Woensdag 27 februari. Vroeg opstaan voor een dagje Google Engage. Dit keer geen ‘normaal’ Engage evenement met interessante verhalen van sprekers van over de hele wereld, maar een heuse Engage Academy. Een soort ‘back to school’ met Google. En dat in kleine groepjes. Het is de eerste keer dat Google iets dergelijks organiseert in Nederland en wij zijn er bij.
Samen met collega Jan meld ik me om 9:00 uur bij de Zilveren Toren naast Amsterdam Centraal. Dit keer geen eten, drinken en toiletrollen in fancy Google stijl zoals bij eerdere Engage evenementen, maar gewoon een paar thermoskannen met koffie en thee op een tafeltje.
Andy Serdons, verantwoordelijk voor het Engage programma in Nederland en België, opent de dag. Hij vertelt ons dat we de snelste groep ooit zijn. Binnen 78 minuten na het versturen van de mailing was dit evenement vol. Er was slechts plaats voor 40-50 man en wij zitten erbij. Lucky us!
Figuur 1 – Andy Serdons
Basisbeginselen Adwords
Het begint met het ophalen van de eerste herinneringen aan AdWords. Andy herinnert zich de getallen 25, 35, 35 nog. Inderdaad, het aantal tekens wat beschikbaar is voor de kop en de twee regels daar onder. Na een leuke inleiding geeft Andy het woord aan Barbara Kuijlenburg, AdWords specialist en trainer.
Barbara begint met de basisbeginselen van AdWords. Het is een boeiend verhaal waar ook ik, als AdWords specialist, nog iets van opsteek. Het kan nooit kwaad om alles nog eens te herhalen. Het valt op dat Barbara erg hamert op de kwaliteitsscore. Een punt wat door veel marketeers over het hoofd wordt gezien, maar wat erg belangrijk is om goede resultaten te behalen. Met een hoge kwaliteitsscore kun je niet alleen rekenen op een hogere positie, ook gaan de kosten per klik omlaag.
Na de kwaliteitsscore gaan we verder met de advertentieteksten. Barbara raadt aan om per advertentiegroep toch wel meer dan één advertentietekst te schrijven. Gelukkig zijn wij hier bij Fingerspitz al volop mee bezig. Voor elke advertentiegroep schrijven wij twee, drie, vier of soms zelfs wel vijf advertentieteksten. Door deze te rouleren zien we na verloop van tijd vanzelf welke advertentie het beste presteert. Aan de hand hiervan kunnen we de campagne optimaliseren om nog meer conversies te kunnen realiseren.
Want die conversies, daar draait het natuurlijk om. Uiteindelijk willen we allemaal iets verkopen. Via Google Analytics kunnen we de resultaten van onze campagne in de meeste gevallen perfect meten, maar ook in AdWords kunnen we steeds meer zien. Maar hoe zit het dan eigenlijk met cookies vraagt iemand uit het publiek. Hoe denkt Google hier over en wat denken zij dat er gaat veranderen? De twee aanwezige medewerkers van Google zijn Vlaams en in België zijn ze niet zo streng als in Nederland. Een echt duidelijk antwoord krijgen we dus niet.
Dan gaan we door naar het onderwerp “structuur”. Hoe bouw je een goede campagne op? Wat zijn je advertentiegroepen en wat zijn je zoekwoorden? Stap voor stap sluist Barbara ons er doorheen. Hierna volgen nog enkele ‘best practices’. Het begint uiteraard met het opzetten van de campagne, maar wat doe je als de campagne eenmaal staat? Hoe kun je deze dan optimaliseren? Ook hier krijgen we meerdere bruikbare tips die we snel in de praktijk gaan brengen.
Waarom AdWords gebruiken?
We komen aan bij het laatste onderdeel van deze ochtend. Hoe adviseer je AdWords aan klanten?
67% van de online zoekopdrachten bestaat uit het zoeken naar informatie zoals gezien, gelezen of gehoord via offline kanalen, zoals televisie, de krant of misschien wel dat billboard langs de weg. Offline en online kanalen versterken elkaar en Google AdWords is het juiste instrument om hierbij in te schakelen, zeker wanneer het niet lukt om organisch bovenaan te staan.
Met Google AdWords kun je de juiste persoon op het goede moment op de juiste plek bereiken. Deze persoon is namelijk bewust naar iets aan het zoeken en jij kunt deze persoon bedienen. Doe je dit goed, dan is de kans groot dat hij of zij iets bij je koopt. David Booth, spreker op eerdere Engage evenementen, beschreef dit als volgt: “Zie een AdWords campagne als een billboard langs een snelweg waar enkel mensen uit jouw doelgroep langs rijden.” Daar wil je toch ook gezien worden? Nou en of. AdWords biedt deze kans. In welke branche je ook zit.
Figuur 2 – Bereik de juiste persoon op het goede moment op de juiste plek.
Een mooie afsluiter van het ochtendprogramma. Nu hoeven we enkel nog een quiz te maken om ons niveau te bepalen. Gelukkig slagen Jan en ik beide met vlag en wimpel. Tot Andy’s grote verbazing doen wij Nederlanders het een stuk beter dan onze zuiderburen en wordt besloten om na de lunch verder te gaan met twee groepen voor gevorderden
Middagprogramma voor gevorderden
Op de 9e verdieping van de Zilveren Toren, met een prachtig panoramisch uitzicht over Amsterdam, gaan we verder met het programma. We gaan nu dieper in op de diverse onderwerpen. Zo beginnen we met ‘enhanced campaigns’, de grootste wijziging in AdWords in jaren. Wat gaat er veranderen en hoe ga je hier mee om? Dan vertelt Barbara wat we allemaal uit het tabblad ‘Dimensies’ kunnen halen. Meer dan dat ik dacht. Interessant. Na de dimensies worden het belang en de mogelijkheden van Display campagnes besproken, gevolgd door een stuk over Remarketing. Allemaal onderwerpen waar, tot mijn verbazing, het merendeel van de groep nog niet mee bezig is geweest.
Na het informatieve gedeelte is het tijd om het een en ander in de praktijk te brengen. We kunnen direct aan de slag, want iedereen werd verzocht om zijn of haar laptop mee te nemen. Samen met Jan bekijk en optimaliseer ik diverse campagnes van onze klanten. Met een voldaan gevoel sluiten we de dag af.
De Google Engage Academy heeft ons weer nieuwe inspiratie gegeven en ook voldoende tips om onze campagnes te verbeteren. Ondanks het feit dat er veel basisbeginselen van AdWords zijn besproken, heeft ook de gevorderde marketeer zeker iets uit deze dag kunnen halen. De Engage Academy is een mooi nieuw concept waarbij je in kleine groepjes werkt en ook persoonlijke aandacht krijgt van Google. Zeker voor herhaling vatbaar wat mij betreft.