-property. Hoewel er afgelopen maand weer bruikbare features aan toegevoegd zijn, is het voor nu nog het meest verstandig om de twee properties naast elkaar te draaien. Helemaal overstappen is in de bètafase geen goed idee. Bij de overstap naar Google Analytics 4 neem je namelijk niet de historische data mee. 

De precieze datum wanneer de migratie gaat plaatsvinden is nog niet bekend. De inschatting is dat binnen één tot twee jaar zal zijn. Hier zal Google tijdig informatie over bekendmaken en wij houden je natuurlijk ook op de hoogte!

Wat zijn nou de voor- en nadelen? 

Voordelen

  • Data laadt veel sneller en je hoeft minder te switchen tussen verschillende pagina’s.
  • Bevat Machine Learning. Hierdoor is GA in staat voorspellingen te doen op bijvoorbeeld conversies, maar kan het ook afwijkingen ontdekken in data.
  • Beter ingericht op cross platform/devices.
  • Het inrichten en aanmaken van doelgroepen gaat een stuk gemakkelijker.
  • Customer lifecycle rapporten. 
  • BigQuery streaming-export maakt nieuwere gegevens voor de huidige dag binnen enkele minuten beschikbaar via BigQuery Export.

Nadelen

  • Implementatie en nieuwe rapporten werken anders, hier zul je echt aan moeten wennen. 
  • Veel externe tools kunnen er nog niet mee overweg.
  • Er kunnen nog geen aparte weergaven aangemaakt worden.
  • Verandering in gedrag statistieken: bouncepercentage, pagina’s per sessie en uitstappercentage missen.
  • Bij de overstap naar Google Analytics 4 neem je niet de historische data mee. Het is dus aan te raden om GA4 eerst naast je oude setup in te stellen.

Hoe zet je een bestaande property om in Google Analytics 4?

  1. Ga in het GA beheerscherm naar de property waar je GA4 wilt aanmaken. Klik op “Upgraden naar GA4”. Maak vervolgens de property aan. 
  2. Wanneer je geen gtag.js gebruikt, moeten we nog aanpassingen maken in Google Tag Manager. Maak de tag “Google Analytics: GA4-configuratie” aan. Het metings-ID vind je in GA bij “Gegevens stream”. Klik op de bestaande stream en daar vind je het ID rechtsboven. 
  1. Vul binnen Google Tag Manager deze tag in, geef als trigger “All pages” op en de naam van de tag “GA4 – Configuration”. Publiceer je aanpassingen. 
  2. In het scherm waar je het ID hebt gevonden in GA ga je onderin naar “Instellingen voor taggen”. Hier kun je domeinen opgeven indien je gebruik wilt maken van cross domain tracking. Nee, meer is er niet nodig! Dit is de enige plek waar je cross domain tracking in hoeft te stellen. Ook kun je hier de IP adressen opgeven om intern verkeer te filteren. 
  3. Bij “Installatieassistent” kun je nog wat extra instellingen nalopen, zoals het activeren van Google Signals of koppelen aan Google Ads.

Met de komst van Google Analytics 4 is het vooral makkelijker geworden om te starten met het meten van gedrag op jouw website. Veel events worden al standaard gemeten, waar we in Universal Analytics events zelf nog moeten instellen. Ook de combinatie van app- en web-data maakt het een stuk eenvoudiger om cross-platform te kunnen meten. Vooralsnog is het afwachten hoe en wanneer er nieuwe ontwikkelingen bekend worden gemaakt. Uiteraard houden we je hiervan op de hoogte!

Meer over Jelmer

Je kunt met een website alleen succesvol zijn wanneer je (klant)data weet om te zetten naar commercieel succesvolle acties.

Jelmer Dingemanse
Manager Data & Automation

Lees meer over