Elk jaar kondigt Google op hun Marketing Live event nieuwe ontwikkelingen en functionaliteiten aan. Dit jaar was het event na 2 jaar weer live te volgen voor een select gezelschap partners.
Was je er niet bij? Geen zorgen, we hebben hieronder de belangrijkste updates voor je op een rijtje gezet.
Loyaliteitsprogramma
Loyaliteitsprogramma’s zijn belangrijk om bestaande klanten aan jouw merk te blijven binden, maar ook om nieuwe klanten te overtuigen om klant van jou te worden.
Vanuit Google wordt hier op ingespeeld door jouw loyaliteits voordelen aan te bieden in Google Shopping en Performance Max campagnes. Dit doe je door een lijst te uploaden in Google met je loyaliteitsprogramma’s inclusief promotiecodes.
Vervolgens wordt dit door Google voor je geautomatiseerd.
Vernieuwde Insights pagina
Na een succesvolle beta versie is vorig jaar de Insights pagina binnen Google Ads uitgerold. Deze pagina geeft dagelijkse aanbevelingen gebaseerd op de performance van je account en trends in de markt.
Er zijn 3 nieuwe ‘insights’ te vinden op de Insights pagina.
- Attribution insights: met deze update krijg je inzicht in de conversiepaden die je klanten nemen op de verschillende Ads kanalen.
- Budget insights: met deze krijg je inzicht in budget optimalisaties voor je account. Dit is gebaseerd op hoe je campagnebudget afzet tegen je resultaten.
- Audience Insights: Deze nieuwe feature geeft je inzicht in hoe de verschillende doelgroepsegmentaties die je hebt ingesteld scoren.
Asset library
Visuele content wordt steeds belangrijker voor je merk. Google Asset Library is opzet om het managen van je visuele assets makkelijker te maken.
De Asset Library brengt het importeren en delen van visuele uitingen op één overzichtelijke plek en maakt het daardoor gemakkelijker om samen te werken aan één project.
Daarnaast kun je de Library ook koppelen met Google Drive. Zodra je met meerdere mensen aan één project werkt, weet je zeker dat je met dezelfde bestanden werkt.
Multisearch
Multisearch is een ontwikkeling die zoeken nog makkelijker en toegankelijker maakt. Met deze functie kun je zoeken met een combinatie van functionaliteiten: tekst, spraak en foto’s.
Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een specifieke tas dan wordt dat nu nog gemakkelijker. Door je ‘standaard’ zoekopdracht (met tekst) te verrijken met een foto die je maakt met bijvoorbeeld Google Lens, of een ingesproken bericht, begrijpt Google steeds beter waar je naar op zoek bent.
Hoe meer opdrachten je geeft, des te relevanter zal je zoekresultaat worden.
YouTube Shorts en Video Ads op Discover
Video was al belangrijk, maar met deze update is het nog belangrijker geworden om hierop in te spelen. Video zal een nog belangrijkere rol gaan spelen binnen je klantreis.
Binnenkort zal er meer geëxperimenteerd gaan worden met advertenties binnen Youtube Shorts.
Ook kun je video content voortaan in zetten als Video Ads op discover. Jouw potentiële doelgroep zal hier in de oriënterende fase jouw video al scrollende voorbij zien komen.
Directe berichten vanaf Search Ads
Ook nieuw is de optie om als zoeker direct je vraag aan een bedrijf te stellen zonder de zoekresultatenpagina te verlaten. Je hoeft dus niet naar de website te gaan om daar je vraag te stellen. Dit doe je door middel van een nieuwe ‘Chat’ extensie.
Google Audiences voor Connected TV
Alle Google doelgroepen, zoals interesses, in-market en demografische doelgroepen, zullen binnenkort beschikbaar zijn voor connected TV campagnes. Zo kun je nog specifieke doelgroepen bereiken op Connected TV.
Connected TV is een allesomvattende term die verwijst naar tv’s die verbinding kunnen maken met internet om toegang te krijgen tot inhoud die verder gaat dan wat een kabelprovider biedt. Denk hierbij aan smart tv’s.
Responsive Search Ads
Google gaat adverteerders in de toekomst de mogelijkheid geven om automatisch gegenereerde variabelen te maken voor Responsive Search Ads.
Dit is bedoeld om de advertentierelevantie van dit type advertenties te verhogen. Want je content op je landingspagina moet immers aansluiten op de tekst in je advertentie. Op deze manier zal je advertentierelevantie toenemen.
Performance Max campagne updates
In 2020 werd door Google Performance Max-campagnes aangekondigd als een nieuwe manier om vanuit één campagne Google advertenties op te richten voor YouTube, Display, Google Search, Discover, Gmail en Maps.
Dit vormt een aanvulling op je huidige op zoekwoorden gebaseerde advertenties. Op deze manier beheer je ook het volledige Google netwerk.
Een serie aan updates zal later dit jaar uitgerold worden voor Performance Max campagnes:
- A/B testen: vanaf later dit jaar is het mogelijk om bestaande campagnetypes te vergelijken met Performance Max campagnes. Dit doet Google vermoedelijk om adverteerders te duwen naar Performance Max.
- Er komt een nieuwe Insights pagina voor je Performance Max campagnes. Dit geeft volgens Google meer transparantie over wat het effect is van het automatiseren van je campagne. Maar, de praktische toepasbaarheid hiervan is wel nog twijfelachtig.
- Aanbevelingen en een optimalisatie score zullen binnenkort ook beschikbaar zijn voor al je Performance Max campagnes. Google stelt optimalisaties voor die je kunt doorvoeren voor je targetting en budgetten op basis van je campagne instellingen en -doelen, maar ook externe factoren zoals zoekvolume en trends in de markt.
Lift Tests
De laatste belangrijke update die Google aankondigde is een serie aan advertentiefuncties die bedoeld is om marketing toekomstbestendig te maken. Het gaat om deze functies:
- Conversion Lift Tests: meet toenemende conversies op basis van gebruikers en geografie.
- Search Lift Tests: meet de impact van je YouTube campagnes op het aandrijven van organische zoekopdrachten op Google en YouTube.
Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!
Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!
Meer over Marieke
Marieke Boot
Content- en copy stagiaire